از سردرد های شایع در کودکان چه می‌دانید؟

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اگر فرزند اختلال روحی داشته و شب ها دیر بخوابد و استرس شدید روحی داشته باشد، سردرد های خفیف می تواند وی را درگیر کند که رفع عامل زمینه ای که موجب سردرد شده، برای از بین بردن سردرد موثر است.

دکتر”حبیبه نژادبیگلری” درباره سردردهای شایع در کودکان اظهار کرد: شایع ترین سردردها میگرن است و سردرد ها علت های زیادی دارند که استرس از علت های شایع آنهاست.

وی با اشاره به انواع سردرد از جمله سردردهای صاعقه ای، سردردهای بعد از سن ۱۰ سال، میگرن و … افزود: علائم میگرن مثلا در میگرن کلاسیک دیدن جرقه های نور قبل از سردرد، دیدن شرشره های رنگی و ستاره رنگی جلوی چشم، دیدن بزرگ تر اجسام و … را شامل می شود.

نژادبیگلری با اشاره به اینکه علت اصلی میگرن ژنتیکی است و اگر مادر درگیر باشد ۹۰ درصد و اگر پدر درگیر باشد، ۸۰ درصد فرزندشان دچار میگرن می شود بیان کرد: اگر بچه ای هر هفته و یا ماهی یک بار دچار استفراغ و گاهی به صورت ناگهانی دچار کاهش هوشیاری می شود، باید تومورهای مغزی، خونریزی های مغزی و فشار مغز رد شده و بگوییم میگرن است.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان اظهار کرد: اگر فرزند اختلال روحی داشته و شب ها دیر بخوابد و استرس شدید روحی داشته باشد، سردردهای خفیف می تواند وی را درگیر کند که رفع عامل زمینه ای که موجب سردرد شده، برای از بین بردن سردرد موثر است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه میگرن اینگونه نیست که هر روز بچه سردرد داشته باشد، افزود: در میگرن بدون اُرا حداقل باید پنج حمله سردرد صورت بگیرد که از یک تا ۷۲ ساعت طول می کشد و در بزرگسالان از چهار ساعت است و معمولا حالت ضربان دار و یک طرفه است. پس سر نیست و با فعالیت تشدید می شود و همراه با تهوع و استفراغ است و این افراد از نور گریزان هستند.

نژادبیگلری با تاکید بر اینکه سردردهای پس سر را باید جدی بگیریم، تصریح کرد: در سردردهای تنشی و فشاری معمولا سردردهای خیلی شدید نداریم و از نیم ساعت تا هفت روز است، ضربان دار نیست، دو طرفه و حالت فشاری است.

وی درباره مصرف دارو در سردردهای غیرمیگرنی گفت: بهتر است زیاد از استامینوفن و داروی با این ترکیب برای سردرد استفاده نکنیم.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: در سردرد بیش از چهار بار در ماه که همراه با استفراغ است و فرد با استراحت خوب می شود، باید به پزشک مراجعه و درمان شود و اگر کمتر از این بود توصیه می شود از ایبوبروفن و ترجیحا از ناپروکسن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر در معاینه عصبی علائمی نشان بدهد ضایعه و توموری وجود دارد و سردرد پیش رونده باید جی تلقی شوند، افزود: اگر سابقه سردرد میگرنی در خانواده منفی است، سردرد بچه خیلی مهم است و اگر سنش پایین است و نمی تواند چیزی بگوید، سرش را به زمین می کوبد و می گوید برق را خاموش کن، ساکت باش و می خواهد استراحت کند بهتر است برایش ام آر آی انجام شود.

نژادبیگلری با اشاره به اینکه درمان سردرد متفاوت است، گفت: برای سردردی که هر دو هفته یک بار ایجاد می شود مصرف ناپروکسن خوب است و میگرنی ها چهار تا شش ماه باید تحت درمان قرار بگیرند و داروهای مختلفی از جمله ایندرال، پروپرانولول و … می توان استفاده کرد.

وی بیان کرد: ورزش و تغذیه مناسب برای فرزند و خانواده آرامش به همراه می آورد و باید سردردهای بچه را تخفیف بدهد و شاید برخی مواد غذایی سردرد را تشدید کند از جمله ترکیبات نمک سود شده، سوسیس و کالباس، مواد فراوری شده که باید آنها را ماهش داد و این افراد باید آب زیاد بنوشند زیرا مصرف مایعات سردردهای میگرنی را کاهش می دهد.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: خیلی از سردردها ممکن است سردرد راجعه باشد که سینوزیت، گوش درد و عفونت دندان موجب سردرد شود و باید معاینه کامل برای رد کردن علت های دیگر داشته باشیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: توصیه ما به بچه ها این است خوابشان سر ساعت باشد و در حال حاضر که مدارس تعطیل و بچه ها سرگرم گوشی و تلبت هستند، مراجعین سردرد ما بیشتر شده است؛ باید بچه ها به موقع بخوابند، از بازی های رایانه ای به دور باشند و بازی های هیجانی نداشته باشند.

نژادبیگلری با اشاره به اینکه اگر سردرد بچه ای که دچار میگرن است، با ورزش تشدید می شود، می تواند ایندرال مصرف کند و مایعات شیرین بنوشد، اظهار کرد: پدر و مادرها در سردرد بچه ها باید زنگ خطرها را جدی تلقی کنند و بچه ای که سردرد دارد، فشارخونش چک شود و معاینه عصبی از بچه گرفته شود.

وی تصریح کرد: سردردی که موجب انحراف چشم شده و سردردهای پس سر خیلی جدی هستند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سر درد دلایل مختلفی می تواند داشته باشد

علامتی که میگوید تب کودک جدی است

سردرد های شب هنگام خواب کودکان را جدی بگیرید