لزوم کاهش هزینه های مخابراتی «شب یلدا»

استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی با اشاره به فرارسیدن شب یلدا، گفت: شب یلدا نزدیک است و با توجه به تغییر سبک زندگی در پاندمی کووید ۱۹ و لزوم سیاست‌گذار سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در این راستا، نهادها می‌توانند با  کاهش تعرفه‌های مخابرات و ایجاد بسترهای رایگان و یا ارزان قیمت برای تماس مجازی خانواده‌ها، به برقراری تعادل در شرایط فعلی کمک کنند.

رضا صفری شالی در وبینار “نقش ابعاد کلی سلامت دختران در توسعه پایدار” با محوریت توانمندسازی روانی اجتماعی دختران در توسعه پایدار که به همت جهاد دانشگاهی واحد الزهرا برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط فعلی پاندمی کووید ۱۹ بسیاری از خانواده‌ها نمی‌دانند چگونه باید اوقات فراغت خود را بگذرانند و همین امر منجر به ایجاد مشکلاتی درون خانواده‌ها شده است، از این رو نهادهای فرهنگی باید این پارامترها را به خانواده‌ها آموزش دهند.

این جامعه شناس با تاکید بر لزوم سبک زندگی خانواده‌ها مطابق با شرایط فعلی پاندمی کووید ۱۹، ادامه داد: افزایش حضور والدین شاغل در خانواده منجر به افزایش تعاملات و جامعه پذیری فرزندان شده است. ما درگذشته شاهد خانواده “گسترده” بودیم که از جمله کارکردها آن حمایت در ابعاد مختلف بود، در حالی که امروزه خانواده‌ها بخشی از کارکردهای گذشته خود را ازدست داده‌اند.

وی افزود: شکل‌گیری خانه سالمندان و مهدهای کودک‌ از جمله مصادیق از دست رفتن کارکردهای خانواده است که در نهایت دولت و حاکمیت باید بار این  کارکردهای از دست رفته را به دوش بکشد و به آنها بپردازد. از سوی دیگر میزان نشاط درون خانواده‌ها به وضعیت اجتماعی و اقتصای آن‌ها نیز بستگی دارد، که بخش عمده آن به علت تغییر کارکرد خانواده بر عهده نهادهای دولتی گذاشته شده است.

به گفته وی نهادهای اجتماعی در راستای سیاست گذاری نشاط اجتماعی باید  به حوزه معیشت، آموزش، بهداشت، اشتغال و مسکن و اوقات فراغت توجه ویژه نشان دهند که این مولفه‌ها به همت برنامه ریزی دقیق شکل خواهد گرفت.

استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از نشاط خانواده‌ها به اقدامات نهادهای دولتی باز می‌گردد، ادامه داد: اگر مسئولین علاقمند به مشروعیت و مقبولیت در بین مردم هستند باید رضایت و خواسته‌های جمعی مردم را کسب کنند. جامعه ما مشکل جدیت، برنامه ریزی و شناسایی منابع دارد و باید این‌ها را برطرف کند.

وی افزود: امروزه با توجه به از بین رفتن مکانیزم‌های جامعه سنتی و تغییر جوامع، دولت مردان باید با استفاده از منابع مختلف اعتبارات لازم را تامین کنند و در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و … شروع به فعالیت کنند. همچنین نقش نهادهای فرهنگی به ویژه صدا و سیما در این امر بسیار مهم است.

این استاد دانشگاه در ادامه به بیان مولفه‌های موثر در کاهش اضطراب خانواده‌ها در شرایط پاندمی کووید ۱۹ پرداخت و ادامه داد: مطابق با بررسی‌های انجام شده مردم هرچند از رسانه مجازی زیاد استفاده می‌کنند اما خیلی هم به رسانه‌های مجازی اعتماد ندارند که این بسیار خوب است اما در عین حال باید خانواده‌ها  بیاموزند از شنیدن اخبار منفی از منابع نامعتبر در این ایام به شدت اجتناب کنند.

صفری شالی معتقد است که در شرایط فعلی پاندمی کووید ۱۹ خانواده‌ها باید بیاموزند خود را با گذشته مقایسه نکنند چراکه شرایط فعلی بخشی از زندگی ما است و باید آن را بپذیرند. پتانسیل‌های موجود را در شرایط فعلی بشناسند.

این جامعه شناس گفت: از جمله نیازمندی‌های جامعه امرز ما این است که نهادهای برنامه ریز حوزه اجتماعی و اقتصادی،  بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری لازم را برای خانواده‌ها فراهم کنند تا خانواده‌ها بتوانند بهتر با چنین شرایطی کنار بیایند و تاب آوری آن‌ها افزایش پیدا کند.

استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی افزود: همچنین ایجاد چشم انداز مثبت رو به آینده در قالب برنامه‌های اقدام و عمل و از سوی نهادهای اجتماعی، اقتصادی سیاست‌گذار شکل خواهد گرفت. در حالی که برنامه های اقدام و عمل غالبا در کشور ما انجام نمی‌شوند و در سطوح نظری خود باقی می‌مانند و اجرایی نمی‌شوند.

وی گفت: صاحب نظران معتقدند جوامع برای پیشرفت به سه نوع سرمایه اقتصادی، انسانی و اجتماعی نیازمندند. همیشه اینطور گفته شده است که مردان نقش ابزاری و زنان نقش اظهاری و عاطفی دارند اما امروزه و در شرایط فعلی کووید ۱۹ نیازمندیم که مردان در حوزه اظهاری وعاطفی نیز ایفای نقش کنند.

صفری شالی این را هم گفت که در شرایط فعلی نیازمندیم در مباحث گذران اوقات فراغت رجعت به گذشته داشته باشیم چراکه در گذشته سرگرمی‌های ویژه برای زمستان داشتیم که می‌توانست در افزایش تاب آوری و شکل گیری درست اوقات فراغت موثر واقع شود، از این رو نیازمندیم بخشی از آن‌ها را احیاء کنیم و نشاط خانواده‌ها را افزایش دهیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

پاک کردن لکه انار و هندوانه در شب یلدا

اعضای کتابخانه‌های عمومی در مناطق قرمز و نارنجی چکار کنند؟