نگاه به آینده، رویکرد کانون پرورش فکری فارس در هفته کودک

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در هفته کودک امسال برنامه‌های خود را به‌صورت برخط و با رویکرد نگاه به آینده و امیدبخشی به آنان تدارک دیده است.

هفته ملی کودک که از ۱۲مهرماه آغاز شده، امسال با رنگ‌وبوی ماه صفر و اربعین حسینی همراه است؛ همچنین شیوع بیماری کرونا طی ۸ ماه گذشته رویدادهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار داده است.

با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر همه‌گیری بیماری کودکان را از بسیاری فعالیت‌های آزادانه در محیط‌های گوناگون و نیز حضور در برنامه‌ها، کلاس‌ها و حتی مدرسه دور کرده است، کانون پرورش فکری با عنوان تنها نهاد تخصصی در حوزه فرهنگی برای کودکان و نوجوانان با محوریت امیدبخشی و آینده‌نگری به ارائه خدمات می‌پردازد؛ همچنین رویدادهای ملی نیز بر همین اساس برنامه‌ریزی شده است.

سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در گفت‌ و گو با ایرنا، با بیان اینکه دوران کودکی را باید مهم‌ترین دوره زندگی هر فرد به‌شمار آورد، گفت: چارچوب رفتاری هر فرد در این مقطع زمانی شکل می‌گیرد.

سعیدرضا کامرانی کودکان را نعمت‌هایی بی‌بدیل خواند و ابراز داشت: خانواده به‌منزله کوچک‌ترین نهاد اجتماعی در رعایت حقوق، رشد و تربیت کودکان نقش مهمی را ایفا می‌کند، هر چند قسمتی از این مسوولیت‌ها به نهادهای اجتماعی مانند محیط‌های پرورشی و آموزشی سپرده شده است.

او افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز باعنوان یکی از متولیان امور کودکان با شعار «آینده را باید ساخت» هم‌چنان بر وظیفه‌ مهم خانواده‌ها مربیان و همه‌ افراد جامعه برای تربیت نسلی سالم و فرهیخته برای آینده‌ بهتر این سرزمین متمدن و اسلامی تأکید می‌کند.

کامرانی در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تدوام آن‌ها به‌ویژه در هفته‌ای که متعلق به کودکان است، گفت: بر همین اساس اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نیز تمام برنامه‌های سینمایی و نمایشی این نهاد را باهدف حفظ سلامت تماشاگران و هنرمندان، در فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده است.

سرپرست کانون پرورش فکری فارس در همین زمینه به تشریح این برنامه‌ها پرداخت و عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در هفته کودک هر روز از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۱۵ دقیقه در سینماکانون واقع در شیراز، با رعایت ضوابط و شیوه‌نامه‌های بهداشتی فیلم‌های کودک پخش خواهد کرد.

به گفته او در حوزه تئاتر نیز تا ۱۷ مهر ۱۳۹۹ هر روز یک فیلم‌تئاتر ویژه کودکان و نوجوانان در سایت کانون به آدرس th.kpf.ir بارگذاری خواهد شد و  به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

«ماهی قرمز کوچولو» به کارگردانی هلن همتی، «حکایت مرد کوهستان» به کارگردانی افسانه زمانی، «اولی‌ها» به کارگردانی ماندانا جعفری، «گرگ‌نامه» به کارگردانی سیدیاسر هاشم‌زاده، «راز دژ کلات» به کارگردانی رکسانه عبقری و «افسانه‌های نو» به کارگردانی حسن دادشکر، عنوان ۶ فیلم تئاتری است که برای این مناسبت در نظر گرفته شده است.

کامرانی با بیان اینکه این نمایش‌ها پیشتر در سالن‌های مراکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری اجرا شده، ابراز کرد: نمایش‌هایی را برگزیده‌ایم که با استقبال مخاطبان همراه بوده است.

این مقام مسوول همچنین اجرای زنده ۶ نقالی در صفحه رسمی اینستاگرام کانون به نشانی kanoonparvaresh@  را یادآور شد و گفت که هرشب با اطلاع‌رسانی قبلی منتشر خواهد شد.

وی همچنین گفت:‌در حوزه ملی برنامه تلویزیونی گفت‌وگو محور با عنوان “کانون امید” از شبکه امید برای کودکان و نوجوانان از امروز تا ۱۷ مهر ۱۳۹۹ هر روز به مدت ۴۰ دقیقه پخش خواهد شد.
از دیگر اجراهای این برنامه باید به تئاتر و انیمیشن، فیلم و عکس، کتاب‌خانه‌های سیار، شعر و ادب عاشورایی، قصه و روایت عاشورایی، نقاشی و هنرهای تجسمی عاشورایی و… پخش آیتم‌هایی با موضوع‌های مختلف از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

کامرانی در همین زمینه نیز اکران ۶ اثر پویانمایی کودک را که در عرصه‌های ملی و جهانی مقام‌آور بوده‌اند، از مجموعه برنامه‌های پرتال اینترنتی کانون عنوان کرد و گفت: «روباهی که به دنبال صدا رفت» ساخته فاطمه گودرزی تولید سال ۱۳۹۰، «کیمیاگر» به کارگردانی مهدی خرمیان تولید سال ۱۳۸۹، «یکی کم است» اثر عبدالله علیمراد تولید سال ۱۳۷۶، «از طهران تا تهران» ساخته سودابه آگاه و نفیسه ریاحی تولید سال ۱۳۶۲، «گلباران» به کارگردانی علی‌اکبر صادقی تولید سال ۱۳۵۱ و «خیمه خورشید سوخت» ساخته ایرج محمدی‌رزینی تولید سال ۱۳۹۶ عنوان‌های این آثار است.

فروش اینترنتی کتاب

وی ابراز داشت: افزون بر این‌ها امسال، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اقدامی درخور سایت اینترنتی فروش کتاب و محصولات فرهنگی هنری کانون را در هفته کودک راه‌اندازی کرده است که هم‌اکنون بیش از ۲هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان در آن عرضه می‌شود.

کامرانی افزود: این کتاب‌ها در سایتی به نشانی Shop.kpf.ir در دسترس است و به مناسبت هفته کودک از ۲۵ درصد تخفیف برخوردار است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۴۵ با انتشار کتاب «مهمان‌های ناخوانده» در حوزه نشر کتاب وارد شد و پس از ۴۴ سال با انتشار هزاران عنوان کتاب به‌عنوان یکی از بزرگترین و شاخص‌ترین ناشران کتاب کودک و نوجوان در ایران شناخته می‌شود.

مرتبط:

برنامه‌های مجازی هفته ملی کودک در خراسان جنوبی

رژه خودرو‌های سیار همدان در نخستین روز هفته ملی کودک

برنامه‌های هفته ملی کودک بر بستر ‌فضای مجازی برگزار ‌می‌شود