چگونه استرس فرزندانمان را در ایام کرونایی کنترل کنیم؟

یک فوق تخصص روانپزشکی کودکان گفت: حفظ روتین ها از جمله کنترل ساعات خواب، غذا خوردن با خانواده و … از استرس بچه ها کم می کند و سعی کنیم موارد روتین قبل از کرونا را تا جایی که امکانش هست، رعایت کنیم.

دکتر”مصطفی یزدانی” اظهار کرد: هر چیزی و هر اتفاق جزئی ممکن است در کودکان موجب استرس شود و در حال حاضر بیماری کرونا بار استرسی خیلی زیادی حتی در بزرگسالان دارد و به تبع در بچه ها نیز این استرس هست.

یزدانی با شاره به اینکه استرس کم و در حد طبیعی خوب است اما اگر بیمارگونه بشود نیاز به درمان دارد، گفت: در بسیاری از مواقع نیاز است والدین استرس خود را کنترل کنند زیرا در مواردی خانواده ها موجب می شوند استرس بیمارگونه در بچه ها ایجاد شود.

این فوق تخصص روانپزشکی کودکان بیان کرد: می توانیم از فرصت ایجاد شده در پی شیوع کرونا استفاده کرده و آموزش های بهداشتی را به فرزندان بدهیم اما در برخی از خانواده ها این مسئله بیمارگونه شده و بچه ها در منزل هر کاری می خواهند انجام بدهند می گوییم دست نزن و این مسئله موجب استرس جدی در بچه ها می شود.

وی با اشاره به اینکه بر هم خوردن روتین ها در بچه ها باعث استرس و اضطراب شدید می شود، بیان کرد: توصیه می کنیم در ایام کنونی به مکان های خلوت که پروتکل های بهداشتی رعایت می شود، آسیب زا نیست و برای بچه ها مفرح است، بروید.

یزدانی گفت: حفظ روتین ها از جمله کنترل ساعات خواب، غذا خوردن با خانواده و … از استرس بچه ها کم می کند و سعی کنیم موارد روتین قبل از کرونا تا جائی که می شود، رعایت شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره نگرانی والدین از حضور فرزندانشان در مدارس بیان کرد: در برخی مدارس واقعا پروتکل های بهداشتی رعایت می شود و تعداد دانش آموزان کم است و توصیه می کنیم والدین خیلی حساسیت به خرج ندهند و به کادر مدرسه اعتماد کرده و بچه ها را به مدرسه بفرستند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودکان افزود: اگر در مدرسه ای ازدحام است می توانند آموزش غیرحضوری را دنبال کنند و در مواردی شاید بچه ها دچار نقص تمرکز باشند و نیاز به حضور در مدرسه دارند و توصیه داریم خانواده ها زمان بیشتری را برای آموزش صرف کنند به ویژه در بچه هائی که نقص تمرکز دارند.

وی در ادامه درباره کنترل استرس در کودکان اظهار کرد: باید در صحبت های خودمان نیز رعایت کنیم زیرا ممکن است این حرف ها برای بچه ها ایجاد استرس کند. لازم نیست هر خبری را که در زمینه کرونا و بیماری ها می شنویم، جلوی بچه های عنوان کنیم زیرا استرس آنها را بیشتر می کند.

یزدانی با اشاره به اینکه باید خودمان اضطرابمان را کنترل کنیم، افزود: بعضا در شرایط اینقدر بد عمل می کنیم که فرزندان از رفتار ما دچار اضطراب می شوند. باید احساسات بچه ها را درک کرده و از او سئوال کنیم تو چه احساسی داری و وقتی گوش شنوائی برای شنیدن مسئله او داشته باشیم به او کمک می کند؛ در مواردی ما گوش دادن فعالانه را رعایت نمی کنیم در حالی که باید فرزند احساس کند که والدین در کنار او هستند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودکان اظهار کرد: باید اطمینان بخشی به بچه ها داده شود که در زمان شیوع بیماری کادر درمان و بزرگترها هستند و به آنها کمک می کنند.

وی افزود: در حال حاضر برخی از خانواده ها برای راحتی خود، روتین ها را رها کرده و یک موبایل به فرزندشان داده اند. ساعت خواب بچه تغییر کرده و در دو روز پایان هفته در خیلی از خانواده ها بچه ها تا صبح بیدارند در حالی که نهایتا می توانند شب دو ساعت دیرتر از ساعت روتین به خواب شبانه بروند و همین مسئله کم خوابی به افزایش استرس کمک می کند.

یزدانی خطاب به خانواده ها تصریح کرد: سعی کنیم برای اوقات فراغت بچه ها وقت بگذاریم و به ویژه در بازی های مشترک والدین با بچه ها در این ایام زمان بیشتری اختصاص بدهیم و هرچه زمان بیشتری صرف بچه ها شود در کنترل و مدیریت استرس خیلی مهم است.

وی در ادامه بیان کرد: کاهش اشتها، دردهای بدنی مانند سردرد و دل درد، اختلال در خواب، کابوس دیدن، ناخن جویدن، واکنش بد نسبت به مواردی که قبلا ترس نشان نمی داده، پرخاشگری، لجبازی، مواردی که متناسب سن فرزند نیست مثل شب ادراری، کاهش تمرکز، افت عملکردی، رفار وسواس گونه و … از علائم استرس بالا در بچه هاست و نیاز به مراجعه و درمان دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

لزوم توجه به فشار روانی کرونا

سهم “کودکان” در ابتلا و انتقال کرونا چقدر است؟