واکسن آنفلوآنزا ویژه کودکان در فارس توزیع شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: توزیع واکسن آنفلوآنزا ویژه کودکان گروه سنی زیر ۵ سال در فارس آغاز شده است.

دکتر محمدرضا حیدری چهارشنبه ۱۲ آذر در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به حساسیت‌ها نسبت به سلامت واکسن آنفلوآنزا و لزوم ایجاد دسترسی مناسب به این واکسن، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اقدام به توزیع واکسن ویژه کودکان زیر پنج سال (متولدان ۱۳۹۴ به بعد) کرده است.

او گفت: والدین می‌توانند با همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی کودک خود، از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ ظهر برای دریافت واکسن به داروخانه ویژه واقع در چهار راه خیرات، نبش درمانگاه «اعتماد کسائیان» یا داروخانه «هلال احمر» میدان نمازی شیراز مراجعه کنند.

حیدری در مورد شرایط نگهداری و حمل و نقل این واکسن نیز توصیه کرد: خانواده‌ها می‌توانند به شرط محافظت از یخ زدگی واکسن، آن را را دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد یا همان دمای نگهداری در یخچال به عنوان مطلوب ترین حالت نگهداری، قرار داده و توضیحات تکمیلی را از مسئول فنی داروخانه‌های یاد شده دریافت کنند.

ایمنی واکسن آنفلوآنزا فقط برای آنفلوآنزاست

این مقام مسئول با بیان اینکه دریافت سالانه واکسن آنفلوآنزا، یک روش ایمن و موثر برای پیشگیری از این بیماری است، گفت: با تزریق این واکسن بدن آنتی ‌بادی‌های مختلفی از سویه‌های ویروس آنفلوآنزا تولید و بدن را تا حدود زیادی در برابر عفونت‌های مرتبط با این بیماری تنفسی محافظت می‌کند.

او با اشاره به اینکه فصل شیوع آنفلوآنزا اغلب از ابتدای پائیز هر سال تا نیمه‌های بهار سال بعد است، افزود: بهترین ماه‌ها برای انجام واکسیناسیون آنفلوآنزا فصل پاییز است، اما پس از این زمان هم می‌تواند واکسن تزریق شود.

حیدری ادامه داد: به طور کلی واکسن آنفلوانزا، بسیار ایمن و عوارض جانبی آن اغلب خفیف بوده و خود به خود از بین می ‌رود، اما در موارد نادر، افراد واکنش‌های شدیدتری را نیز تجربه می ‌کنند.

او در پاسخ به این پرسش که «آیا همه بچه‌ها باید در برابر آنفلوانزا واکسینه شوند؟»، توضیح داد: نیازی نیست که همه کودکان را در فصل سرد سال در برابر آنفلوانزا واکسینه کنیم، تزریق این واکسن پیشگیرانه، در حالت عادی برای کودکان سالم که هیچ بیماری یا مشکلی ندارند، توصیه نمی‌شود، اما وقتی بیماری‌های زمینه‌ای در کودک وجود داشته باشد و ممکن‌ باشد ابتلا به آنفلوانزا سبب تشدید بیماری آنها شود، تزریق این واکسن توصیه می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیماری ریوی، آسم، بیماری قلبی و کلیوی را از جمله بیماری‌های زمینه‌ای عنوان کرد و گفت: البته واکسن آنفلوانزا در این کودکان نیز باید در شرایطی تزریق شود که بیماری شان کنترل شده باشد.

حیدری همچنین تاکید کرد: برای تشخیص اینکه فرزندمان به این واکسن احتیاج دارد یا نه، باید از پزشک متخصص کمک گرفته شود تا با در نظر گرفتن شرایط جسمی و عادات تغذیه‌ای و بیماری‌های پیش زمینه ای، در خصوص تزریق واکسن تصمیم گیری شود.

واکسن آنفلوآنزا را از مراکز معتبر تهیه کنید

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه، امکان انواع سوءاستفاده از نگرانی والدین در خصوص سلامت فرزندانشان و عرضه دارو و واکسن ناسالم و تاریخ گذشته و … وجود دارد، گفت: بهتر است برای تهیه هر نوع واکسنی، نظیر آنفلوانزا، تنها به داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها و منابع معتبر مراجعه شود تا از سلامت واکسن اطمینان کافی داشته باشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

صفر تا صد تزریق واکسن آنفلوآنزا

چگونه آنفولانزا کودکان را در خانه درمان کنیم؟