شیرین کننده های مصنوعی _تهدید چاقی

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان‌شمالی گفت: هرچند شیرین کننده های مصنوعی کم کالری تر از شیرین کننده های قندی هستند اما می تواند سبب افزایش وزن شوند.

نسرین علیزاده، اظهارکرد: تغییرات رژیم غذایی برای جلوگیری از افزایش وزن همیشه مورد توجه بوده اند که شیرین کننده های مصنوعی یکی از این ابزارها است چرا که این شیرین کننده ها، طعم شیرین را بدون انرژی یا با انرژی کمتر فراهم می کنند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر، شش شیرین کننده مصنوعی برای مصرف تأیید شده است که عبارتند از آسه سولفام کا، آسپارتام، نئوتام، ساخارین، سوکرالوز و استویا.

علیزاده بیان کرد: مکانیسم های متعددی ارتباط بین شیرین کننده ها که مصنوعی هستند و افزایش وزن را بیان کردند از جمله اینکه احساس طعم شیرین ممکن است موجب افزایش اشتها شده و منجر به مصرف بیشتر غذا و افزایش وزن شود.

وی با بیان اینکه مصرف غذاهای شیرین با کیفیت پایین رژیم غذایی در کودکان همراه است، افزود: علت آن تغییر ذائقه است چرا که منجر به مصرف آنها به جای غذاهای سالم تر مانند میوه ها و سبزی ها می شود که این مکانیسم می تواند برای شیرین کننده ها که مصنوعی هستند نیز اتفاق افتد.

علیزاده نوشیدنی ها و نوشابه های گازدار را به عنوان منبع اصلی شیرین کننده مصنوعی، در رژیم غذایی خواند و گفت: مصرف نوشابه با شیرین کننده مصنوعی در کودکان، با افزایش سن و با گذشت زمان، در حال افزایش است و اکثر مطالعات اپیدمیولوژیک در کودکان ارتباط مثبتی بین افزایش وزن و مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قندهای مصنوعی پیدا کرده اند.

وی ادامه داد: کودکانی که قبل از وعده غذایی نوشیدنی های شیرین شده با قند مصرف می کنند، به دلیل کاهش اشتها غذای کمتری می خورند و به این دلیل در مرض خطر سوءتغذیه و اختلال رشد قرار می گیرند.

علیزاده خاطرنشان کرد: هرچند شیرین کننده مصنوعی کم کالری تر از شیرین کننده های قندی هستند اما با تغییر ذائقه، تغییر عادات غذایی و اثراتی که در سیستم گوارشی ایجاد می کند می تواند باعث افزایش وزن و اثرات مخرب آن مانند افزایش قند خون، افزایش دور کمر و .. شوند بنابراین احتیاط لازم در خصوص مصرف آن ها باید رعایت شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

با میوه افزایش‌دهنده هوش کودکان آشنا شوید

آنچه باید در مورد مصرف کشمش در کودکان بدانید

چگونه غذا بخوریم تا قند خونمان خیلی بالا و پایین نشود؟