آنچه که حتما باید درباره چاقی کودکان بدانیم

چاقی در کودکان نگران کننده است و می تواند عوارض جدی را به همراه داشته باشد، بنابراین والدین حتما باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

یک سوم کودکان در آمریکا اضافه وزن یا چاقی دارند و این تعداد همچنان افزایش می یابد. کودکان مشکلات سلامتی و مشکلات مربوط به چاقی کمتری به نسبت بزرگسالان دارند با این حال، کودکان دارای اضافه وزن در معرض خطر بالا رفتن وزنشان در نوجوانان و بزرگسالان هستند و آنها را در معرض خطر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت قرار می دهند. آنها نیز بیشتر مستعد ابتلا به استرس، غم و اندوه و کمبود عزت نفس هستند اما این تنها عوارض چاقی کودکان نیست و موارد مهم تری در زمینه سلامت آنها وجود دارد که در این بخش به آنها پرداخته شده است.

چاقی کودکان
دلایل چاقی در کودکان چیست؟

کودکان به دلایل مختلفی دچار اضافه وزن و چاقی می شوند که شایع ترین علل عوامل ژنتیکی، فقدان فعالیت بدنی، الگوهای غذا خوردن ناسالم و یا ترکیبی از این عوامل است.تنها در موارد نادر، داشتن اضافه وزن از یک مشکل پزشکی مانند یک مشکل هورمونی ناشی می شود.یک معاینه فیزیکی و کمی آزمایش خون می تواند احتمال بیماری خاصی را به عنوان علت چاقی رد کند.

اگر چه مشکلات وزنی در خانواده ها وجود دارند، اما همه کودکان با سابقه خانوادگی چاقی اضافه وزن ندارند کودکانی که والدین یا برادران و خواهرانشان دارای اضافه وزن هستند، ریسک اضافه وزن در آنها افزایش می یابد اما این می تواند به رفتار مشترک خانواده ها مانند عادات غذا خوردن و فعالیت هایشان مرتبط باشد.

رژیم غذایی و سطح فعالیت کودک در تعیین وزن او اهمیت زیادی دارد.

امروزه بسیاری از کودکان زمان زیادی غیر فعال هستند به عنوان مثال، به طور میانگین، یک کودک هر روز حدود چهار ساعت زمان صرف تماشای تلویزیون می کند.برای کامپیوتر و بازی های ویدئویی که به طور فزاینده ای محبوب می شوند، تعداد ساعات های غیر فعال بودن می تواند افزایش یابد.

چاقی کودکان

عوارض چاقی کودکان

چاقی در کودکان ریسک ابتلا به چه بیماری هایی را افزایش می دهد؟

کودکان چاق در معرض تعدادی از مشکلات و بیماری ها هستند، از جمله:

کلسترول بالا

فشار خون بالا

بیماری قلبی اولیه

دیابت

مشکلات استخوانی

مشکلات پوستی مانند بثورات گرمایب، عفونت های قارچی و آکنه

چگونه می توانم بدانم فرزندم اضافه وزن دارد؟

بهترین فرد برای تعیین اینکه آیا فرزند شما اضافه وزن دارد یا خیر، پزشک فرزند شما است. وزن و قد کودک شما را اندازه گیری می کند و BMI، یا شاخص توده بدنی را برای مقایسۀ این مقدار با میزان های استاندارد محاسبه می کند ، همچنین سن و الگوهای رشد فرزند شما را در نظر خواهد گرفت.

چاقی کودکان

چگونه می توانم به کودک چاق خود کمک کنم؟

اگر فرزندتان اضافه وزن دارد، بسیار مهم است که به او اجازه دهید که بداند که شما از او حمایت می کنید. احساسات کودکان در مورد خودشان، اغلب بر اساس احساس والدینشان در مورد آنها است، و اگر فرزندانتان را با داشتن هر وزنی قبول کنید، احتمال بیشتری دارد که آنها حس بهتری نسبت به خودشان پیدا کنند. همچنین مهم است که با فرزندانتان درباره وزن آنها صحبت کنید و اجازه دهید آنها نگرانی خود را با شما به اشتراک بگذارند.

توصیه نمی شود که والدین به دلیل وزن کودکشان، از فرزندانشان جدا شوند در عوض، والدین باید به تدریج تمرکز فیزیکی و عادات غذایی او را در خانواده تغییر دهند. با مشارکت کل خانواده، همه عادت های سالم تدریس می شود و کودک دارای اضافه وزن احساس تنهایی نمی کند.

کودکان مبتلا به چاقی

چگونه می توانم خانواده ام را در عادات سالم جای دهم؟

راه های زیادی برای جذب کل خانواده به عادات سالم وجود دارد، اما افزایش فعالیت بدنی خانواده خیلی مهم است که برخی از راه های انجام این کار عبارتند از:

یادگیری با مثال. اگر فرزندان ببینند که شما از لحاظ جسمانی فعال و سرگرم هستند، بیشتر احتمال دارد که فعال شوند و برای بقیه زندگی خود فعال بمانند.

فعالیت های خانوادگی برنامه ریزی کنید که هرکسی ورزشی انجام دهد، مانند راه رفتن، دوچرخه سواری یا شنا.

درباره نیازهای فرزندتان حساس باشید ، کودکان دارای اضافه وزن ممکن است درباره شرکت در فعالیت های خاصی ناراحت شوند.

مهم است که به او کمک کنید تا بتواند فعالیت بدنی که از آن لذت می برد و خجالت نمی کشد یا برایش خیلی دشوار نیست را پیدا کند.

تلاش کنید تا میزان زمان و هزینه زندگی شما و خانواده تان را در فعالیت های بی حرکتی مانند تماشای تلویزیون یا بازی های ویدئویی را کاهش دهید.

هر روشی که والدین در مورد یک کودک با وزن بالا انتخاب می کنند، هدفش فعالیت بدنی و رعایت رژیم غذایی سالم نیست، بلکه به حداکثر رساندن فرصت هایی است که شما و خانواده تان باید فعال و سالم بودن دارید، است.