رعایت دستورالعمل کنترل کرونا در مدارس الزامی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس را الزامی دانست و گفت: همراه با بازگشایی مدارس دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا در مدارس آماده و برای اجرا به تمام مدارس استان ابلاغ شده تا براساس آن محیطی ایمن برای حضور دانش‌آموزان فراهم گردد.

دکتر « ابراهیم شکیبا» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اصل مهم این است که محیط مدرسه باید ایمن باشد و سلامتی دانش آموزان، معلمان و کارکنان در هنگام بازگشایی مدارس مورد توجه قرار گیرد.

او گفت: در این راستا معاونت بهداشتی با همکاری آموزش و پرورش طبق چک لیست های موجود اقدام به بازدید از مدارس کرده که ضمن نظارت دقیق بر رعایت پروتکل های بهداشتی آموزش های لازم نیز به دانش آموزان و کارکنان مدرسه انجام می شود.

وی اظهار داشت: بازدید از تمام مدارس توسط کارشناسان سلامت محیط و کارشناسان سلامت مدارس در شهرستان‌ها از ۱۵ شهریور همزمان با بازگشایی مدارس به صورت مستمر در حال انجام است.

او گفت: با توجه به نتایج این بازدیدها به مدارس در خصوص رفع نواقص احتمالی و اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی آموزش های لازم داده می شود.

وی تصریح کرد: همچنین والدین نیز بایستی در اجرای هر چه بهتر نکات بهداشتی به خاطر سلامت خود و فرزندانشان همکاری لازم را با مدرسه داشته باشند.

رییس شبکه بهداشت استان کرمانشاه در ادامه گفت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا در مدارس باید دستورالعمل های بهداشتی به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد از جمله اینکه تمام کارکنان مدرسه و دانش آموزان در طول حضور در مدرسه باید از ماسک استفاده کنند و رعایت فاصله فیزیکی بین دانش آموزان در کلاس درس و در حیاط الزامی است.

شکیبا افزود: کارکنان و دانش آموزان بایستی هر هفته در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام و از وضعیت سلامتی خود آگاه باشند.

وی افزود: چنانچه اولیا مدرسه یا دانش آموزی دارای علایم کرونا باشند باید از حضور در مدرسه خودداری نمایند و کارکنان و دانش آموزان دارای بیماری زمینه که توسط پزشک معالج آنها تشخیص داده است نبایستی در مدرسه حاضر شوند.

او همچنین متذکر شد که فروش هرگونه مواد غذایی در بوفه مدارس غیرمجاز است و والدین از بسته های تغذیه ای جهت میان وعده کودک خود استفاده نمایند.
وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان و کارکنان بهتر است مواد ضدعفونی کننده دست همراه داشته باشند، گفت: در مدرسه در هنگام ورود و خروج جایگاه ضدعفونی دستها تعبیه شده باشد.

او اضافه کرد: والدین ترجیحا از خودروی شخصی برای رفت و آمد فرزند خود استفاده نمایند در غیر این صورت سرویس ایاب و ذهاب صرفا مجاز به سوار کردن سه دانش آموز با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی است.
وی همچنین توضیح داد که پسماند زباله هایی مانند ماسک، دستکش و دستمال باید کاملا بهداشتی و در سطل زباله دارای کیسه پلاستیکی تعبیه شده در مدرسه دفع شود.

او گفت: سامانه ۴۰۳۰ برای دریافت مشاوره و سامانه ۱۹۰ برای گزارش موارد غیر بهداشتی آمادگی لازم را دارد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۱۴ شهرستان، ۳۲۵ هزار دانش آموز و ۲۸ هزار فرهنگی با چهار و ۶۰۰ مدرسه دارد.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد در شبانه روز گذشته ۲۱ مورد بیمار مثبت بستری مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند و جمع موارد مثبت بستری به سه هزار و ۸۲۵ نفر رسید.

مهدی محمدی با بیان اینکه اکنون ۲۸۴ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته موردی از فوت در اثر ابتلا به کرونا در استان نداشتیم.

وی مجموع جان باختگان در اثر ابتلا به کووید ۱۹ در استان کرمانشاه از ابتدای اپیدمی تاکنون را ۵۴۶ نفر اعلام کرد و گفت: از زمان شروع اپیدمی تا کنون در استان ۱۱هزار و ۴۳۵ نفر بستری و ۱۰ هزار و ۶۰۵ نفر نیز بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند.

به گفته او، همچنین در شبانه روز گذشته ۶۷ بیمار جدید با علایم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده و ۴۰ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده اند.

منبع:ایرنا

مرتبط:

نحوه حضور کلاس اولی ها در مدارس با بازگشایی مدارس

بازگشایی مدارس اروپا در سایه کروناویروس