آغاز مکمل‌یاری رایگان «مگادوز ویتامین A» در کودکان

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به نقش موثر ویتامین A در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی، گفت: از آنجایی که کودکان گروه آسیب‌پذیری هستند و منابع غذایی ویتامین Aکمتر در برنامه غذایی آنها است، مکمل‌یاری مگادوز ویتامین A سالی دوبار برایشان صورت می‌گیرد.

دکتر زهرا عبداللهی، گفت: ویتامین A یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که برای سیستم ایمنی و تقویت آن ضروری است. ویتامین A برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و کووید۱۹ بسیار موثر است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های اصلی ما تامین مگادوز ویتامین A است؛ مگادوز این ویتامین، دوزی۲۰۰ هزار واحدی است که برای کودکان ۲ تا ۵ سال به شکل رایگان در برخی مناطق کشور ارائه می‌شود. کودکانی که مطابق با پروتکل‌های بهداشتی به خانه‌های بهداشت یا پایگاه‌های سلامت مراجعه می‌کنند قطره مگادوز ویتامین A را دریافت می‌کنند. این مگادوز تا شش ماه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و ویتامین مورد نیاز بدن کودک را برای این مدت تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ارائه مگادوز ویتامین A به کودکان توصیه‌ای جهانی است، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم به پیشگیری و کنترل بیماری کرونا و حتی سرماخوردگی و آنفلوآنزا در میان کودکان کمک کنیم این برنامه مداخله‌ای را انجام می‌دهیم. در کنار این اقدام آموزش مادران نیز موثر است تا ویتامین A را از برنامه‌غذایی روزانه خود دریافت کنند. منابع گیاهی ویتامین A هویج و کدوحلوایی است که منابعی ارزان و دردسترس هستند.

عبدللهی افزود: برنامه مکمل‌یاری با مگادوز ویتامینA در فاز اول در ۱۱ دانشگاه علوم‌پزشکی اجرا می‌شود و در فاز دوم در سایر دانشگاه‌ها اجرایی خواهد شد. مکمل‌یاری ویتامین A دو بار در سال و هر شش ماه یکبار تکرار می‌شود. این برنامه هیچ عوارض جانبی ندارد و سالیان گذشته در چند روستای کمتر برخوردار کشور اجرا کردیم.

وی درباره چرایی عدم اجرای این برنامه برای گروه بزرگسالان، تصریح کرد: کودکان گروهی آسیب‌پذیر هستند. این آسیب‌پذیری در مقابل بیماری‌های تنفسی تشدید می‌شود؛ در فصل پاییز بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا خطری برای کودکان است که آن‌ها را آسیب‌پذیر می‌کند. از سوی دیگر ممکن است دریافت ویتامین A توسط کودک از منابع غذایی به اندازه کافی نباشد. برای بزرگسالان اصلاح الگوی غذایی و تنوع در غذای روزانه کافی است. مکمل ۲۰۰ هزارواحدی ویتامین A با حمایت یونیسف برای کودکان تهیه شده است و سایر افراد با رعایت نکات تغذیه‌ای درست نیاز به مصرف هیچ مکملی ندارند و تنها باید مکمل ویتامین D مطابق بخشنامه‌های وزارت بهداشت هر ماه در دوز ۵۰ هزار واحد مصرف شود؛ زیرا این ویتامین در برنامه غذایی نیست.

وی با تاکید بر عدم مصرف خودسرانه مکمل‌های دارویی، گفت: استفاده از ویتامین‌ها بدون مشورت پزشک نه تنها سود ندارد بلکه می‌تواند ضرر داشته باشد زیرا تعادل بین مواد مغذی در بدن بهم می‌ریزد و مشکلات دیگری به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اقدامات حمایتی صورت گرفته در خصوص تغذیه سالم برای افراد کمتربرخوردار، گفت: بسته‌های کمکی برای اقشار کم‌درآمد و برنامه‌های کمک‌ معیشتی با همکاری وزارت رفاه صورت گرفته است که ماهانه مبلغی به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. با حمایت دولت و کمیته امداد کمک غذایی با نظارت بر ترکیب اجزا به مادران باردار و کودکان زیر ۵ سال که دچار سوء تغذیه هستند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ارائه می‌شود. علاوه بر دولت، خیرین نیز در ایفای این مسئولیت مهم ما را یاری می‌کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

۶ واقعیتی که باید در مورد ویتامین سی بدانید

راهکارهای درمان کمبود ویتامین d

دانستنی‌هایی درباره مسمومیت با ویتامین