فرانسیس آلن _زنی که ساخت هر اپلیکیشنی مدیون کارهای اوست

“فرانسیس آلن” از زنان برجسته حوزه علوم رایانه در ۸۸ سالگی درگذشت.

به نقل از انگجت، “فرانسیس آلن”(Frances Allen) دانشمند آمریکایی علوم رایانه که بیشتر برای مشارکت‌های مهم در حوزه ” کامپایلرها” یا نرم‌افزاری که کد خام را به برنامه‌های قابل اجرا سریع تبدیل می‌کند، شناخته شده بود، در ۸۸ سالگی از دنیا رفت.

فرانسیس آلن در سال ۱۹۵۴ میلادی مدرک کارشناسی ریاضی خود را از دانشگاه ایالتی نیویورک در آلبانی و سه سال بعد کارشناسی ارشد کامپیوترش را از دانشگاه میشیگان دریافت کرد.

همچنین آلن در سال ۱۹۹۱ نیز موفق به دریافت دکترای افتخاری علوم از دانشگاه آلبرتا شد.

آلن کارش را با تدریس ریاضی کاربردی به کودکان شروع کرد. شرایط بد مالی او را مجبور کرد تا برای پرداخت بدهی‌هایش به فکر کار دیگری باشد و در شرکت آی‌بی‌ام به‌ کار مشغول شد و مدت کوتاهی در آنجا به تدریس پرداخت. پس از آن در زمینه بهینه‌سازی و توسعه کامپایلرها شروع به کار کرد و سپس به طراحی و ساختاربندی زبان‌های برنامه‌نویسی پرداخت و به‌ سرعت پیشرفت کرد.

 

در سال ۱۹۶۶ میلادی او و “جان کوک”(John Cocke) مقاله‌ای نوشتنند و در آن الگوریتم‌ها و چارچوب‌هایی را توضیح دادند که کامپایلرها( برنامه یا مجموعه‌ای از برنامه‌های کامپیوتری که متنی از زبان برنامه‌نویسی سطح بالا را به زبانی سطح پایین تبدیل می‌کند) را کارامدتر می‌کند. به نحوی که می‌توان گفت هر کسی که تاکنون یک اپلیکیشن ساخته است، به نوعی مدیون کار آلن است.

این زن دانشمند در پیشرفت زنان در حوزه فناوری هم نقش مهمی ایفا کرد. علاوه بر اینکه از اولین زنانی بود که در حوزه علوم رایانه کارهای مفیدی انجام می‌داد، بلکه با تدریس، از زنان دیگر نیز پشتیبانی کرد.

وی در سال ۱۹۸۹ اولین زنی بود که در شمار اعضای کلیدی شرکت آی‌بی‌ام در آمد و در سال ۱۹۹۵ نیز به سمت رئیس آکادمی فناوری این شرکت انتخاب شد.

آلن اولین زنی است که موفق شده جایزه بزرگ “تورینگ” را در سال ۲۰۰۶ میلادی کسب کند.

قرار است مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک یک جایزه را به نام آلن نامگذاری کند.

مرتبط:

درباره ماری کوری