مادران مبتلا به کرونا هنگام شیردهی به این نکات توجه کنند

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: براساس مطالعات انجام شده انتقال ویروس کرونا از طریق شیر مادر به نوزاد ممکن نیست که البته تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

محمد یزدی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: بنابراین با توجه به تحقیقات انجام شده مادران مبتلا به کرونا می‌توانند با رعایت یکسری نکات بهداشتی به راحتی به نوزاد خود شیر دهند.

وی با اشاره به اینکه مادران مبتلا می‌توانند تماس پوستی با نوزاد خود داشته باشند، افزود: در تماس پوستی مادر با نوزاد هیچ مشکلی وجود ندارد و انتقال بیماری از طریق پوست امکان‌پذیر نیست. در تماس پوستی مادر با نوزاد تازه متولد شده مزیت‌هایی همچون تنظیم درجه دمای بدن نوزاد و کاهش مرگ و میر نوزاد وجود دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: تغذیه با شیر مادر و تماس پوستی همیشه توصیه ‌شده است که این امر در سلامت نوزاد و تکامل مغز جنین موثر است. همچنین تغدیه با شیر مادر خطر احتمال مادر به سرطان سینه و تخمدان را کاهش می‌دهد. بنابراین به مادران مبتلا به بیماری کرونا توصیه می‌شود که حتما نوزاد خود را شیر دهند و به هیچ‌عنوان شیردهی را قطع نکنند،زیرا مزایای تغذیه با شیر مادر نسبت به خطرات احتمالی ابتلاء نوزاد به کرونا بیشتر است.

وی در خصوص توصیه‌های پزشکی به مادر مبتلا به کرونا، عنوان کرد: مادران مبتلا به کرونا باید در این دوران به شدت خود را تقویت و سیستم ایمنی بدن را بالا ببرند. هنگام شیردهی شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون و استفاده از الکل‌ها به ویژه هنگامی که می‌خواهند با کودک تماس داشته باشند، فراموش نشود.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: مادران مبتلا به کرونا در هنگام شیردهی حتما از ماسک استفاده کنند. شایان ذکر است از یک ماسک چندین بار استفاده نکنند در صورتی‌که ماسک مرطوب شد بلافاصله آن را تعویض کنند و هنگام تعویض ماسک از قسمت‌ نخ و پشت ماسک استفاده کنند. همچنین هنگام عطسه و سرفه از دستمال استفاده  و دستمال در ظروف‌ دربسته بیندازند وبعد از آن دست‌ها  ضدعفونی شود.

یزدی با بیان اینکه «انتقال بیماری کرونا از طریق هوا و قطرات امکان‌پذیر است و باید سطوح مختلف دائما ضدعفونی شوند و محیط را پاک نگه دارند»،خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به کرونا استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند که این امر موجب ضعف بیشتر سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا می‌شود که البته این امر طبیعی است و باید کنترل شود. شایان ذکر است که نوزادان و شیرخواران کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و اگر مبتلا شوند غالبا به صورت خفیف و بدون علامت خواهند بود، لذا در کودکان خطر ابتلا کمتر احساس می‌شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چگونه اضطراب ابتلا به کرونا را از بین ببریم؟

توصیه‌هایی به مادرانی که در کرونا صاحب فرزند شده‌اند

آیا کودکان در شیوع کرونا باید غذای خاصی مصرف کنند؟