معرفی کتاب شگفتی (اعجوبه)

در کتاب شگفتی اگوست ده ساله که به سبب بیماری چهره ای نابهنجار دارد تا کلاس پنجم در خانه درس خوانده و به مدرسه نرفته است. سرانجام پدر و مادر با وجود نگرانی تصمیم می گیرند او را به مدرسه ای خصوصی بفرستند.ورود او به مدرسه با مشکلات و دردسرهای فراوانی همراه است اما اگوست سرانجام با مقاومت در برابر رفتارهای توهین آمیز و مهربانی، صبوری و گذشت اش شگفتی می آفریند و بیشتر شاگردان کلاس را شیفته و طرفدار خود می کند.

افرادی زیادی در سراسر جهان هستند که با بیماری‌های مادرزادی به دنیا می‌آیند، خیلی از آن‌ها ظاهری عجیب و متفاوت از بقیه دارند و ممکن است در نگاه اول باعث حیرت، ترس و یا ترحم ما شوند. اما زمانی که کودکی را با چنین شرایطی می‎‌بینیم  باید چطور با او رفتار کنیم تا دل‌آزرده نشود. آیا به فرزندان خود یاد داده‌ایم که اگر با چنین کودکی در مدرسه، مهد کودک یا پارک مواجه شدند چطور با او دوست شوند؟ در کتاب شگفتی ما یاد می‌گیریم مهم نیست که با چه ظاهری به دنیا می‌آییم، مهم این است که همدیگر را با هر شکل ظاهری که داریم دوست بداریم.

نام نویسنده: آر .جی پالاسیو

ناشر: افق

تصویرسازی: پروین علی پور

گروه سنی: ۱۲ سال به بالا, گروه سنی د, کتاب ۱۰ – ۱۲ سال, کتاب ۱۳ سال به بالا

درباره ی نویسنده کتاب شگفتی:

راکِل جارامیلو پالاسیو نویسنده‌ی آمریکایی متولد ۱۳ جولای سال ۱۹۶۳ است. او در نیویورک به دنیا آمده است و با همسر و دو پسر خود در همین شهر زندگی می‌کند.

 پالاسیو در دبیرستان هنر و طراحی منهتن درس خواند و بعد در رشته تصویرسازی در دانشکده طراحی پارسونز مشغول به تحصیل شد. آر جی پالاسیو سال دوم تحصیل خود را در دانشگاه آمریکایی پاریس گذراند، و بعد برای کار حرفه‌ای تصویرسازی به نیویورک برگشت.

آثار تصویرسازی اولیه او در چند نشریه منتشر شدند. بعد از آن پالاسیو به عنوان مدیر هنری چندین شرکت بزرگ انتشارات کتاب، به شکل حرفه‌ای مشغول به کار شد. او برای هزاران کتاب داستانی و غیر داستانی بسیاری از نویسندگان طراحی جلد کرد؛ از جمله «پل استر»، «توماس پینچون» و بسیاری دیگر.

اولین کتاب پالاسیو با عنوان the wonder شگفتی در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. در مدت زمان کوتاهی این کتاب تبدیل به یکی از داستان‌های مورد علاقه‌ی معلمان و دانش‌آموزان در سراسر آمریکا شد. کتاب شگفتی در ۴۵ کشور منتشر شد و بیش از ۵ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است. این کتاب تا مدت‌ها  در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفت.

پالاسیو در مصاحبه‌ی خود با گاردین گفت که ایده‌ی نوشتن کتاب شگفتی زمانی به ذهنش رسید که چند سال قبل، وقتی با دو پسر کوچک خود در پارک بودند، دختر بچه‌ای که وضعیت جسمانی شبیه «آگوست»  داشت کنار پسر سه ساله‌ی او نشست. پسر با دیدن چهره‌ی دختر شروع به جیغ زدن کرد. پالاسیو گفت که آن لحظه غم چشمان دختر را فراموش نکردم و با خودم گفتم اگر من جای مادر او بودم باید چه می‌کردم. حالا که با این صحنه مواجه شدم باید به فرزندان خودم بگویم در این مواقع چطور رفتار کنند. او گفت که شب به خانه رفتم و شروع به نوشتن کردم. اما تصمیم گرفتم که نگذارم این داستان تمام شود.

پالاسیو بعد از کتاب شگفتی چند کتاب دیگر هم نوشت که هر کدام  آن‌ها قصه‌ی آگوست را از زبان افراد نزدیک به او مثل خواهر، معلم و دوستانش به طور جداگانه تعریف می‌کند. جدیدترین کتاب پالاسیو با عنوان «همه‌ی ما اعجوبه هستیم» در مارس سال ۲۰۱۷ منتشر شد. درون‌مایه‌ی همه‌ی کتاب‌های او آموزش مهربانی و همدلی به کودکان و نوجوانان است.

این کتاب نامزد و برنده‌ی جایزه‌‌های متعدد از جمله جایزه تگزاس بلوبونت شد. این کتاب همچنین برنده جایزه کتاب سال NAIBA در سال ۲۰۱۲ و همچنین برنده جایزه کتاب سال Book Browse در همان سال شد.

گزیده ای از کتاب شگفتی:

اش هر روز خدا هالوین باشد. باید به‌اندازه‌ی آگوست زشت‌رو باشی تا چنین آرزویی به دلت راه پیدا کند. در روز جشن هالوین، آگوست می‌تواند لباس مبدل بپوشد و مثل آدمی عادی همه‌جا برود بی‌آنکه نگران قیافه‌ی زشتش باشد. آگوست زشت به دنیا آمده است، آن‌قدر زشت که خانواده‌اش او را تا مدت‌ها از چشم مردم پنهان می‌کردند. مادرش حتی اجازه نداد آگوست به دبستان برود و خودش به او درس داد. تا سن رفتن به مدرسه‌ی راهنمایی، هشت عمل جراحی روی صورتش انجام دادند، اما باز بچه‌ها از تماس با او وحشت داشتند. بااینکه پدر و مادر و خواهر آگوست مثل خورشید دور او می‌چرخیدند، اما بچه‌های مدرسه حتی حاضر نبودند کنار او بنشینند. سفارش‌های اخلاقی و انسان دوستانه‌ی آقای مدیر هم کاری از پیش نمی‌برد. آگوست به خاطر قیافه‌ی زشتش رنج می‌کشید و تنها و منزوی بود. رمان شگفتی داستان تلخ، پیچیده و درعین‌حال شگفت‌انگیز از انزوا درآمدن و اجتماعی شدن نوجوانی به‌شدت زشت‌رو است. عوامل گوناگونی دست‌به‌دست هم دادند تا این اتفاق بزرگ انسانی رخ داد. آقای مدیر با قانون خاص خودش-اگر ما در زندگی کمی مهربان‌تر از آنچه لازم است باشیم، دنیا گلستان می‌شود. مهربانی‌های بی‌دریغ خانواده‌اش و رفتار شجاعانه و واقع‌بینانه‌ی برخی از هم‌کلاسی‌هایش همه و همه کمک کردند آگوست زندگی‌ای عادی پیدا کند؛ اما آنچه بیشتر از بقیه آگوست را از تنهایی و انزوا بیرون آورد، خود او بود. کتاب شگفتی تجربه‌ای شگفت‌انگیز است از موفقیت یک انسان ناقص‌الخلقه.

در بخش دیگری از کتاب شگفتی می خوانیم:

می‌دانم یک پسر ده ساله‌ی عادی نیستم. خب، البته کارهایم عادی ومعمولی‌اند. بستنی می‌خورم. دوچرخه سواری می‌کنم. توپ بازی می‌کنم و یک ایکس باکس (۲) دارم. ظاهرا این جور کارها باید از من بچه‌ای عادی بسازند؛ به خصوص که از نظر شخصیتی هم شبیه بچه های عادی هستم. با وجود این، می‌دانم که هیچ بچه‌ی عادی‌ای باعث نمی‌شود که سایر بچه‌های عادی توی زمین بازی، به محض دیدنش جیغ بکشند و فرار کنند. می دانم که هیچ بچه‌ی عادی‌ای، هرجا که پا می گذارد، سایر بچه های عادی چهارچشمی به او خیره نمی‌شوند.

اگر یک چراغ جادو گیر می‌آوردم که می توانست فقط یک آرزویم را برآورده کند، آرزو می‌کردم قیافه‌ای عادی داشته باشم، تا دیگر هیچ کس به من زل نزند! آرزو می‌کردم بتوانم توی خیابان راه بروم، بی آنکه مردم با دیدنم روی شان را برگردانند!

به هرحال، فکر می‌کنم من فقط به این دلیل عادی نیستم که هیچ کس مرا عادی نمی‌بیند. ولی حالا دیگر کم وبیش به این چیزها عادت کرده‌ام. یاد گرفته‌ام وانمود کنم که نمی‌بینم مردم با دیدنم چه قیافه‌هایی می گیرند. حالا دیگر همه مان، من، مامان، بابام و خواهرم، ویا(۳)، خیلی خوب با این رفتارها کنار می‌آییم.

خب… بهتر است بگویم، جز ويا! چون او هنوز که هنوز است، نمی تواند بی‌خیال برخورد دیگران شود و هروقت رفتار بی ادبانه‌ای می بیند، واقعا جوش می‌آورد. مثلا یک بار در زمین بازی، چندتا بچه‌ی بزرگ‌تر از من، سروصدا راه انداختند. من حتی نمی‌دانم سرو صدای شان سر چه چیزی بود؛ چون اصلا چیزی نشنیدم. ولی ویا شنید و درجا، سرشان هوار کشید! خب دیگر، ویا این طوری است و من این طوری نیستم.

اینکه چطور و چگونه آگوست دوستی و رفاقت هم‌کلاسی‌هایش را جلب کرد، بر انزوا و طردشدگی‌اش چیره شد و به نوجوانی عادی و موفق تبدیل شد، ماجراهایی آموزنده و هیجان‌انگیز دارد که در این رمان می‌توانید بخوانید.

اگر در بین اطرافیان خود بچه‌ای را می‌شناسید که به دلیل نقص عضو یا هرگونه تفاوت دیگری از جمع دوستان و هم سن و سال‌هایش کناره‌گیری می‌کند یا ظاهرش به‌گونه‌ای است که بچه‌ها او را در جمع خود نمی‌پذیرند با حرف‌هایشان تحقیرش می‌کنند، کتاب شگفتی را به آن‌ها معرفی کنید.

فیلم اعجوبه (شگفتی):

فیلم اعجوبه (شگفتی) با عنوان the wonder  درامی آمریکایی به کارگردانی «استیون شباسکی» محصول سال ۲۰۱۷ است. «جک تورن»، «استیو کونارد» و «استیون شباسکی» فیلم‌نامه‌ی فیلم اعجوبه را با اقتباس از رمان شگفتی (اعجوبه) نوشته‌ی آرجی پالاسیو نوشتند. نقش  «آگوست پولمن» را در این فیلم « جیکوب ترمبلی» بازیگر کوچک معروف در «فیلم اتاق» بازی می‌کند. «جولیا رابرتس» در نقش مادر آگوست در فیلم اعجوبه ایفای نقش کرده است. «اوون ویلسون» و «ایزابلا ویدوویچ» از دیگر ستارگان فیلم هستند که نقش‌های پدر و خواهر آگوست را بازی می‌کنند.

  فیلم اعجوبه توانست داستان کتاب را به خوبی از دریچه‌ی تصویر روایت کند. «اعجوبه» در چندین انجمن و جشنواره نامزد جوایز در رشته‌های مختلف بوده است. این فیلم نودمین دوره‌ی جوایز اسکار در رشته بهترین گریم، نامزد دریافت جایزه اسکار شد. اعجوبه با استقبال خوبی از طرف مخاطبان و منتقدین روبه‌رو شد و فروش بالایی داشت.

مرتبط:

معرفی کتاب بچه‌های خاص خانه خانم پریگرین

معرفی کتاب بیرون ذهن من

معرفی کتاب چتر تابستان

فواید کتاب خواندن و خواص منحصر به فرد کتابخوانی