نتایج پژوهش‌های انجام شده رها می‌شود

یکی از پژوهشگران برتر حوزه علوم انسانی سال ۹۹ همدان با بیان اینکه متأسفانه نتایج پژوهش‌های انجام شده رها می‌شود، گفت: عدم توجه به پژوهشگران برتر توسط سازمان و ارگان‌های مربوطه برای انجام پژوهش در رفع مشکلات جامعه یکی از مشکلات حوزه پژوهش در ایران است.

دکتر سعید آریاپوران اظهار کرد: پژوهش‌هایی که بنده انجام می‌دهم، بیشتر در حوزه روانشناسی کودک و نوجوان، مسائل زناشویی و مشکلات روانشناختی پرستاران است.

وی تصریح کرد: بنده از سال ۱۳۹۰ عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه ملایر هستم و پنج سال به عنوان پژوهشگر برتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه انتخاب شدم. امسال هم با توجه به اینکه ۹ مقاله خوب و کتاب نوشتم، سمینارهایی که شرکت کردم و داوری مقالاتی که انجام دادم، به عنوان یکی از پژوهشگران برتر استان انتخاب شدم.

آریاپوران بیان کرد: پژوهش‌های انجام شده توسط بنده در حوزه کودکان و نوجوانان مربوط به اختلالات یادگیری و اختلالات روانشناختی و حوزه زناشویی مربوط به درمان‌های شناختی‌رفتاری مشکلات زوجین است.

وی با بیان اینکه پرستاران یک گروه زحمتکش و در معرض خطر هستند، در رابطه با پژوهش‌هایی در زمینه مشکلات روانشناختی پرستاران، توضیح داد: ورود هر بیمار به مراکز درمانی همراه با اضطراب و استرس برای پرستاران است که با استفاده از راهکارها و نتایج پژوهش‌هایی در این حوزه می‌توان برای حل مشکلات روانشناختی این قشر استفاده کرد.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه ملایر با بیان اینکه در کل دنیا پیشبرد اهداف براساس پژوهش‌ها است و معتقدم با نتایجی که از پژوهش‌ها حاصل می‌شود، می‌توان به جامعه کمک کرد، ادامه داد: مباحث پژوهشی و اختراعات، همراه با نوآوری است که پیشنهادات و نتایج آن، می‌تواند در جامعه به صورت راهنما در اختیار ارگان و سازمان مربوطه قرار گیرد.

وی مطرح کرد: نتایج پژوهش‌ها پس از چاپ باید در مراکز مربوطه مورد استفاده قرار گیرد اما در ایران رفتارهایی در مراکز و ادارات مربوطه می‌بینیم که برخلاف پیشنهادات ما است و همیشه نیز گلایه دارند که چرا ما آنقدر مشکل داریم!؟

رئیس مرکز مشاوره و درمان دانشگاه ملایر خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات جامعه، ادارات باید به پژوهشگران، اولویت پژوهشی بدهند و پژوهش‌ها مبتنی بر اولویت‌های جامعه باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه نتایج پژوهش‌های انجام شده رها می‌شود، تأکید کرد: فقط تعداد و حجم مقالات برای مسئولان مهم است و برای نتیجه آن اهمیتی قائل نیستند، حتی برخی از مسئولان با تعداد مقالات منتشر شده ممکن است مرکز خود را فعال بدانند اما زمانی این پژوهش‌ها ارزشمند است که از نتایج آن استفاده شود و عدم توجه به پژوهشگران برتر توسط سازمان و ارگان‌های مربوطه برای انجام پژوهش به منظور رفع مشکلات جامعه نیز یکی از مشکلات حوزه پژوهش در ایران است.

این روانشناس در رابطه با ورود دانشجویان به حوزه پژوهشی گفت: بنده اکثر کارها را با دانشجویانم انجام می‌دهم اما برخی دانشجوها انگیزه و تجربه پژوهشی ندارند بنابراین باید ما اساتید در کنار دانشجویان باشیم و به آن‌ها انگیزه و خلاقیت بدهیم. تعدادی از دانشجویان سابقم که الان در مقطع  دکتری تحصیل می‌کنند، همان مقالاتی که در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ملایر نوشته‌اند را در سطح گسترده‌تر بررسی می‌کنند.

وی در رابطه با عدم تمایل دانشحویان برای ورود به حوزه پژوهشی، گفت: مسائل و مشکلات اقتصادی، تفکر منفی نسبت به آینده، مدرک گرایی و پذیرش بی‌رویه دانشجویان در دانشگاه‌ها که برخلاف استانداردهای بین‌المللی است، موجب بی‌انگیزگی دانشجویان برای ورود به حوزه پژوهش و مطالعات است اما باید تلاش کنیم تا در این افراد انگیزه پژوهش ایجاد شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

برنامه‌های پژوهشکده مطالعات و سیاست اجتماعی در هفته پژوهش