دلیل اصلی هفت روز بودن هفته

هزاران سال است که هر یک هفته هفت روز دارد و این مسئله دلیل علمی دارد که ستاره شناسان آن را بر اساس حرکات زمین و خورشید تقسیم بندی کرده اند. گذر زمان بر روی همه انسان ها در کل دنیا به صورت یکسان است و این یکسان بودن به تجارت، برقراری ارتباط، سفر، اخبار و غیره کمک می کند. همه ما می دانیم که در سال ۳۶۵ روز داریم در طول روز ۲۴ ساعت داریم و در یک سال ۱۲ ماه را پشت سر می گذاریم و در هفته ۷ روز داریم اما آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید که چرا چنین اعدادی وجود دارند؟

چرا هفته هفت روزه
دلیل علمی هفت روز بودن هفته

اکثر این تقسیم بندی ها کاملاً علمی هستند و بر اساس حرکت زمین و خورشید، روز ها و سال ها و همچنین نوسانات به صورت ماه ها ایجاد می شود اما هیچ دلیل خاصی برای هفت روز هفته وجود ندارد. به نظرتان دلیلش چیست؟

هزاران سال است که این کیهان و جهان اطراف ما وجود دارد اما اولین ستاره شناسان توانستند برای اولین بار حرکت ستاره ها را جدول بندی کنند و همچنین قسمت های مختلف ماه را شناسایی کنند و دانستند که و هر یک از چهار حالت مختلف ماه (ماه نو، تربیع اول، بدر و تربیع دوم) حدود هفت روز به طول می انجامد.

آن ها به این نتیجه رسیدند که تقریباً ۲۹ روز طول می کشد تا یک ماه بتواند مسیر کامل خودش را طی کند. سپس آن ها تصمیم گرفتند که یک عدد از آن کم کنند و سیکل چرخش ماه را به سیکل ۲۸ روزه تقسیم کنند و آن را به عدد ۴ تقسیم نمایند. یعنی چهار هفته هفت روزه در طول یک ماه.

بعضی از یونانی ها عدد هفت را یک عدد مقدس می دانستند و برای آن احترام خاصی قائل بودند. اگر چه که فضانوردان برای اولین بار به تقدس فکر نکردند و بر اساس شواهد علمی این عدد را انتخاب کردند اما بعضی از مسیحیان معتقدند که خداوند کل جهان را در طول شش روز آفریده است و در روز هفتم استراحت کرده است و بنابراین عدد هفت، عدد مقدسی است.

مثلا می توانستند ماه را ۳۰ روزه در نظر بگیرند و آن را به پنج هفته شش روزه تقسیم کنند یا این که تغییرات بیشتری را ایجاد کنند اما به دلیل اعتقادی که به عدد هفت داشتند آن را این گونه انتخاب کردند.

مرتبط:

دانستنی های مهم راجب خواب و خلاقیت

دانستنی های علمی کوتاه و جالب

حقایق و دانستنی های علمی جالب