زندگی را به رسانه‌های اجتماعی محدود نکنیم

یک روانشناس گفت: محققان پیشنهاد می‌کنند بهترین روش برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی، نفع بردن از ارتباط و محدود نکردن تمام زندگی اجتماعی به رسانه‌های اجتماعی است.

مسلم سیاه‌بیشه  با اشاره به این‌که استرس، اضطراب، بی‌خوابی و… همگی نشانه‌هایی از روان ناسالم هستند، اظهار کرد: بیشتر مردم حداقل در مسائلی از زندگی کمال‌گرا هستند، تعیین اهداف بزرگ می‌تواند اولین قدم به سوی موفقیت باشد اما مطالعات نشان داده رده‌های بالای کمالگرایی باعث به وجود آمدن اختلالات روانی می‌شود و خطر مرگ را افزایش می‌دهد. کمالگرایی به افسردگی بعد از زایمان نیز مرتبط است.

وی با اشاره به این‌که کمال‌گرایی دو جنبه دارد، عنوان کرد: کمال‌گرایان اهداف بزرگی برای خود تعریف می‌کنند و معمولاً از این‌که نتوانند به رده‌های بسیار بالای اجرایی برای رسیدن به آن اهداف برسند نگران هستند، مشکل اهداف بزرگ نیست بلکه به اصطلاح «نگرانی کمال‌گرایان» برای نرسیدن به اهداف و حس بی‌ارزش بودنی است که در زمان شکست روی می‌دهد و می‌تواند به سلامت روان ضربه بزرگی بزند.

سیاه‌بیشه با اشاره به این‌که راهکاری دیگر برای کمالگرایان تعیین اهداف کوچک و قابل دسترس است، افزود: در این صورت احتمال اینکه شکست بخورند و خودشان را به‌خاطر آن سرزنش کنند و سطح کمال‌گرایی‌شان پایین بیاید کمتر است، به‌عبارت ‌دیگر کمالگرایان باید به درجه‌های موفقیت فکر کنند نه به اینکه «یا به همه‌چیز برسند یا هیچ‌چیز».

این روانشناس با اشاره به این‌که فضای داخل خانه ما را از سرما، گرما و دیگر شرایط نامتعادل هوایی حفظ می‌کند، اما اگر مرتباً بیرون نرویم ممکن است به سلامت روان خود صدمه بزنیم، افزود: محققان کشف کردند که ۹۰ دقیقه راه‌رفتن در طبیعت باعث کاهش فعالیت ناحیه‌ای از مغز که به قشر کمربندی قدامی معروف است می‌شود، این ناحیه زمانی که ما به افکار منفی فکر می‌کنیم فعال می‌شود البته راه رفتن در کنار یک جاده شلوغ نتوانست این ناحیه را آرام کند.

وی با بیان این‌که آخرین مطالعات به ما توصیه می‌کنند که صرف زمان در خارج از خانه برای سلامت روان مفید است، افزود: تحقیقی در سال ۲۰۱۰ در علوم محیط و تکنولوژی نشان داد که بودن در یک فضای سبز به مدت پنج دقیقه می‌تواند باعث بالا رفتن اعتماد به‌ نفس شود، درسال ۲۰۰۱ مطالعات منتشر شده در مجله محیط و رفتار نشان داد صرف زمان در فضای سبز حتی نشانه‌های بیش‌فعالی در کودکان را حتی نسبت به فعالیت‌هایی مانند تماشای تلویزیون در خانه، بیشتر کاهش می‌دهد.

سیاه‌بیشه با اشاره به این‌که عموماً داشتن روابط اجتماعی با بهبود سلامت روان مرتبط است، افزود: برقراری روابط دوستانه در فیسبوک و دیگر سایت‌های اجتماعی می‌تواند مملو از خطر باشد، تحقیقاتی نشان داد که خواندن مطالب بی‌ارزشی که دیگران در صفحه اجتماعی خودشان قرار می‌دهند باعث می‌شود که ما احساس بدی نسبت به خودمان پیدا کنیم این حس قوی‌تر می‌شود اگر آن‌ها لیست دوستان بیشتری داشته باشند که باعث فخر فروشی بیشتری نیز می‌شود.

این روانشناس با بیان این‌که زمان صرف‌شده در رسانه‌های اجتماعی مرتبط با علائم افسردگی است، عنوان کرد: هرچند تابه‌حال مشخص نشده که این علائم بیشتر مربوط به مشکلات روانی یا مربوط به استفاده از رسانه‌های اجتماعی است، تحقیقی منتشر شده در کنفرانس سالانه‌ انجمن جامعه‌شناسی بریتانیا نشان داد که رسانه‌های اجتماعی مانند شمشیرهای دولبه هستند.

وی افزود: افرادی که از اختلالات روانی رنج می‌بردند بیان کردند که کار با رسانه‌های اجتماعی به آن‌ها احساس متعلق بودن در گروهی را داده است و از طرفی دیگر برخی گفته‌اند کار با فیسبوک و دیگر سایت‌های مشابه شرایط اضطراب و پارانویای آن‌ها را تشدید کرده است.

سیاه‌بیشه افزود: محققان پیشنهاد می‌کنند بهترین روش برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی، نفع بردن از ارتباط و محدود نکردن تمام زندگی اجتماعی شما به رسانه‌های اجتماعی است.

این روانشناس با اشاره به این‌که اگر ما نگرانی‌های خودمان را در طول روز به بازه‌ زمانی ۳۰ دقیقه‌ای منتقل کنیم٬ می‌توانیم این نگرانی‌ها را کاهش دهیم، عنوان کرد: صحبت کردن و نالیدن درباره نگرانی‌ها باعث می‌شود فرد احساس بدی نسبت به زندگی داشته باشد، پس زمان نگرانی برای خودتان داشته باشید ولی در سکوت این کار را انجام بدهید.

وی با بیان این‌که ناراحتی‌های روزانه بخشی از زندگی هستند اما نباید اجازه دهیم که ما را از پا دربیاورند، تصریح کرد: هر چقدر که افراد به مسائل کوچک مثل گیر کردن در ترافیک یا بحث با همسرشان رفتار منفی نشان دهند احتمال اینکه ۱۰ سال بعد استرس و افسردگی بیشتری داشته باشند، بیشتر است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

۴ راهکار برای ترک اعتیاد به شبکه‌ های اجتماعی

توهم دانایی در کودکان و نوجوانان آفتی از سوی رسانه‌های اجتماعی