افزایش اشتیاق طبیعت گردی در روزهای کرونایی

بر اساس نتایج بررسی جدید دانشگاه ورمانت ایالات‌متحده، بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ رابطه بسیاری از آمریکایی‌ها با طبیعت را تغییر داده است و افراد ارزش بیشتری برای طبیعت قائل هستند.

به نقل از ارث، محققان دریافتند که بیش از ۲۵ درصد افرادی که در ماه‌های اول شیوع همه‌گیری از پارک‌ها دیدن کردند، در سال گذشته به‌ندرت و یا هرگز به دنبال گردش در طبیعت بوده‌اند.

برندان فیشر، محقق ارشد این بررسی گفت: در روزهای اول شیوع همه‌گیری، با افزایش تعداد افراد در جنگل‌ها و پارک‌های شهری مواجه شدیم و قصد داشتیم تا دریابیم که افراد چگونه از طبیعت محلی برای کنار آمدن با چالش‌های جسمی و روحی بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ استفاده می‌کنند.

در این تحقیق، بازدیدکنندگان ۲۵ پارک و مناطق طبیعی اطراف شهر بورلینگتون ورمونت موردبررسی قرار گرفتند؛ این منطقه ۲۱۴ هزار ساکن دارد که تقریبا معادل یک‌سوم جمعیت این ایالت است.

محققان بیش از ۴۰۰ نفر را در تمام مدت تعطیلی مشاغل، مدارس و ایجاد محدودیت‌های سفر بررسی کردند. بیش از ۸۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که دسترسی به پارک‌ها و مناطق طبیعی پس از معرفی شیوه‌نامه‌های بهداشتی کووید- ۱۹، برای آنان اهمیت بیشتری پیداکرده است و بسیاری نیز عنوان کردند که فضاهای طبیعی، فضای ایمنی را برای اجتماعی شدن در اختیار آنان قرار می‌دهد.

مهم‌ترین دلایل بازدید از پارک‌ها، بیرون رفتن، ورزش، ارتباط با طبیعت، یافتن آرامش و سکوت، مشاهده پرندگان، قدم زدن و وقت‌گذرانی با کودکان بود.

نتایج این بررسی نشان داد که ۶۶ درصد بازدیدکنندگان پارک از مناطق طبیعی برای یافتن آرامش و سکوت استفاده می‌کنند، درحالی‌که ۳۲ درصد اعلام کردند که از فضاهای باز به‌عنوان مکانی برای تفکر و تامل بهره می‌برند.

فیشر گفت: دسترسی به مناطق طبیعی شهری در زمانی که نیاز بیشتری به آن‌ها احساس می‌شود، می‌تواند مزایای سلامت روان به همراه داشته باشد، زمانی که افراد با محدودیت مواجه هستند، برای آرامش، تفکر و فضاهای ایمن به‌منظور اجتماعی بودن به فضای بیشتری نیاز دارند.

محققان عنوان کردند: تقاضا برای فضای سبز در حالی افزایش می‌یابد که بسیاری از جوامع شهری در حال از دست‌دادن مناطق طبیعی خود هستند.

نلسون گریما، محقق ارشد این بررسی گفت: «متخصصان بیماری‌های عفونی پیش‌بینی می‌کنند که ویروس‌ها مانند عامل بیماری کووید- ۱۹ در آینده فراوانی بیشتری خواهند داشت و مناطق طبیعی و بودجه آن‌ها باید محافظت و در صورت امکان برای حفظ و بهبود رفاه انسان به‌خصوص در مواقع بحران و حتی در دوران رکود اقتصادی تقویت شود.»

این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشرشده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چگونه به تنهایی در طبیعت زنده بمانیم؟

آموزش دوستی با طبیعت به کودکان

دوستی با طبیعت را با این کارها به کودکان آموزش دهید