بی اشتهایی و نفخ شکم از علائم شایع کروناست

یک متخصص داخلی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بیماران کرونایی نباید در هفته اول این بیماری غذای سنگین بخورند بنابراین توصیه می شود که این افراد وعده های غذایی خود را بیشتر و حجم غذا در هر وعده را کمتر کرده و از سوپ های رقیق سبزیجات استفاده کنند و بهتر است در فاز بی اشتهایی غذاهای سنگین نخورند.

دکتر “فرانک سلاجقه” با اشاره به کرونا و نشانه های گوارشی این بیماری گفت: خیلی اوقات بیماران کرونایی فقط با علائم گوارشی مانند درد شکم، حالت اسهال، استفراغ، بی اشتهایی و یبوست به پزشک مراجعه می کنند.

وی با تاکید بر اینکه قرار نیست بیماران کرونایی تمامی علائم گوارشی بیماری را با هم داشته باشند اظهار کرد: بی اشتهایی یکی از علائم شایع بیماران کرونایی در روزهای اخیر است ضمن آنکه باید عنوان کرد بیماران کرونایی می توانند همراه علائم گوارشی، بدن درد و یا تب یا علائم تنفسی را داشته و یا ممکن است به تنهایی فقط علائم گوارشی را داشته باشد.

این متخصص داخلی با بیان اینکه علائم گوارشی بیماری کرونا در کودکان و بزرگسالان با یکدیگر تفاوتی ندارند افزود: معمولا کودکان به فرم های بدون علامت بیماری کووید ۱۹ مبتلا می شوند اما ناقل بیماری هستند ولی معمولا علائم گوارشی یا تنفسی کووید در کودکان بروز پیدا نمی کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره اقدامات تشخیصی برای بیماران کرونایی با مشکلات گوارشی نیز گفت: تشخیص اینکه نشانه های گوارشی در فرد ناشی از ویروس کروناست یا خیر را معمولا با سابقه گیری از بیمار متوجه می شویم. سابقه تماس با بیماران کرونایی یا شغل افراد از مهمترین روش ها برای تشخیص ابتلای قطعی افراد به کووید است اما تست های PCR و همچنین یکسری آزمایشات خون که التهابات درونی بدن را نشان می دهند نیز از دیگر روش های تشخیصی این بیماری است.

وی در ادامه با اشاره اینکه نفخ شکم و بی اشتهایی می تواند از علائم کووید ۱۹ باشد افزود: اگر فرد مبتلا به کرونا در سنین پایین بوده و فاکتور خطری نداشته باشد تنها توصیه ما به آنها قرنطینه و ایزوله شدن، استفاده از ماسک در منزل و جدا کردن تمامی وسایل شخصی به ویژه سرویس بهداشتی برای افراد مبتلا به کرونا با علائم گوارشی است.

سلاجقه با تاکید بر اینکه افراد با علائم اسهال باید از مایعات و پودرهای «اوآر اس» زیاد استفاده کنند افزود: خیلی مهم است که افراد با وضعیت گوارشی اسهالی، آب بدن آنها کم نشود که توصیه می شود این افراد از دوغ های کم نمک و با ترشی ملایم مصرف کنند.

وی افزود: افراد دارای یوبست نیز باید سوپ های خیلی رقیق یا از دمنوش های گل محمدی یا انجیر خیسانده شده استفاده کنند.

این متخصص داخلی با بیان اینکه معمولا بیماران کرونایی در هفته اول دچار بی اشتهایی شددید می شوند افزود: بیماران کرونایی نباید در هفته اول این بیماری غذای سنگین بخورند بنابراین توصیه می شود که این افراد وعده های غذایی خود را بیشتر و حجم غذا در هر وعده را کمتر کرده و از سوپ های رقیق سبزیجات استفاده کنند و بهتر است در فاز بی اشتهایی غذاهای سنگین مصرف نکنند.

منبع:

مرتبط:

چگونه اضطراب ابتلا به کرونا را از بین ببریم؟ایسنا

توصیه‌هایی به مادرانی که در کرونا صاحب فرزند شده‌اند

ویتامین “D” یاریگر مبارزه با کرونا