توصیه‌های تغذیه‌ای برای کودکان و نوجوانان در دوران کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و متخصص تغذیه گفت: تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی در دوران کرونا نیاز به سه اصل «رعایت اصول کلی در برنامه غذایی»، «فعالیت بدنی» و «مدیریت استرس» دارد.

دکتر “بهروز طلائی”  با بیان اینکه پیروی کردن از یک برنامه غذایی متعادل و متنوع بر اساس گروه های  غذایی و جایگزین های آن که شامل گروه های میوه، سبزی ها، غلات و لبنیات، انواع گوشت ها، حبوبات، تخم مرغ در راستای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند، ضروری است اظهار کرد: توصیه می شود در این دوران برای کودکان زیر ۵ سال از میان وعده هایی که ارزش غذایی بالایی دارند مثل سبزی ها و انواع میوه های فصلی استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه شیر پاستوریزه و پنیر پاستوریزه کم نمک، برای کودکان بالای یک سال توصیه می شود افزود: همچنین برای کودکان زیر یکسال استفاده از میوه تازه  توصیه می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه استفاده از انواع آش ها، سوپ ها، خورشت ها، انواع پلوها مانند سبزی پلو، شوید پلو، برای افزایش انرژی کمک کننده است اظهار کرد: کودکان زیر ۵ سال باید از آب آشامیدنی سالم استفاده کنند همچنین  استفاده از دوغ های کم نمک و خانگی، شربت های کم شیرین و خانگی به جای آبمیوه های صنعتی، محدود کردن وعده های غذایی که ارزش غذایی پایین دارند مانند چوب شور، غلات حجیم، پاستیل، محدود کردن مصرف انواع نوشیدنی شیرین، آب میوه صنعتی، نوشیدنی گازدار، شیرهایی که طعم دار هستند، بیسکویت، شیرینی ها، کیک خامه ای، بستنی ها، محدود کردن گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و غذاهای پر چرب و شور و کاهش مصرف قند و نمک و چربی از دیگر توصیه هایی است که برای کودکان در این ایام کرونایی می شود.

این متخصص تغذیه بر  استفاده از نان های سبوس دار، سوپ های بلغور گندم و جو، ماست و دوغ خانگی، استفاده از صبحانه سالم مانند نان و پنیر و گردو، خرما تاکید کرد و گفت: استفاده از چاشنی های سالاد مانند سرکه، آبغوره، لیمو ترش، نارنج به جای استفاده از نمک فراوان. این چاشنی ها خود طعم دهنده غذا و باعث افزایش اشتهای کودکان و نوجوانان می شود.

طلائی با تاکید بر استفاده از خشکبار مثل توت خشک، انجیر خشک، خرما، کشمش، مغزها، گردو، بادام، بادام زمینی، فندق،  انواع میوه های خشک مثل برگ زرد آلو، برگه هلو، و انواع میوه های خشک به اصلاح رفتارهای غذایی کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: توصیه اکید می شود که برای کودکان و به منظور کاهش اضافه وزن حتما از بشقاب کوچک استفاده گردد و ساعات غذا و میان وعده نیز معین باشد به طوری که وعده های غذایی به ۵ یا ۶ وعده تقسیم بندی شود تا از ریزه خواری جلوگیری و کودک در غذا خوردن عجله نکند.

وی با تاکید بر نیاز روزانه یک و نیم لیتر آب در کودکان زیر ۵ سال و دو و نیم لیتر در نوجوانان گفت: برای طعم بیشتر آب و تقویت سیستم ایمنی بدن می توان برش هایی از لیمو، خیار و نعناع اضافه کرد همچنین خوردن و نوشیدن چای کم رنگ، به جای  قند هم از توت خشک، خرما، توصیه می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به فعالیت بدنی کودکان در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: فعالیت بدنی حداقل یک ساعت در روز  برای همه سنین کودک و نوجوان توصیه می شود ضمن آنکه انجام حرکات کششی دست و پا، دراز و نشست، پیاده روی کردن و بازی با توپ نیز از دیگر اقداماتی است که باید در این ایام صورت گیرد.

طلائی جارو کردن و آب دادن به گلدان ها را یک نوع فعالیت دانست و گفت: توصیه می شود که کودکان یک ساعت بعد از غذا فعالیت بدنی نداشته باشند همچنین هنگام صرف غذا، بازی کردن یا با گوشی موبایل مشغول بودن و یا برنامه تلویزیون دیدن یکی از اشتباهاتی است که متاسفانه در بین خانواده ها رایج می باشد.

این متخصص تغذیه با تاکید بر خواب کافی در این ایام نیز گفت: تا دیر وقت بیدار ماندن کودکان در دوران قرنطینه و بهم ریختن ساعت خواب اشتها را تحت تاثیر قرار می دهد و همین امر در رشد وزنی و قدی کودکان اثر منفی خواهد داشت.

وی درباره استفاده از مکمل ها برای کودکان نیز گفت:  استفاده از مکمل ها مثل ویتامین D یکی دیگر از توصیه هایی است که در این ایام داریم به طوری که مصرف دو هزار واحد یا دو عدد قرص هزار واحدی روزانه برای کودکان یا دوز ۵۰ هزار واحدی(برای بزرگسالان) می تواند به صورت ماهیانه استفاده شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

در شرایط کرونایی ورزش در خانه برای کودکان الزامی است

بی اشتهایی کودکان از علائم ابتلا به کرونا است

زنان باردار تا پایان بارداری، واکسن کرونا دریافت نمی‌کنند