مهدهای کودک و چالش آموزش مجازی خردسالان

شیوع کرونا بسیاری از مهدهای کودک را به تعطیلی کشانده اما در مقابل مهدهایی هم بودند که مصرانه بر فعالیت خود پافشاری کردند و آموزش های خود را در فضای مجازی ادامه دادند هرچند که تعداد مشتریان آنها بسیار کاهش یافته است.

کارشناسان امور کودک در سازمان بهزیستی کشور بر این باورند که کارکرد مهدها با مدارس متفاوت است و مهم‌ترین کارکرد مهدهای کودک ابتدا مساله نگهداری کودک و پس از آن آموزش کودکان است اما متاسفانه در شرایط کرونا فقط به بُعد آموزشی کودکان توجه شد و مهدها تعطیل شدند.
آموزش مجازی مهدهای کودک گرچه در شرایط کنونی برای صاحبان مهدها تنها راه حل به نظر می‌رسد اما چالش‌های خاص خود را دارد، از آن جمله که خردسال باید تبلت و ابزار آموزشی را در دسترس داشته باشند، علاوه بر این باید مراقبی داشته باشند که در خانه بر تکالیف و آموزش‌های آنان نظارت کند و از سوی دیگر به مربیانی نیاز است که با شیوه آموزشی در فضای مجازی آشنا باشند و بهترین شیوه آموزشی را در این فضا به کار گیرند.
بنا به اعلام یونیسف، در بسیاری از اوقات با وجود بکارگیری سیاست‌های آموزش از راه دور و وجود فناوری و ابزار لازم در خانه به دلیل عدم مهارت مربیان یا عدم حمایت والدین، کودکان ممکن است قادر به یادگیری نباشند.
در ابتدای آموزش مجازی شاید ابزار یادگیری مانند گوشی تلفن یا تبلت برای خردسالان جذاب باشد اما به مرور ممکن است این ابزار برای آنها خسته‌کننده شود و تعداد مشتریان مهدهای مجازی کمتر شود.

استفاده از شیوه‌های نوین آموزش مجازی و مطالعه تجارب کشورهای دیگر در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد. به طورمثال می‌توان هر بار نام یکی از کودکان را در یکی از تکالیف آورده شود و با قهرمان‌سازی کودکان آنان را به یادگیری مجازی تشویق کرد. در این بین، والدین حتما باید تلاش کنند تا بخشی از تجربه یادگیری مجازی باشند.
به جرات می‌توان گفت آموزش مجازی برای خردسالان برای نخستین بار است که از سوی بخش دولتی و خصوصی تحت نظارت بهزیستی به کار گرفته شده و والدینی که شرایط بهره‌گیری از این آموزش‌ها را دارند بهتر است که از این آموزش‌ها استفاده کنند.
در این صورت هم مهدهای کودک و هم خردسالان می‌توانند از مزایای آموزش مجازی بهره ببرند.

ارائه خدمات آموزش غیرحضوری به خردسالان 

هرچند که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست رئیس جمهوری، تاسیس مرکز ملی در حوزه تعلیم و تربیت کودک و ساماندهی مدیریت مهد کودک‌ها به تصویب رسید و مقرر شد که مسوولیت حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی، مدیریت و همچنین نظارت و ارزیابی مهدکودک‌ها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شود اما آموزش مجازی خردسالان، پدیده آموزشی نوظهوری است که باید به آن توجه داشت.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور درباره سابقه آموزش مجازی به خردسالان گفت: طبق ابلاغی که در سال ۹۹ وجود داشت مهدهای کودک بر اساس رفرنس‌ها و کتاب‌هایی که از سوی سازمان پژوهش های آموزش و پرورش مجوز گرفته است، می‌توانند آموزش های از راه دور و غیرحضوری را به علاقه مندان ارائه دهند.
سعید بابایی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در روزهای همه‌گیری کرونا، خانواده‌هایی که در مهدهای کودک ثبت نام کرده‌اند می توانند از خدمات غیرحضوری این مهدها بر اساس قرارداد منعقد شده بین مهدهای کودک و والدین، بهره‌مند شوند.
وی تاکید کرد: در ایام کرونایی مهدهای کودک علاوه بر نگهداری از کودکان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، با ارائه محتوای مناسب که مورد تایید سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش نیز قرار گرفته، سعی دارند تا در ایام تعطیلی بتوانند خدمات مناسبی را به صورت غیرحضوری به کودکان ارائه کنند.
به گفته وی، اکنون ۱۷ هزار مهدکودک در کشور مجوز فعالیت دارند که نیمی از آنها شامل روستامهدها و بقیه مهدهای شهری و حاشیه شهرها هستند که به علت کرونا فعالیت بسیاری از آنها متوقف شده و نیازمند حمایت های ویژه هستند.

منبع:ایرنا

مرتبط:

آخرین اقدامات از صدور مجوز تا اداره مهدکودک‌ها

ابلاغ استانداردهای محتوای آموزشی مهدکودک‌ها به سازمان بهزیستی