استاندار مرکزی: کتاب جایگزین ندارد/کتاب نذر کنیم

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه کتاب کاغذی برای علاقمندان به مطالعه و کتابخوانی جایگزینی ندارد، گفت: از آحاد مختلف مردم انتظار می‌رود در جهت حمایت از نویسندگان، ناشران و کتابفروشان، نذر کتاب داشته باشند.

سیدعلی آقازاده امروز چهارشنبه ۲۲ مردادماه در آئین اختتامیه نخستین جشنواره کتاب سال استان مرکزی افزود: آئین‌های انتخاب کتاب سال تاثیرات اثبات شده  و ماندگاری در رشد و تعالی فرهنگ و کتابخوانی در جامعه دارد.

وی به پیشینه درخشان استان مرکزی در تولید علم اشاره کرد و گفت: بسیاری از مورخان و نویسندگان مطرح کشور در ادوار مختلف و در رشته‌های متنوع به ویژه علوم انسانی از استان مرکزی برخاستند و خدمات ماندگاری را به کشور و حتی کشورهای منطقه و جهان ارائه کردند که مصداق بارز آنهه شخصیت برجسته امام خمینی(ره) است که آثار ارزشمند ایشان در فلسفه و عرفان، تفسیر قرآن کریم، شعر و ادب و ده ها اثر دیگر به یادگار مانده است که نشان از عمق دانش و معرفت آن بزرگوار داشته است.

استاندار مرکزی ادامه داد: اگر مشغله سیاسی و گرفتاری‌های قبل و بعد از انقلاب در اداره کشور اجازه می‌داد بی‌شک شاهد آثار گران سنگ و گرانبهای دیگری از امام راحل عظیم الشان در حوزه‌های مختلف علوم بودیم.

وی بیان کرد: ستارگانی از سپهر علم و دانش همچون ملااحمد و ملامهدی نراقی، شیخ الفقهاء آیت الله العظمی اراکی، آقانورالدین عراقی، حاج آقا محسن عراقی، آیت الله سلطان، آقاضیاء‌الدین عراقی، علامه سیدجلال الدین آشتیانی، شیخ طبرسی معروف به تفرشی، آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی، ادیب‌الممالک فراهانی، استاد محمد خزائلی، استاد ابراهیم دهگان، میرزا حسن آشتیانی، استاد اسماعیل آشتیانی نویسنده و نقاش معروف عصر حاضر، فخرالدین عراقی، مرحوم پروفسور ایرج حسابی، استاد ابوالقاسم سحاب، سلمان ساوجی، پروین اعتصامی و دهها شخصیت برجسته دیگر از این استان بپا خاستند که هر کدام به تنهایی منشاء تحولات عظیمی در حوزه علم  دانش، ادب و هنر این کشور بوده‌اند.

آقازاده به اهداف برگزاری آئین نخستین جشنواره کتاب سال استان مرکزی اشاره کرد و گفت: شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ کتاب و کتابخوانی، حمایت از ناشران و فعالان عرصه کتاب در استان در راستای حمایت از تولید آثار مکتوب بومی، حمایت از نویسندگان و پدیدآورندگان آثار مکتوب فاخر که هم اکنون در حال چاپ و انتشار بوده و البته با مشکلاتی مواجه هستند، از جمله این اهداف است.

وی به مشکلات موجود در حوزه انتشار و چاپ آثار فاخر مکتوب در استان مرکزی اشاره کرد و افزایش هزینه‌های چاپ، کاغذ، زینک و … را مانع بزرگی در تولید آثار علمی دانست و افزود: فعالان فرهنگی به خوبی می دانند که هیچ چیزی جای کتاب را نمی گیرد. حتی امروز که گفته می شود که کتاب های مجازی و دیجیتال و… و در دسترس مردم است اما با این حال کتاب کاغذی برای علاقمندان به مطالعه و کتابخوانی جایگزینی ندارد.

استاندار استان مرکزی در ادامه به ارائه برخی پیشنهادات برای توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: از آحاد مختلف انتظار می رود در جهت حمایت از نویسندگان، ناشران و کتابفروشان، نذر کتاب داشته باشند و افرادی که توانمندی اقتصادی دارند از آثار ارزشمندی که در کشور تولید می شود اما نویسندگان قادر به چاپ آنها نیستند حمایت کنند. کتاب خریداری کنند و به مدارس و دانشگاهها و حوزه‌های علمیه اهدا کنند.

وی تصریح کرد: والدین نسبت به ایجاد فرهنگ و عادت کتابخوانی در خانواده‌ها به عنوان غذای روح همچون سایر اقلام ضروری زندگی اهتمام جدی و ویژه داشته باشند.

وی افزود: انتظار می‌رود مردم از طرح حمایتی کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استقبال کنند، مانند طرح تابستانی کتاب که براساس آن در صورت خرید کتاب از کتابفروشی‌های منتخب ۲۰ درصد از هزینه آن را  وزارت مذکور می‌پردازد. همچنین هر سال خانواده ها و مجموعه‌های برتر در زمینه کتاب و کتابخوانی مشخص و به مردم معرفی شوند و کتابفروشی‌های سیار خودرویی در مناطق کمتر برخوردار و مراکزی که دسترسی به کتاب ندارند حمایت شوند.

استاندار مرکزی ابراز امیدواری کرد که همه ساله آئین انتخاب کتاب سال در استان برگزار شود تا علاوه بر معرفی آثار مکتوب و تازه‌های نشر به مردم زمینه حمایت از نویسندگان، ناشران و چاپخانه داران فراهم شود. رسانه‌های مجازی و مستمر نیز نسبت به انعکاس و تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اهتمام جدی داشته باشند.

وی به کمبودهای استان مرکزی در زمینه چاپ و نشر کتاب کودک اشاره کرد و گفت: توجه جدی در این حوزه از سوی مولفان، ناشران و همه فعالین و مسئولان در این حوزه ضروری است و باید کمبودهای موجود در این رابطه برطرف شود.

مرتبط:

شش راهکار برای علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب

فواید کتاب خواندن و خواص منحصر به فرد کتابخوانی