تدابیر کرونایی برای بازگشایی مدارس در آلمان

سال تحصیلی جدید در حالی در آلمان شروع شده که ایالت‌های مختلف این کشور برای مقابله با شیوع کرونا تدابیر مختلفی را در نظر گرفته‌اند.

 با پایان تعطیلات تابستانی در آلمان، هر یک از ایالت های ۱۶ گانه این کشور با تدابیر ویژه ای زمینه حضور مجدد دانش آموزان در کلاس های درسی را فراهم کرده اند. اوایل تابستان نمایندگان اتحادیه های مختلف در حوزه آموزش درخواست کردند برای جلوگیری از شیوع کرونا در مدارس، از معلمان و دانش آموزان به صورت همزمان آزمایش گرفته شود.

قرار است برنامه های مختلفی در ایالت های مختلف برای جلوگیری از شیوع مجدد کرونا از طریق مدارس در دستورکار قرار گیرد. به عنوان مثال مقامات ایالت براندنبورگ می خواهند معلمان و کارمندان علاوه بر مراقبت های روزانه بهداشتی، هر دو هفته یک بار مورد آزمایش قرار گرفته و این کار برای سه ماه ادامه یابد. در برخی ایالت های دیگر برنامه ریزی برای آزمایش های تصادفی مورد توجه قرار گرفته است.

آغاز به کار مدارس با اجبار به استفاده از ماسک

ایالت های برمن و نیدرزاکسن سال تحصیلی جدید را با تدابیر کرونایی آغاز کرده اند. هر دو ایالت استفاده از ماسک در ساختمان را برای کادر آموزشی و دانش آموزان الزامی کرده اند. با وجود این اقدامات، گاهی نیز مواردی از ابتلا در مدارس مشاهده می شود به عنوان مثال در نخستین روزهای آغاز به کار مدارس، یک مدرسه در برمن به دلیل ویروس کرونا بسته شده است.

دانش آموزان ایالت نیدرزاکسن سال تحصیلی را با رعایت فاصله گذاری اجتماعی آغاز کرده اند. در این ایالت معلمان برای اطمینان از آلوده نبودن به طور منظم مورد آزمایش قرار می گیرند.

مقامات همچنین خود را برای مقابله با موارد ابتلا آماده کرده اند. وزارت آموزش و پرورش نیدرزاکسن اعلام کرد به دلیل یک مورد تأیید شده در بین کادر آموزشی ، مدارس متوسطه در منطقه «روتن بورگ» تعطیل شده است. در هفت مدرسه دیگر این ایالت نیز به دلیل تأیید موارد مشکوک ، دروس به صورت دیجیتالی ارائه می شود.

در سال تحصیلی جدید بیش از ۷۰ هزار دانش آموز کلاس اولی در نیدرزاکسن به مدرسه می روند. امسال به دلیل شیوع کرونا مراسمات کمتری نسبت به سالهای گذشته در مدارس برگزار شد. در همین رابطه «آندرئاس هربیگ» از مقامات وزارت آموزش و پرورش نیدرزاکسن به خبرگزاری د. پ. آ. آلمان گفت به منظور جلوگیری از شیوع کرونا تدابیر ویژه ای اتخاذ شده است.

همانطور که «اوا-ماریا اوسترهوس برونز» رئیس انجمن مدارس ابتدایی نیدرزاکسن توضیح داد برای کودکان کلاسهایی با شمار محصلین کمتر ، در نظر گرفته شده است. در ماه های اخیر مهدهای کودک نیز به میزان محدودی باز شده اند. در عین حال بسیاری از کودکان امتحان ورودی مدرسه نداشتند و از این رو مدیران مدرسه اطلاعات کمتری در مورد کودک داشتند. به گفته خانم برونز در بعضی موارد ، این امر تصمیم گیری در مورد آمادگی کودک برای مدرسه را دشوار می کند.

اختلاف نظر در مورد اطلاع رسانی به والدین

در ایالت هامبورگ کارشناسان این سوال را مطرح می کنند که آیا اگر موارد ابتلا به کرونا در مدرسه وجود داشته باشد، والدین باید از آن مطلع شوند؟ در این بین سیاستمداران حزب چپ ها از مسئولان انتقاد می کنند و خواستار اطلاع رسانی بهتر در چنین مواردی هستند.

هفته گذشته مواردی از شیوع کرونا در این ایالت گزارش شد. در پی آن وزارت بهداشت دستور قرنطینه و آزمایش افرادی را که در کنار دانش آموزان آلوده نشسته بودند صادر کرد. هم اکنون در این خصوص که والدین سایر دانش آموزان نیز باید مطلع شوند یا نه بحث هایی وجود دارد.

«زابینه بودینگهاوس» از کارشناسان آموزش حزب چپ ها خواستار ‘درگیر شدن جامعه مدرسه’ در چنین مواردی است. وی اطلاعات دقیق تری در مورد آلودگی ها به کووید-۱۹ را از سنا خواسته بود و پاسخ این بود که وظیفه مدارس این است که اطلاعات را با مسئولیت پذیری مدیریت کرده و به ترس و نگرانی بی مورد دامن نزنند.

بودینگهاوس طی مصاحبه ای به گروه رسانه ای «رادیو شمال آلمان» (NDR) گفت: نتیجه چنین سیاستی عدم اطمینان است. با این حال اولیای مدارس اینگونه استدلال می کنند که برای جلوگیری از گسترش شایعات در مورد دانش آموزان یا معلمان باید از داده های اینچنینی حفاظت شود.

اخیراً نیز موارد جدیدی در چهار مدرسه هامبورگ گزارش شده و در کل ۱۱ نفر از حدود ۹ هزار و ۵۰۰ دانش آموز مدارس این منطقه در قرنطینه به سر می برند.

جلوگیری از تعطیلی مدارس در بادن-وورتمبرگ

در آغاز ماه جولای (اواسط تیرماه) وزارت آموزش و پرورش ایالت بادن-وورتمبرگ دستورالعمل سال تحصیلی ۲۰۲۰/۲۰۲۱ را به مدارس اطلاع داد. هدف نهایی این برنامه آماده سازی مدارس برای ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان پس از تعطیلات تابستانی بود. رعایت فاصله یک و نیم متری و الزام به استفاده از ماسک از جمله موارد تاکید شده در این دستورالعمل است. همچنین اگر موردی از ابتلا در کلاسی مشاهده شود، کل آن کلاس باید قرنطینه شده و از تعطیلی مدرسه خودداری شود.

«سوزان آیزنمن» وزیر آموزش و پرورش این ایالت از حزب دموکرات مسیحی (CDU) اعلام کرد آیین نامه جدید باید از ۱۴ سپتامبر اعمال شود. بر این اساس در مدارس متوسطه، استفاده از ماسک در خارج از کلاس الزامی است، اما در کلاس اینگونه نیست. معلمان و کارکنان مراکز شبانه روزی و مراکز روزانه می توانند داوطلبانه طی هفته دو بار آزمایش ویروس کرونا را انجام دهند. اگر مورد تأیید شده ای از ابتلا به کرونا در مرکزی مشاهده شود، همه افراد حاضر در آنجا باید آزمایش شوند.

۱۳۰ میلیون یورو برای تهیه لپ تاپ و تبلت

در برخی ایالت ها تمهیدی برای استفاده بهتر دانش آموزان از کلاس های مجازی در نظر گرفته شده و اگر یک کلاس یا کل مدرسه بخاطر یک مورد کرونا مجبور باشد موقتاً در خانه بماند، یادگیری از راه دور باید طبق خواست وزارت آموزش و پرورش صورت گیرد.

بر این اساس دانش آموزان باید تکالیف و بازخوردها را به طور منظم دریافت کنند. برای این منظور ۱۳۰ میلیون یورو در نظر گرفته شده است که باید ۳۰۰ هزار لپ تاپ و تبلت با آن برای دانش آموزان مدرسه ای که وسایل مناسب در خانه ندارند خریداری شود. در همین راستا در منطقه لودویگسبورگ حدود ۱۳۰۰ لپ تاپ و تبلت خریداری شده است. مدارس همچنین می توانند برای خرید این وسایل به خانواده ها وام دهند.

وزارت آموزش و پرورش آلمان برنامه های مناسب تدریس مجازی را نیز در اختیار مدارس قرار داده و امکان آمورش معلمان و دانش آموزان برای استفاده از این برنامه ها را فراهم کرده است.

سخت گیری مدارس در هانوفر برای استفاده از ماسک

در ایالت هانوفر آلمان قوانین سختی برای رعایت پروتوکل های بهداشتی وضع شده و دانش آموزان و معلمان ملزم به رعایت این قوانین هستند. به تازگی اخراج یک دانش آموز دبستانی از مدرسه بخاطر رعایت نکردن قوانین خبرساز شده است. این دانش آموز ۹ ساله بخاطر این که در کلاس از ماسک زدن خودداری کرده از یک مدرسه خصوصی اخراج شد. به گفته اولیای مدرسه این دانش آموز پس از درخواست های مکرر و علی رغم بحث و گفتگو با والدینش، در کلاس ماسک نداشته است.

هشدار وزیر بهداشت: تعطیلات را در خانه بمانید

«ینس اشپان» وزیر بهداشت آلمان از حزب دموکرات مسیحی (CDU) با توجه به همه گیری کرونا، از شهروندان آلمانی خواسته است تا تعطیلات پاییز و کریسمس را در خانه بگذرانند. وی روز شنبه در برلین گفت: در تعطیلات زمستانی گذشته و تعطیلات تابستانی مشاهده شد که مسافرت ها و تعطیلات خطراتی را به همراه دارد و آلودگی را با خود به آلمان برمی گرداند. وی افزود: ما تلاش زیادی کردیم تا این مسئله تحت کنترل درآید ، اما اکنون امکان تکرار این وضعیت وجود دارد.

اسپان بار دیگر روشن کرد که انتظار نمی رود همه گیرش کرونا به سرعت پایان یابد. با این حال ، او اطمینان داد که ظرف شش ماه شرایط بهتری برای محافظت در برابر آلودگی و عادی سازی زندگی فراهم شود.

به گفته وی دولت فدرال بودجه لازم برای آماده سازی زیرساخت های لازم از جمله تقویت دیجیتالی شدن و بهبود شرایط بهداشتی را در اختیار ایالت های فدرال قرار داده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

بازگشایی مدارس اروپا در سایه کروناویروس

نحوه حضور کلاس اولی ها در مدارس با بازگشایی مدارس