مصرف روزانه ویتامین D باعث افزایش سیستم ایمنی در پاسخ به کووید ۱۹ می‌شود

یک دکترای پرستاری درباره اهمیت سیستم ایمنی بدن در مقابله پیشگیری یا مقابله با کرونا اظهار کرد: اکثر مطالعات اذعان دارند مصرف روزانه ویتامین D حدود ۲۰۰۰ واحد باعث افزایش سیستم ایمنی در پاسخ به کووید ۱۹ می شود و با توجه به اینکه بسیاری از مردم کشور ما نیز کمبود ویتامین D دارند، توصیه به مصرف ویتامین دی، زینک و ویتامین سی شده است.

دکتر”سارا منگولیان”  با تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار اظهار کرد: کووید ۱۹ نسبت به ویروس های هم خانواده خود از جمله سارس و مرس چند ویژگی خاص دارد که مهم ترین ویژگی کووید سرعت بالای انتشار و سرعت واگیری آن است. سارس ۲۵ کشور و مرس ۲۷ کشور را درگیر کرد اما کووید ۱۹ همه دنیا را درگیر کرده و نشان می دهد سرعت انتشار این ویروس بسیار بالاست.

وی افزود: کووید ۱۹ می تواند تهدیدکننده حیات باشد و قابل پیش بینی نیست در بدن هر فردی چه رفتارهایی نشان می دهد به طوری که از طیف بی علامت در این بیماری را شاهد هستیم تا موارد منجر به مرگ و یا تاثیر بروی سیستم تنفس، کبد، کلیه، قلب و عروق، سیستم گوارش و …

منگولیان با اشاره به اینکه طبق توصیه های سازمان جهانی بهداشت چند مورد برای قطع زنجیره انتقال خیلی مهم است، تصریح کرد: مسئله مهم این است که بیماران باید سریع شناسائی شوند زیرا ممکن است برخی بدون علامت بوده و در جامعه حضور داشته و بقیه را آلوده کنند و ممکن است برخی به دلیل ترس از بیمارستان، دیر مراجعه کنند.

وی بیان کرد: فاصله گذاری اجتماعی حداقل یک تا دو متر، قرنطینه افراد سالم، ایزوله کردن مبتلایان به کرونا و ردیابی موارد تماس، رعایت بهداشت فردی از جمله زدن ماسک، شست و شوی دست، ضدعفونی کردن سطوح و .. می تواند به قطع زنجیره انتقال کمک کند.

این دکترای پرستاری گفت: مردم مهم ترین نقش را دارند و اگر مسائل مربوط به بهداشت فردی و عمومی را رعایت نکنند، ویروس می تواند فعال شده و با کمال ناباوری بسیاری از هموطنان ما را هم آغوش خاک سرد بکند.

وی اظهار کرد: در کشورهایی که موفق به مهار کرونا شده اند، اطلاع رسانی به خوبی به مردم صورت گرفته و مردم نیز دستورات بهداشتی را خوب رعایت کرده اند و اگر در کشور ما مردم همراهی کنند تاثیر بسیاری در کاهش بیماری دارد.

منگولیان درباره اهمیت سیستم ایمنی بدن در مقابله پیشگیری یا مقابله با کرونا اظهار کرد: اکثر مطالعات اذعان دارند مصرف روزانه ویتامین D حدود ۲۰۰۰ واحد باعث افزایش سیستم ایمنی در پاسخ به کووید ۱۹ می شود و با توجه به اینکه بسیاری از مردم کشور ما نیز کمبود ویتامین D دارند، توصیه به مصرف ویتامین دی، زینک و ویتامین سی شده است.

وی تصریح کرد: توصیه می شود از طریق تغذیه سالم مواد مغذی به بدن برسد و افراد مصرف همه گروه های غذائی، سبزیجات و میوه های تازه را داشته و در صورت منع مصرف آب روزانه هشت لیوان آب بنوشند.

این دکترای پرستاری با اشاره به اهمیت خواب کافی بیان کرد: کاهش و اختلال در خواب موجب ضعف سیستم ایمنی بدن و استرس می شود که استرس می تواند ایمنی و توان مقابله با کویوید ۱۹ را کاهش بدهد.

وی افزود: در کنار این موارد باید حواسمان به افراد در معرض خطر باشد و سیستم ایمنی این افراد را ارتقاء بدهیم و مراقبت کنیم مبتلا نشوند چراکه ممکن است دچار عوارض خطرناک بیماری بشوند.

منگولیان گفت: کودکان، سالمندان، خانم های باردار و مبتلایان به بیماری زمینه ای که با شیوع کرونا باید در منزل می ماندند و ارتباطات اجتماعی آنها کاهش یافته، ممکن است از لحاظ روحی و روانی دچار آسیب شوند لذا این افراد نباید در معرض اخبار بیش از حد قرار گرفته و باید مدیریت استرس داشته و ارتباطاتشان از طریق فضای مجازی تامین شود تا این دوره را به سلامت طی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در همه دنیا مهم ترین مسئله پیشگیری است و اگر می خواهیم ویروس کرونا را شکست بدهیم باید به پیشگیری توجه کنیم.

منگولیان بیان کرد: زمانی که میزان ابتلاء به بیماری که افزایش یابد، فشار روی کادر درمان بالا می رود و احتمال بیماری این افراد افزایش یافته و دچار فرسودگی شغلی می شوند و در اثر ابتلا ممکن است از گردونه درمان خارج شوند که آسیب آن به بهداشت و درمان و در نهایت به مردم می رسد.

وی تصریح کرد: هر چه کادر درمان کمتر خسته شود می تواند مراقبت بهتری را ارائه بدهد و امشب که یلداست انتظار داریم مردم رعایت کرده و با دوری از هم به قطع زنجیره انتقال کمک کنند.

این دکترای پرستاری در ادامه با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ از نظر مراقبت به سه دسته تقسیم می شوند، اظهار کرد: پنج درصد از بیماران شرایط خاص پیدا کرده و نیازمند به بستری در بخش مراقبت های ویژه می شوند، گروه دیگر بستری و بعد از چند روز ترخیص و ۸۰ درصد به صورت سرپایی درمان و یا در منزل تحت مراقبت قرار می گیرند.

وی افزود: کووید ۱۹ طیفی از علائم را دارد و باید این علائم را بشنایسم که شامل تب، سرفه، خستگی، تنگی نفس، لرز، بدن درد، سردرد، گلودرد، سرگیجه، اسهال، درد مفاصل و … است و در کسانی که در منزل مراقبت می شوند، حتما باید دقت کرد که اگر علائم تنگی نفس، کاهش فشارخون، کاهش هوشیاری، گیجی، سرفه های خلط دار و مداوم، استفراغ شدید و سرفه های شدید دارند باید حتما به پزشک مراجعه کند.

منگولیان تصریح کرد: اطمینان می دهم به مراقبت کنندگان در منزل اگر از لوازم حفاظت فردی به درستی استفاده و بهداشت تنفس و فاصله اجتماعی را رعایت کنند و بیمار نیز حتما ماسک بزند، فاصله را رعایت و لباس و ملحفه اش را در پاکت مخصوص قرار داده و زباله هایی که احتمالا همراه با قطرات تنفسی بیمار است در پاکت قرار بگیرد، نگرانی بابت ابتلای دیگر اعضای خانواه وجود ندارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چند توصیه برای تقویت غذای کودک مبتلا به کرونا

ویتامین “D” یاریگر مبارزه با کرونا

چگونه اضطراب ابتلا به کرونا را از بین ببریم؟