آموزش و پرورش پاسخگوی نیازهای فکری کودکان و نوجوانان باشد

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز آموزش و پرورش نیاز به اتاق‌های فکری دارد تا پاسخگوی نیازهای فکری کودکان و نوجوانان باشد.

حجت‌الاسلام اصغر حیات‌الغیب اظهار کرد: سند تحول بنیادین در نگاه اول، انبوهی ازمفاهیم ارزشی است و بدلیل داشتن مستندات نظری قابل اتکا، نمی تواند به لحاظ محتوایی دارای اشکالات زیادی باشد.

وی با اشاره به این‌که اصولاً مفاهیم انتزاعی، ماهیت فرازمانی وفرامکانی دارند، عنوان کرد: درتعلیم وتربیت نیزمفاهیم انتزاعی، قابلیت تعبیر و تفسیرهای متفاوت راخواهند داشت.

حیات‌الغیب افزود: مهم آن است که این تعبیرات پاسخی مناسب به اهداف کانونی تعلیم وتربیت اسلامی واهداف کلان سند بدهد و در راستای چشم‌انداز نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در افق ١٤٠٤ باشد.

این دانش آموخته علوم تربیتی با اشاره به این‌که شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه ارزیابی و نظارت راهبردی برفرآیند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی رانیزعهده دار است، تصریح کرد: این مهم باید ازاولین قدم‌های اجرایی تحقق سند، بویژه در تدوین زیرنظام‌ها، بدقت و بدرستی صورت گیرد.

وی با اشاره به این‌که زیرنظام‌ها راهکار عملیاتی کردن سند و تحقق آن را معین می‌کنند، عنوان کرد: این مهم نیازمند پیش‌بینی مکانیزم‌های مؤٍثر نظارتی است به نحوی که قادر باشد بر تحقق آن براساس زمانبندی معین شده نظارت کرده و سهم هر سال از پیشرفت را درتحقق سند تحول بنیادین پیش‌بینی و متعاقب آن ارزیابی و قضاوت کند.

حیات‌الغیب با اشاره به این‌که در آموزش و پرورش به سند تحول متکی هستیم، افزود: تربیت دینی در محوریت سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش قرار دارد و ساحت‌های چندگانه در این سند برای تربیت دینی و در نهایت امر رسیدن به کمال مطلوب و مراتبی از حیات طیبه است.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد:  در تربیت دینی نیازمند علما و روحانیت هستیم این در حالی‌است که فعالیت‌هایی که در ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش وجود دارد به‌دنبال جریان‌سازی تبلیغی مؤثر در تربیت دینی دانش‌آموزان است.

حیات‌الغیب با اشاره به این‌که امروز آموزش و پرورش نیاز به اتاق‌های فکری دارد تا پاسخگوی نیازهای فکری کودکان و نوجوانان باشد، تصریح کرد: امروز شبهات دینی، آسیب‌های اجتماعی و مسائل مربوط به جوانان در آموزش و پرورش، شناسایی می‌شود که از آن جمله مسائل بلوغ دختران و پسران است که در ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش باید به آن پاسخ داده شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

قانون و مقررات تربیت کودک حساس

۴ شیوه تربیتی کودکان و پیامدهای آن

۷ اصل واجب در تربیت کودک