۲کتاب از یک نویسنده شیرازی وارد بازار نشر شد

۲کتاب از یک نویسنده شیرازی وارد بازار نشر شد

 

2 کتاب از یک نویسنده

۲کتاب از یک نویسنده، شاعر و نقاش جوان شیرازی ۲ نمایشنامه در حوزه‌های اجتماعی و کودک و نوجوان روانه بازار نشر کرد.

“پیتزا گوشت و قارچ” عنوان نمایشنامه‌ای کمدی-ابزورد است که سید محمد امین آل‌یس، نویسنده شیرازی با نگاهی انتقادی-اجتماعی آن را نگاشته و انتشارات پژهان شیراز در ۵۵ صفحه و در قطع رقعی منتشر کرده است و نگارش آن به اردیبهشت ماه سال جاری باز می‌گردد.

کمدی ابزورد به نوعی از نمایش کمدی گفته می‌شود که باوجود برخورداری از مولفه‌های مسخرگی، اغراق در استفاده از کلیشه‌ها، تکرار و ترکیبات گاه بی ربط و پوچ هم در آن لحاظ شده و به چشم می‌آید.

۲کتاب از یک نویسنده”جنگل سپید” دیگر نمایشنامه این نویسنده است که برای مخاطب کودک و نوجوان نگاشته شده است و فضای آن تا حدودی به ملودرام نزدیک است. این اثر که رویکرد تربیتی و آموزشی دارد، اولین نمایشنامه‌ای است که به قلم این نویسنده در زمستان سال ۱۳۹۲ نگارش یافته و اکنون پس از گذشت ۷ سال توسط انتشارات پُل در تهران منتشر شده و شامل ۵۰ صفحه، در قطع جیبی است که شهریورماه جاری روانه بازار کتاب شده است.

۲کتاب از یک نویسنده نویسنده شیرازی این آثار در گفت‌ و گو با ایرنا، عنوان کرد: کتاب پیتزا گوشت و قارچ نابسامانی‌های موجود در وضعیت فرهنگی‌اجتماعی را به‌ویژه در میان قشر جوان و نسل جدید به شکلی طنزآلود و کنایه آمیز به چالش می‌کشد؛ اما انگشت اتهام در این روند باطل تنها به سمت جامعه و اقشار مختلف آن نیست؛ بلکه اشکالات و معایب موجود در روند مدیریتی و نواقص سیستم حاکم بر قدرت نیز در قالب کمدی عنوان شده است.

او افزود: این نمایش ۶ شخصیت اصلی و ۶ شخصیت فرعی دارد که هر یک می‌توانند نمادی از یک گروه، قشر، طیف و یا سیستم خاص باشند؛ هرچند اینگونه برداشت‌ها معمولا متناسب با عقاید، تفکرات و تصورات مختلف مخاطبان متفاوت است.

این نویسنده شیرازی همچنین در معرفی کتاب جنگل سپید اظهار کرد: گرچه این کتاب برای مخاطب کودک و نوجوان نگاشته شده، افراد بزرگسال را نیز به تفکر در مسیر تربیت نسل آینده دعوت می کند. در این درام ۳ شخصیت اصلی و ۲ شخصیت فرعی وجود دارند که همگی در یک جنگل با یکدیگر مواجه می شوند، رویکرد اصلی در نمایشنامه جنگل سپید تربیتی است و در کنار خط سیر اصلی داستان به نکات مختلفی در مورد روابط والدین با فرزندان، نحوه صحیح توجه به خواسته‌های آن ها، ایجاد آگاهی در کودکان، تفاوت رفتارهای مناسب و نامناسب و … پرداخته شده؛ همچنین در این اثر همانند برخی آثار ملودرام از شعر و موسیقی استفاده شده است تا برای مخاطب کودک و نوجوان جذابیت بیشتری داشته باشد.

آل‌یس درباره وضعیت نشر عنوان کرد: در طول سال‌های گذشته معضل ناخوشایند تمرکز امکانات فرهنگی، تجاری، تبلیغاتی و… در پایتخت مانع بزرگی برای نویسندگان سایر شهرها بوده است و این مطلب باعث شده ناشران غیرتهرانی مجبور به عقب‌نشینی شوند.

وی با بیان اینکه این روند نویسندگان ناشناس را وادار می‌کند برای دیده‌شدن یا سرقت نشدن اثرشان ناگزیر به ناشران تهرانی رو آورند، افزود: حاصل چنین وضعیتی این است که از میان بیش از صد ناشر فعال در شیراز تعداد انگشت‌شماری توزیع و نشر کتاب را انجام می‌دهند و شاید حتی همان چند ناشر هم در مقیاس محدود و ناکافی به کار انتشار و پخش کتاب بپردازند و این یعنی زوال ناشران سایر شهرها برای پروارتر شدن برخی ناشران غیرحرفه‌ای در مرکز.

۲کتاب از یک نویسنده برنده جایزه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان بیان کرد: وضعیت اقتصادی نامناسب در این روزها و هزینه‌های بسیار طراحی و چاپ کتاب معمولا موجب می‌شود مولفان یا از انتشار کتاب خود پشیمان شوند و یا خودشان تمام مراحل تهیه کتاب را انجام دهند و هزینه های آن را بپردازند؛ در این میان حذف قانون امکان ناشرمولف‌شدن نویسندگان هم مزید بر علت شده و شرایط را یک‌جانبه به نفع ناشران تغییر داده است.

وی افزود: اغلب نویسندگان تمام هزینه‌ها را شخصا متحمل می‌شوند و معمولا هیچگونه خدماتی از جانب ناشران دریافت نمی کنند؛ اما بنا به اجبار قانون باید الزاما از طریق یک ناشر اقدام به چاپ و نشر کتاب خود کنند؛ در چنین وضعیتی برخی ناشران از فرصت استفاده می‌کنند و صرفا برای انجام روند اداری مرسوم و اخذ مجوز نشر گاهی مبالغ بسیار هنگفتی بیش از یک میلیون تومان از نویسنده درخواست می‌کنند.

این نویسنده جوان اظهار داشت: اگر از مولفان حمایتی صورت نگیرد، ناشران در آینده نه تنها خدماتی در مسیر نشر کتاب ارائه نخواهند داد و به دنبال ایده‌های بکر و مولفان نوظهور و خلاق نخواهند رفت، بلکه همانند سال‌های گذشته تنها به چاپ و نشر تعداد مشخصی از کتاب‌های شناخته شده خارجی با ترجمه‌های بی کیفیت و یا کتاب های برخی نویسندگان خاص و شناخته شده داخلی اکتفا می کنند و پویایی در امر تالیف، خلق آثار جدید و پیدایش هنرمندان و نویسندگان جدید متوقف خواهد شد.

از این نویسنده پیش از این دو کتاب مجموعه شعر نو و شعر کلاسیک با عناوین “چند قدم روی ماه” و “بوستان آل یس” منتشر شده است.

وی همچنین برنده جایزه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان برای نویسندگی، ایده‌پردازی و طراحی نمایشنامه “زیرزمین، پلاک آخر” از کتاب “کافه خاطرات و دو نمایشنامه دیگر” را در سال ۱۳۹۸کسب کرد.

از آثار دیگر او باید به “آخرین سفر، تاریخی برای آرامش سبز” و کتاب “کافه خاطرات و دو نمایشنامه دیگر” اشاره کرد

 

منبع: https://www.ghatreh.com

مرتبط:

جنبه‌های مختلف دن براون بودن

اولین شماره گاهنامه نقد کتاب کودک و نوجوان

دانستنی‌های خواندنی در مورد کودکان