آماده کردن باغچه برای پاییز و نکات مرتبط با آن

با نزدیک شدن به فصل پاییز وقت آن می رسد که بیشتر به باغ و باغچه خود رسیدگی کنید تا در فصل بهار و تابستان گیاهان با طراوت تری داشته باشید.

اگر جزو افرادی هستید که از گل و گیاه لذت می برید اکنون باید با نزدیک شدن به فصل پاییز بیشتر به باغ و باغچه خود رسیدگی کنید. اگرچه فصل بهار زمان کاشت گیاهان و شکوفه زدن آنها است و تابستان زمان به ثمر رسیدن این زیبایی ها، اما همان طور که می دانید برای اینکه گیاهان در فصل بهار و تابستان از طراوت بالاتری برخوردار باشند به رسیدگی بیشتری در پاییز نیاز دارند.

کاشت باغچه در پاییز
چرا سبزیجات را در فصل پاییز بکاریم؟

با وجود چهار فصل در سال، شاید ترجیح دهید که فصل پاییز را به عنوان فصل استراحت و تمیز کردن باغچه در نظر بگیرید. با این وجود، کاشت سبزیجات در پاییز مزایای زیادی دارد که ممکن است دلیلی باشد تا در تصمیم خود تجدید نظر کنید. برای مثال:

  • هوا معتدل تر است
  • بسیاری از آفات برای پنهان شدن در زمستان آماده می شوند
  • وزیدن نسیم، حشرات را دور نگه می دارد
  • خاک مرطوب و زهکشی خاک خوب است

آماده سازی باغچه برای فصل پاییز:

اگرچه بسیاری از سبزیجات تا پاییز به خوبی رشد و نمو می کنند، اما بیشتر آن ها تا قبل از سرد شدن شب ها زمان دارند. در مناطقی با آب و هوای یخبندان، که سرما از اواسط تابستان آغاز می شود حتی اگر دمای هوا در روز بالا باشد ، دما در طول شب کاهش می یابد. بنابراین گیاهان را به موقع در زمین بکارید.

در مناطق گرمسیری که دارای تابستان به شدن گرم و کم باران است، فصل پاییز بهترین فصل باغبانی سبزیجات است. همانطور که در این بخش عنوان شده است در این زمان می توانید سبزیجات فصل گرم خود را مانند گوجه فرنگی و فلفل پرورش دهید. بسیاری از افراد می توانند در طول زمستان به پرورش خود ادامه دهند.

آماده کردن باغچه برای پاییز

قبل از کاشت مجدد در پاییز، باغچه را تمیز کنید:

اگر تمام تابستان در باغچه کشت وکار کرده اید، علف های هرز و گیاهان بیمار را از بین ببرید و روی خاک قدم نگذارید. باغچه برای پاییز به آمادگی زیادی احتیاج ندارد. فقط محیط را تمیز کنید، مقداری کمپوست اضافه کرده و کاشت را شروع کنید.

ممکن است منافذی ناشی از کشیدن یا برداشت گیاهان روی خاک وجود داشته باشد که باید سعی کنید تا جای ممکن باغچه را ترمیم کنید.

اگر در باغچه و لابه لای گیاهان علف های هرز وجود دارد آنها را قبل از کشت بذر هرس کنید.

اگر از تمیز کردن میوه های کوچکی که از درخت می افتد خسته شده اید لازم به ذکر است که نباید آنها را مصرف کنید زیرا میوه های افتاده آفات را به خود جذب می کنند.

خاک باغچه را تغذیه کنید :

اگر می خواهید خاک باغچه را عوض کنید ساده ترین راه، برداشتن خاک پوش(پوشش سبک و نرم سطح خاک) است. اگر در شرایط خوبی است، می توانید پاییز دوباره از آن استفاده کنید. به احتمال زیاد بسیاری از آن تا بحال تجزیه شده است و شما باید کمی بیشتر خاک به آن اضافه کنید. اما قبل از انجام این کار مطمئن شوید که خاک برای کاشت آماده است.

خاک متراکم را از حالت خشکی در آورید :

اگر در طول تابستان خاک باغچه متراکم شده است، با چنگگ باغچه کمی آن را زیر و رو کنید. نیازی به انجام کارهای دشوار نیست. این کار فقط اجازه می دهد تا ریشه های گیاه جدید حرکت کرده و آب از آن عبور کند.

آماده کردن باغچه برای پاییز

خاک را قبل از کاشت اصلاح کنید:

فصل پاییز زمان خوبی برای آزمایش خاک است. بسیاری از اصلاحات زمان می برد تا بر روی خاک تأثیر بگذارد.

حداقل با مقداری کمپوست، خاک را دوباره تغذیه کنید. در حالی که خاک را از حالت خشکی در می آورید می توانید روی خاک را بپوشانید. قبل از افزدون کمپوست به باغچه گیاه را بکارید البته باید کمپوست را در مسیر رشد گیاه اضافه کنید و نه در مکان های دیگر.

کاشت را قبل از افزودن کمپوست انجام دهید، بنابراین آن را در جایی که گیاهان رشد می کنند و نه در مسیرها دیگر اضافه کنید.

اگر قصد کوددهی باغچه را دارید، مطمئن شوید که حداقل ۶ ماه از تولید کود کمپوست گذشته است. کمپوست تازه می تواند ریشه گیاهان را بسوزاند و در صورت استفاده روی گیاهان می تواند خطر جدی برای سلامتی انسان ایجاد کند.

هنگام زیر و رو کردن خاک با چنگک، مقداری کود آلی به خاک اضافه کنید. در صورت آزمایش خاک می توانید از شن وماسه استفاده کنید. اما اگر گیاهان علائمی از کمبود مواد مغذی نشان نمی دهند ، فقط استفاده از کود کافی است.

برای ایجاد شیارهایی جهت جذب آب باید سطح خاک را تمیز کنید و توده های باقی مانده خاک را ازبین ببرید.

آماده کردن باغچه برای پاییز

جایگزین کردن کود گیاهی :

اگر از تابستان هنوز مقداری کود بقی مانده است، می توانید از آن برای کاشت تازه استفاده کنید. در صورت نیاز به افزودن بیشتر، استفاده از کاه، کود عالی برای سبزیجات است زیرا به راحتی پراکنده و جابجا می شود. همچنین یک خانه عالی برای عنکبوت ها ایجاد می کند که در کنترل آفت موثر است.

یکی دیگر از گزینه های خوب برای کود پاشی در پاییز ، چنانچه در نمناک گفته ایم استفاده از برگ های خرد شده است. اگر از برگهای ریخته شده ذخیره دارید، آنها را از طریق دستگاه خرد کنید، سپس آنها را روی خاک پهن کرده و خوب خیس کنید، در غیر این صورت پخش می شوند. ترکیب برگهای خشک و خرد شده با کمپوست نیز به کنترل آنها کمک می کند. برگهای خرد نشده حصیری تشکیل می دهد که اجازه نفوذ آب به خاک را نمی دهد.

آماده سازی باغچه برای فصل زمستان :

اگر قصد استفاده از هر نوع محافظ در برابر یخ زدگی، مانند چارچوب یا … را دارید، اکنون باید آنها را در جای مناسب قرار دهید. قرار دادن به موقع محافظ در خاک تضمین می کند که در صورت نیاز گیاه به آنها، ریشه های گیاه دچار آسیب نمی شوند. در این فصل چارچوب و یا قاب ها را در جای خود قرار دهید اما روی آنها را با پلاستیک نپوشانید. اکنون زمین آماده برای شروع کاشت است.

مرتبط:

دوستی با طبیعت را با این کارها به کودکان آموزش دهید

آموزش ساخت گلخانه خانگی