درک و همدلی عامل موثر در پیشگیری از پرخاشگری

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: درک و همدلی در پیشگیری از پرخاشگری و مشاجرات خانوادگی در شرایط بیماری کووید ۱۹ و قرنطینه خانگی تاثیر به سزایی دارد .

گلناز وحیدی در گفت و گو با ایسنا، افزود: با توجه به طولانی تر شدن ایام قرنطینه و در خانه ماندن، احساساتی نظیر دلزدگی، خشم، بی حوصلگی و در گاهی موارد ناامیدی در بین اعضای خانواده به وجود می آید که تا حدودی طبیعی است.

وی ادامه داد: حق دادن به خود، فرزندان و همسر نخستین اقدام موثر در این زمینه است .

وحیدی توضیح داد: اگر همه افراد خانواده بپذیرند شرایط کنونی متفاوت تر از شرایط عادی در گذشته است و به همین شکل باقی نمی ماند و همه چیز به روال سابق برمی گردد، مشکلات به حداقل می رسد.

وی ادامه داد: باید در شرایط کنونی به  خودمان حق عصبانیت، غم و اندوه را بدهیم و بدانیم که این مساله می تواند بسیار کمک کننده باشد .

وحیدی عنوان کرد: وقتی جا برای احساسات ناخوشایند در این شرایط باز می کنیم دیگر نیازی به پنهان کردن و یا انکار آن احساسات نیست، پذیرش و باز کردن مکانی برای این احساسات سبب می شود که این حالت ها به شکل دعوا و مشاجرات و لجبازی خود را نشان ندهد .

وی تاکید کرد: بهتر است در شرایط کنونی زمانی را به صحبت کردن در مورد احساسات اختصاص بدهیم و هریک از اعضای خانواده در جمع خانواده بتواند به راحتی در مورد احساسات خود و تجربه آن صحبت کند تا این دگرگونی ها به حداقل برسد.

وی اضافه کرد: صحبت کردن در مورد اینکه چقدر تمایل داریم این شرایط زودتر به پایان برسد و همچنین بیان احساسات و همدلی بسیار موثر است.

وی خاطر نشان کرد: درک و همدلی کمک می کند که خشم ها تبدیل به پرخاشگری نشود و از طریق کلام فرد تخلیه شود.

وحیدی با بیان اینکه موضوع بحث و دعوای کودکان باید حل و فصل شود، گفت: از فرزندان خود بخواهید احساسات خود را بازگو کنند و علت را از آنها جویا شوید.

وی ادامه داد: با فرزندان خود صحبت کنید و از آنها انتظار نداشته باشید در شرایطی همانند روزهای گذشته که بیرون رفتن، مدرسه رفتن و تفریحات دیگر وجود داشت رفتار کنند.

این مسئول توضیح داد: داشتن آمادگی برای مشاجرات خانوادگی فضا را بازتر می‌کند و از به هم ریختن اوضاع پیشگیری می کند .

وی اظهارکرد: بسیاری از خانواده‌ها نگران درس و اوقات فراغت فرزندان خود هستند اما باید بدانند برنامه ریزی و مدیریت بهترین اقدام برای پیشگیری از بطالت وقت است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی و مدیریت کمک می کند کودکان از فرصت‌ها به نحو مطلوبی استفاده کنند و بازی های خانوادگی، کتاب خواندن های گروهی مطالعه صحبت کردن و تغییر سبک زندگی در شرایط کنونی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

عواملی که باعث پرخاشگری کودکان می‌شوند

راهکاری برای مهار پرخاشگری کودکان

پرخاشگری _اختلالی دامن‌گیر برای جوانان