“شمامه” رونمایی شد

مراسم رونمایی از شخصیت عروسکی طرح «زنگ شهروندی» با نام “شمامه” برگزار شد.

 در این مراسم که امروز (۱۹ آذر) با حضور شهردار، مدیرکل آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان استان در محل تالار شهر کرمانشاه برگزار شد، از شخصیت عروسکی “شمامه” رونمایی شد.

این شخصیت عروسکی قرار است در مجموعه های نمایشی، آموزش هایی در حوزه فرهنگ ترافیک، محیط زیست، فضای سبز، حقوق شهروندی و … را به دانش آموزان ارائه کند.

این مجموعه های نمایشی طبق توافق صورت گرفته میان شهرداری و اداره کل آموزش و پرورش استان قرار است از شبکه آموزشی “شاد” برای دانش آموزان پخش شود.

مجید یزدان پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در این مراسم با تقدیر از دست اندرکاران این طرح و جشنواره گفت: تاثیر فرهنگ سازی از دوران کودکی بر کسی پوشیده نیست و همه نتیجه مثبت طرح های پیشین در این زمینه را مشاهده کرده ایم، از جمله طرح همیاران پلیس که از کودکان در بحث آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی به والدین استفاده شد.

وی افزود: طرح زنگ شهروندی هم طرح خوبی است که با همکاری شهرداری و آموزش و پرورش استان اجرایی می شود و قرار است برنامه های ضبط شده این مجموعه در شبکه “شاد” دانش آموزی پخش شود.

این مسئول با بیان اینکه این طرح می تواند کشوری شود، گفت: در همین راستا قرار است با وزیر آموزش و پرورش صحبت کرده تا بتوانیم این طرح را در شبکه “شاد” کشوری هم پخش کنیم.

وی افزود: در حال حاضر مجموعه برنامه های زنگ شهروندی که با حضور عروسک “شمامه” تهیه می شود قرار است از شبکه “شاد” استان پخش شود و در صورت موافقت وزیر آموزش و پرورش این برنامه های در شبکه “شاد” سراسری که حدود ۱۴ میلیون دانش آموز و همکاران فرهنگی در آن حضور دارند، پخش می شود.

یزدان پناه ابراز امیدواری کرد: اجرای طرح های اینچنینی بتواند تاثیر مثبتی در مسئولیت پذیری و آشنایی کودکان با حقوق شهروندی داشته باشد.

سعید طلوعی شهردار کرمانشاه هم دراین مراسم با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی از سنین کودکی گفت: اگر از هم اکنون کودکان با حقوق شهروندی آشنا شده و مسئولیت پذیر بار بیایند، در آینده شهروندانی مسئولیت پذیر خواهیم داشت.

وی افزود: باید همه تلاش کنیم کودکان با سبک زندگی ایرانی اسلامی آشنا شد و حقوق شهروندی را از هم اکنون در قالب نمایش و طنز یاد بگیرند تا در آینده ملکه ذهن آنها شده و بتوانند مسئولیت پذیر بار بیایند.

مهدی عبدالمالکی رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری کرمانشاه هم در این مراسم اظهار کرد: هدف ما از اجرای طرح زنگ شهروندی و برگزاری جشنواره «بزرگ شهروندان کوچک» توجه به آشنایی با فرهنگ و حقوق شهروندی از سنین پایه است.

وی افزود: در این زمینه طرح های دیگر هم اجرایی شده تا بتوانیم مسئولیت پذیری و شهروندپروری را در کودکان نهادینه کنیم.

وی به اجرای طرح شهریاران فرهنگ از سال ۱۳۹۷ در استان اشاره کرد وافزود: هم اکنون ۹۰۰ دانش آموز عضو این پویش هستند.

عبدالمالکی تصریح کرد: هم اکنون برنامه زنگ شهروندی را در دستور کارداریم و از هفته آینده ضبط شش برنامه این مجموعه با حضور شخصیت عروسکی “شمامه” انجام شده و در شبکه “شاد” پخش می شود.

 

ایمان درفشی رییس اداره گردشگری شهرداری کرمانشاه در این مراسم با بیان اینکه طرح «زنگ شهروندی» با هدف تربیت شهروندپروری برای آینده کرمانشاه در دستور کار قرار گرفته گفت: در این طرح قرار است آموزش های شهروند پروری در قالب طنز و نمایش موزیکال به دانش آموزان ارائه شود.

وی افزود: برای این آموزش های نمایشی نیاز به یک شخصیت عروسکی داشتیم که هم مناسب آموزش بوده و هم با بوم منطقه سازگاری داشته باشد و در همین راستا به عروسک “شمامه” رسیدیم که اسم محلی یک میوه است.

درفشی تصریح کرد: این عروسک قرار است آموزش های شهروندی را در قالب نمایش های موزیکال به دانش آموزان ارائه کند و در کنار این برنامه جشنواره “بزرگ شهروندان کوچک” طراحی شد که قرار است از ۲۰ آذر تا ۲۰ اسفندماه اجرا شود و در صورت استقبال این مهلت قابل تمدید است.

وی افزود: در این جشنواره دانش آموزان آثار خود را در حوزه های فرهنگ ترافیک، محیط زیست، فضای سبز شهری و حقوق شهروندی و … در قالب خاطره نویسی، کاردستی، نمایش و … آماده و به دبیرخانه جشنواره ارسال می کنند.

در پایان این مراسم از پوستر جشنواره “بزرگ شهروندان کوچک” نیز رونمایی شد.

منبع:ایسنا