کتاب‌های دینی که نتیجه معکوس دارند

 

کتاب‌های دینی که نتیجه معکوس دارند

کتاب های دینی

حمیدرضا شاه‌آبادی می‌گوید: اگر کتاب‌های دینی وجه آگاهانه تربیتی نداشته باشند، نتیجه ناخوشایند و معکوس به همراه خواهند داشت.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان  درباره ادبیات دینی برای کودکان و نوجوانان و تاثیر آن، اظهار کرد: کودکی و نوجوانی دوره‌ای است که شخصیت انسان‌ها شکل می‌گیرد، تفکر جهان‌شناختی‌ شروع به رشد می‌کند و اولین تجربه‌های زندگی در این دوره کسب می‌شود. انسان در این دوره سوالاتی در حوزه جهان‌شناختی دارد که اگر به منابع مناسب دسترسی داشته باشد، می‌تواند پاسخ سوالات خود را دریافت کند.

او سپس گفت: دین می‌تواند سرچشمه پاسخ‌گویی به بخش مهمی از سوالات جهان‌شناسی کودکان باشد. کتاب‌های دینی از این جهت مهم هستند که بتوانند اندیشه جهان‌شناختی کودکان و نوجوانان را کامل کنند و به سوالات آن‌ها پاسخ دهند.

شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: آموزش برخی از ارزش‌های اخلاقی مهم است، زیرا شخصیت انسان‌ها در حال شکل‌گیری است و این امر به وسیله کتاب دینی امکان‌پذیر است؛ این‌که دروغ نگویند، به اموال دیگران دست‌درازی نکنند، دیگران را آزار ندهند، مراقب محیط زیست باشند و… ، همه این‌ها می‌تواند از طریق ادبیات دینی منتقل شود.

نویسنده «دیلماج» و «لالایی برای دختر مرده» با اشاره تیراژ بالای ادبیات دینی به ویژه برای کودکان در سراسر جهان و استقبال از این کتاب‌ها، بیان کرد: در کشور ما بنا به ملاحظاتی که وجود دارد، تولید و نشر کتاب‌های دینی زیاد است, اما برخی از این کتاب‌ها نه تنها مناسب کودکان نیست بلکه پیام‌های متناقضی را هم منتقل می‌کند.

او سپس تأکید کرد: تربیت دینی موضوع حساسی است و اگر آگاهی و شناخت به همراه نداشته باشد، نتیجه ناخوشایندی خواهد داشت؛ در واقع اگر کتابی منتشر شود که وجه آگاهانه تربیتی نداشته باشد و یا مطالبی را بیان کند که مناسب نباشد، سوءتفاهم ایجاد می‌کند و ما شاهد نتیجه معکوس کتاب‌ها خواهیم بود. پس در مراحل مختلف تولید کتاب، اهدای مجوز نشر، توزیع کتاب و انتخاب آن برای بچه‌ها باید دقت کافی صورت بگیرد و کسانی که به عنوان کارشناس و منتقد، کتاب‌ها را بررسی می‌کنند باید کتاب‌هایی را که مناسب نیستند از رده خارج کنند.

 

 

منبع خبر : ایسنا

مرتبط:

آموزش و پرورش با کمبود ۳۰۰ هزار نیرو

استاندار مرکزی: کتاب جایگزین ندارد/کتاب نذر کنیم

آموزش مربیان برای تربیت بومی جنسی کودکان؛ ضرورت جامعه است