نوزادان گروه پُرخطر در ابتلا به کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نوزادان و شیرخواران زیر یکسال به دلیل کامل نشدن سیستم ایمنی بدنشان، جزو گروه پرخطر به لحاظ ابتلا به کرونا دسته‌بندی می‌شوند.

دکتر عبدالرسول همتی چهارشنبه ۵ آذر در جلسه بررسی اهمیت اقدامات پیشگیری از ابتلا به کرونا در گروه کودکان، گفت: کووید۱۹، یک بیماری با طیفی از علائم، از بی علامتی (قبل از بروز علائم) تا موارد پنومونی شدید و سندروم دیسترس حاد تنفسی در افراد ایجاد می‌کند.

او ضمن اشاره به دوران نهفتگی بیماری کرونا افزود: کودکان نیز در تمام سنین در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند و نوزادان و شیرخواران (کودکان زیر یک سال) به دلیل تکامل ناکافی سیستم ایمنی جزو افراد پرخطر از لحاظ ابتلا به این ویروس محسوب می شوند.

انتقال ویروس از مادر به جنین و نوزاد

همتی اضافه کرد: بر اساس شواهد موجود، اطلاعات محدودی در مورد احتمال انتقال ویروس این بیماری از مادر به جنین یا از مادر به نوزاد حین انجام زایمان وجود دارد و اغلب موارد ابتلای نوزادان از راه تماس با ترشحات تنفسی مادر یا سایر مراقبان پس از تولد اتفاق می افتد.

معاون بهداشت دانشگاه، انجام تست تشخیصی کووید ۱۹ یا PCR برای نوزادان را منوط به نظر تیم سلامت و دستورالعمل‌های کشوری دانست و گفت: مشکوک یا مبتلا بودن مادر طی دوران قبل و بعد از زایمان، تماس نوزاد با سایر افراد مبتلا نظیر کارکنان بخش‌های نوزادان و بستگان، وجود علامت در نوزاد و … برخی از موارد ضروری در تصمیم گیری برای انجام این تست در نوزادان است.

همتی انجام مراقبت های معمول بهداشتی نوزادان را حائز اهمیت دانست و از والدین خواست با رعایت اصول کنترل و پیشگیری کرونا و ضمن هماهنگی تلفنی قبلی با پایگاه سلامت و پایگاه پزشک خانواده، برای دریافت خدمات مراقبتی ضروری نوزاد و کودک اقدام کنند.

علائم کرونا در نوزادان

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در خصوص مراقبت از نوزادان مادران مبتلا یا مشکوک به کرونا در منزل، گفت: در صورتی که نوزاد متولد شده از مادر مبتلا یا مشکوک به کرونا، بدون علامت باشد؛ همانند سایر نوزادان، ۴۸ ساعت پس از تولد ترخیص می شود.

دکتر معصومه صفاری، آموزش علائم خطر در نوزاد را شامل ناپایداری دمای بدن، دیسترس تنفسی، بیحالی، خوب شیر نخوردن و مواردی از این دست از سوی اعضای تیم سلامت به والدین و مراقبان نوزاد و آگاهی کامل نسبت به این علایم را ضروری دانست و تاکید کرد: مراجعه والدین به بیمارستان، دو روز پس از ترخیص برای معاینه مجدد نیز بایستی مدنظر قرار گیرد.

او گفت: پیگیری وضعیت نوزاد در سن سه تا پنج روزگی با حضور پزشکان و مراقبان بهداشتی و با رعایت تمامی اصول پیشگیری و کنترل کرونا در پایگاه های سلامت و پایگاه های پزشک خانواده با استفاده از سیستم نوبت دهی انجام می شود.

صفاری اضافه کرد: این نکته حائز اهمیت است که در منزل، فرد مراقب نوزاد (غیر از مادر) جزو گروه های پرخطر از نظر ابتلا به کرونا نباشد. قبل و بعد از هرگونه مراقبت یا تماس با نوزاد برای تغذیه، و دیگر مراقبت ها، مادر و هر فرد مراقب نوزاد، دستان خود را دست کم به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون مایع بشویند و از ماسک و دستکش یک بار مصرف استفاده کنند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در صورت نبود امکان اختصاص یک اتاق جداگانه، نوزاد در یک مکان مشخص و ثابت که دست کم دو متر از افراد سالم و افراد مشکوک به کرونا فاصله داشته باشد، نگهداری شود.

صفاری خاطرنشان کرد که پرهیز از در آغوش گرفتن و بوسیدن نوزاد و به کمترین میزان رساندن تماس‌های پوستی با نوزاد را از توصیه‌های جدی برای پیشگیری از ابتلای این گروه به بیماری کرونا اعلام کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

عوارض مصرف آنتی بیوتیک در نوزادان

کروناویروس فقط ۴ درصد کودکان را مبتلا می‌کند

بهترین ورزش برای کودکان در دوران شیوع کرونا چیست؟