۵ روش کاهش پلاستیک‌های یکبار مصرف در دوران کرونا

همه‌گیری ویروس کرونا، جهان را ناگزیر به استفاده بیشتر از پلاستیک‌های یکبار مصرف کرده است. چه کنیم که محیط زیست از این مسئله آسیب کمتری ببیند.

پلاستیک‌های دور ریخته شده در طول همه گیری ویروس کرونا به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. کرونا جهان را درگیر خود کرده است و به کسی اجازه توجه به محیط زیست را نمی‌دهد. بسیاری از مشاغل و مصرف‌کنندگان به منظور جلوگیری از گسترش ویروس، به پلاستیک‌های یکبار مصرف روی آورده‌اند. بسیاری از مشتریان در مراکز خرید و فروشگاه‌ها خود را ملزم به پوشیدن دستکش یکبار مصرف پلاستیکی یا لاتکس می‌کنند. کافه‌ها و رستوران‌ها غذا را با بشقاب و کارد و چنگال پلاستیکی سرو می‌کنند. در حالی که شرایط کنونی جلوگیری از مصرف پلاستیک‌های یکبار مصرف را دشوار کرده است، با این اقدامات می‌توانید میزان مصرف را محدود کنید.

۱. به صورت عمده خریداری کنید

در هنگام خرید وسایلی که در بسته‌بندی‌های پلاستیکی هستند، سایز بزرگ آن را برای خرید انتخاب کنید. شاید برای شما راحت‌تر باشد که از یک بطری محلول ضدعفونی‌کننده کوچک در طول روز استفاده کنید اما شما با خرید یک بطری بزرگ محلول به جای ۴ بطری کوچک، به کاهش ضایعات پلاستیکی کمک می‌کنید. علاوه بر اینکه با این کار در هزینه‌های ماهانه خود نیز صرفه‌جویی می‌کنید. باتوجه به شرایط فعلی و بالا بودن میزان مصرف ماهانه مواد ضدعفونی‌کننده، شما می‌توانید یک بطری بزرگ از محلول ضدعفونی‌کننده را خریداری کنید و آن را به بطری کوچک قابل حمل برای استفاده روزانه منتقل کنید.

۲. ماسک قابل استفاده مجدد انتخاب کنید

استفاده از ماسک‌های قابل استفاده مجدد، روشی آسان برای کاهش ضایعات و پلاستیک‌های یکبار مصرف در طول همه‌گیری کرونا است. اگرچه ممکن است استفاده از وسایل یکبار مصرف در طول این بیماری، به شما احساس ایمن‌تر و بهداشتی‌تری بدهد، اما باید این حس را در خود کنترل کنید چرا که بسیاری از پزشکان و متخصصان بر این باورند که ماسک‌های پارچه‌ای نیز می‌توانند مانند ماسک‌های جراحی موثر باشند. شما به راحتی می‌توانید یک ماسک پارچه‌ای بدوزید یا تهیه کنید و مدت‌ها از آن استفاده کنید، فقط کافی است بعد از استفاده آن را بشویید. با این کار هم در هزینه روزانه برای خرید ماسک صرفه‌جویی می‌کنید و هم به محیط زیست یاری می‌رسانید.

پلاستیک‌های یکبار مصرف

۳. یک قمقمه بخرید

اگر عادت به خوردن آب در بطری‌های کوچک پلاستیکی دارید، یا به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا تمایل به خرید آب بسته‌بندی برای مصرف روزانه دارید، می‌توانید یک قمقمه زیبا و قابل استفاده مجدد را جایگزین آن کنید. کافی است قبل از خروج از خانه آن را پر کنید و در طول روز با خود همراه داشته باشید. بطری‌های پلاستیکی نه با محیط زیست میانه خوبی د ارند و نه با جیب شما. علاوه بر اینکه، از نظر بهداشتی نیز احساس بهتری خواهید داشت.

۴- کیسه پارچه‌ای با خود به سوپر مارکت ببرید

درست است که خرید برخی از محصولات پلاستیکی مانند دستکش یکبار مصرف در دوران همه‌گیری کرونا غیرقابل اجتناب است اما شما هنوز هم می‌توانید کیسه‌های پارچه‌ای مخصوص خود را به خرید ببرید و از مصرف کیسه‌های پلاستیکی اجتناب کنید. کما اینکه در شرایط فعلی، قرار دادن خریدها در کیسه پارچه‌ای شخصی به مراتب امن‌تر از به دست گرفتن کیسه‌هایی است که در محیط فروشگاه قرار دارند. فقط دقت داشته باشید که کیسه را به صندوقدار تحویل ندهید و خودتان محصولات را در کیسه بگذارید. هنگامی که به خانه بازگشتید، کیسه را با مواد شوینده معمولی بشویید تا آلودگی احتمالی از بین برود.

۵- بسته‌بندی سازگار با محیط زیست درخواست کنید

اگر قصد خرید از راه دور و به شکل تحویل در محل را دارید، با فروشگاه هماهنگ کنید که آیا امکان ارسال محصولات در بسته‌بندی‌های سازگار با محیط زیست را دارند یا خیر. برخی از فروشندگان مواد غذایی به مشتریان این امکان را می‌دهند که محصولات خود را در بسته‌بندی‌های کاغذی و کارتن تحویل بگیرند. اگر در خانه هستید و تمایل به سفارش غذا از بیرون دارید، به رستوران تاکید کنید که نیازی به قاشق، چنگال و کارد یکبار مصرف ندارید.

منبع: the national

مرتبط:

۲۰ راهکار برای کاهش مصرف پلاستیک