چه کنیم کودک ورزشکار هنگام ورزش آسیب نبیند؟

والدینی که علاقمند به ورزشکار شدن فرزندشان بدون خطر و آسیب های ورزشی هستند ابتدا باید نکات ایمنی و راهکارهای جلوگیری از آسیب های ورزشی در کودکان و نوجوانان را بدانند.

فعالیت های خیلی جدی و قوی برای کودکان ورزشکار می تواند عاملی برای پیشرفت آن ها باشد اما گاهی اوقات باعث ایجاد خطر و آسیب دیدگی هم می شود که معمولاً این آسیب دیدگی ها در قسمت بازو، شانه، آرنج و دست است.

آسیب های ورزشی در کودکان

حال برای این که از این آسیب دیدگی ها در ورزش کودکان جلوگیری کرد، می توان راهکارهایی را در پیش گرفت که در این قسمت آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

با کودک ورزشکار خود صحبت کنید:

مطمئن شوید که کودک ورزشکار شما متوجه می شود که هر زمان که درد دارد یا احساس می کند مانند همیشه نیست، باید درخواست کمک کند. پس به او یاد بدهید هر زمان چیزی غیرطبیعی را احساس کرد و دچار رنج و درد شد، حتماً به مربی، دوست یا به شما خبر بدهد.

او را خیلی زود به طور تخصصی وارد یک رشته ورزشی نکنید:

برای کاهش آسیب کودک هنگام ورزش نباید خیلی زود به طور تخصصی او را وارد یک رشته ورزشی کنید حتی اگر کودک در رشته ورزشی خاصی مانند ژیمناستیک یا فوتبال استعداد نشان دهد، تمرکز بیش از حد روی یک رشته ورزشی باعث مشکلات شایع و افزایش استرس و به دلیل عدم استفاده کودک از گروه های عضلانی بدن، مانع هماهنگی و توسعه عصبی خواهد شد. برای کاهش آسیب کودک هنگام ورزش بهتر است او بعد از سن بلوغ وارد یک رشته ورزشی تخصصی شود.

مربی و نوع برنامه ورزشی را بررسی کنید:

برخی مربیان با شناسایی کودکی که استعداد و توانایی زیادی دارد به او فشار بیشتری در تمرین ها می آورد و همین باعث صدمات جسمی کودکان خواهد شد.

کودک ورزشکار

آمادگی قبل از فصل:

آمادگی جسمانی قبل از فصل ورزشی یا قبل از مدرسه یک راه عالی برای جلوگیری از آسیب دیدگی است و باعث می شود که نگرانی های شما برطرف گردد و قبل از شروع یک فعالیت خاص می توان هر گونه مشکلی را در کودک متوجه شد و سریع تر از آن جلوگیری کرد.

انواع مختلف ورزش ها را انجام دهید:

تا به حال ممکن است کودکانی را مشاهده کرده باشید که در یک روز یکسان دو ورزش متفاوت مثلاً بیسبال و فوتبال را انجام می دهند اما بسیار مهم است که کودک شما چند وقت یکبار باید به مقدار کمی ورزش یا فعالیت خود را تغییر دهد و مدام به یک قسمت از یک ماهیچه و یک مفصل فشار وارد نکند. پس سعی کنید محدودیت خاصی را در نظر نگیرید و چند وقت یکبار روتین ورزشی او را تغییر دهید.

روی اهمیت گرم کردن بدن تمرکز کنید:

حرکات کششی یک تکنیک مهم برای جلوگیری از آسیب دیدگی قبل از شروع ورزش هستند. پس اجازه دهید که او حرکات کششی استاتیک و داینامیک را در طول گرم کردن قبل از ورزش انجام دهد تا بدن او برای انجام ورزش آماده تر باشد.

حین ورزش به حرف های کودک توجه کنید:

اگر کودک هنگام حرکات کششی می گوید که احساس خوبی ندارد، بدین معنی است که فشار زیادی در هنگام تمرین به کودک وارد می شود یا تمرین های مورد تقاضا بیش از اندازه است. برای کاهش آسیب کودک هنگام ورزش اطمینان حاصل کنید که کودک از این فعالیت راضی است و هیچ فشار روانی یا جسمی روی او نیست.

کودک ورزشکار

از استراحت کردن او اطمینان حاصل کنید:

ورزشکاران در تمام سنین باید بین تمرین های خود، بازی ها و کارهایی که انجام می دهند، استراحت کنند. خستگی عضلانی باعث می شود که بدن آن ها مستعد آسیب دیدگی باشد و یا آسیب دیدگی های قبلی وضعیت بدتری پیدا کند.

به خواب کودک ورزشکار توجه کنید:

کودک باید زمان استراحت داشته باشد تا بدن بتواند خودش را بازیابی کند. حواستان به نوع تغذیه، میزان مصرف آب و مقدار ساعات خواب او باشد. در صورت کمبود خواب، ۱/۷ برابر بیشتر احتمال زخمی شدن او است. اگر میزان آب بدن او کم شود، میزان بازدهی عضلات ۲۰ درصد کم خواهد شد.

یک رژیم غذایی متعادل و سالم را برای او در نظر بگیرید:

بسیار مهم است که ورزشکاران در هر سنی، رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه، سبزیجات و پروتئین مصرف کنند و یک برنامه غذایی منظم داشته باشند. مثلاً صبحانه، نهار و شام را هر روز در یک ساعت خاص مصرف کنند. در ورزش هایی مثل کشتی اهمیت این موضوع چند برابر می شود زیرا وزن کشتی گیر بسیار مهم است.

روی آبرسانی بدن تمرکز کنید:

بعضی از بیماری ها برای ورزشکاران به دلیل دما و گرمای زیاد داخل بدن آن ها ایجاد می شود، مخصوصا زمان هایی که در روزهای گرم و شرجی ورزش می کنند. خانواده ها باید مطمئن شوند که به اندازه کافی برای بدن کودک خود آبرسانی را قبل بعد و در طول ورزش انجام دادند و هرگونه علامتی از خستگی، حالت تهوع، استفراغ، سردرگمی و گیجی را در او شناسایی کنند.

کودک ورزشکار

تجهیزات مناسب داشته باشید:

تجهیزات مناسب و نگهدارنده مانند کلاه ایمنی، کفش مناسب و دستکش برای جلوگیری از آسیب دیدگی بسیار مهم است. خانواده ها قبل از زمان شروع ورزش حتما باید با مربی در مورد تجهیزات مورد نیاز مخصوصا تجهیزات امنیتی صحبت کنند و اطلاعات کافی داشته باشند.

روی تکنیک های مناسب تمرکز کنید:

در هر ورزشی راه درست و غلط برای انجام تکنیک های مختلف وجود دارد. مثلاً بازیکنان فوتبال حتماً باید راه صحیح حمله کردن و دفاع کردن یا هر تکنیک دیگری در فوتبال را بیاموزند و به دنبال راهنمایی های صحیح باشند. پس کودک شما باید تکنیک ها را به طور صحیح یاد بگیرد که یکی از بزرگترین عوامل جلوگیری از آسیب دیدگی است.

هرگونه آسیب دیدگی را شناسایی کرده و سریعاً کمک بگیرید:

تعداد زیادی از کودکان ورزشکار ممکن است آسیب دیدگی های جدید داشته باشند اما خودشان در مورد آن هیچ اطلاعی نداشته باشند، در این صورت شما باید همیشه کودک خود را از این لحاظ بررسی کنید و اگر هرگونه آسیب دیدگی دارد، هرچه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

آموزش شکست به کودک

نکات مهم و قابل توجه در مورد ورزش کودکان
  1. از اختصاصی شدن زودهنگام در ورزش جلوگیری کنید.
  2. زمان تمرینات ورزشی در طول هفته نباید بیش از ۲۰-۱۸ ساعت باشد.
  3. رقابت های ورزشی را به سه بار در هفته محدود کنید.
  4. زمان تمرین باید ۱:۳۰ ساعت در روز باشد.
  5. دو روز در هفته باید کودکان ورزشکار استراحت کنند تا خطر آسیب دیدگی در آنها کاهش یابد.
  6. کودکان ورزشکار حداقل سه ماه باید استراحت داشته باشند تا از نظر جسمانی و روانی به خوبی بازیابی شوند.
  7. بر شکل و تکنیک تمرین تمرکز کنید.
  8. سرد کردن آن پس از ورزش بسیار مهم بوده و در کاهش کوفتگی و درد عضلانی موثر است.
  9. محوطه ورزش و بازی کودک باید امن و دور از عوامل خطرزا باشد تا از آسیب جلوگیری شود.
  10. کودکان کم سن نباید ورزش هایی را انجام دهند که موجب ایجاد اختلال در رشد استخوا ن ها، عضلات و مفاصل آنها شده یا به این اندام ها صدمه وارد کند.
  11. کودکان نباید در هوای بسیار گرم (بالای ۳۰ درجه سانتی گراد) به ورزش بپردازند.
  12. کودکان نباید هنگام شنا به مدت طولانی در آب سرد باقی بمانند.
  13.  کودکان باید قبل، بعد و در حین ورزش و بازی، آب بنوشند.
  14. کودکان باید برای جلوگیری از آسیب ورزشی هنگام ورزش در هوای گرم از کرم ضدآفتاب و کلاه لبه د ار استفاده کنند.
  15. ورزش کودکان را باید با آرامی و ملایمت رهبری کرد و کسی نباید در حین ورزش بر سر کودک فریاد بزند.
  16. درمان آسیب های ورزشی کودکان باید با دقت باشد تا سبب ایجاد اختلال در رشد، معلولیت یا ناتوانی کودک نشود.