شیر مادر ضامن یک عمر سلامتی/ با ماسک به نوزادان شیر دهید

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان با بیان اینکه «شیر مادر» می تواند یک عمر سلامتی را تضمین کند، گفت: کنترل خونریزی رحمی، کاهش وزن بعد از زایمان، کاهش استرس مادر و پیشگیری و کاهش ابتلا به بعضی از سرطان ها مانند سرطان سینه از فواید شیردهی برای مادران است.

شهلا نوری در تشریح فواید و لزوم استفاده نوزادان از شیر مادر اظهار کرد: تغذیه با شیر مادر، عامل کلیدی برای بقا و سلامتی شیرخوار و مادر بوده و ترویج تغذیه با شیر مادر، یکی از راهبردهای بسیار مهم برای توسعه پایدار به شمار می رود.

وی با بیان اینکه شیر مادر یک غذای بدون جانشین بوده و هیچ تغذیه ای نمی تواند جایگزین شیر مادر شود، افزود: شیر مادر، برای رشد و تکامل شیرخوار حیاتی است چراکه هم از نظر موادغذایی کامل بوده و هم دارای محتویات ترکیبات ایمنی زایی است که می تواند شیرخوار را از بسیاری از بیماری های عفونی حفظ کند.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه ترکیبات شیر مادر، متغیر و غیرثابت بوده و در طول مدت شیردهی برحسب نیاز تغییر می کند، ادامه داد: به شیر مادر، بعد از زایمان آغوز و کلستروم گفته می شود که حاوی مقدار زیادی پروتئین و پادتن است و می تواند نوزاد را در برابر بسیاری از عفونت ها ایمن کند و در واقع نخستین واکسن برای نوزاد تلقی می شود.

نوری با بیان اینکه پروتئین های شیر مادر نقش مهمی در ایمنی زایی و سیستم دفاعی در بدن شیرخوار دارد، مطرح کرد: در شیر مادر ترکیبات متعددی وجود دارد که یکی از آنها مواد پروتئینی مانند لاکتوفرین، لیزوزیم و ایمونوگلوبولین ترشحی A است که نسبت به پروتئین های شیرگاو هضم، جذب و دفع راحت تری دارند.

وی با بیان اینکه شیر مصنوعی بر پایه شیرگاو تهیه شده است، اعلام کرد: پروتئین های شیر گاو مانند کازنین بسیار سنگین بوده و هضم و جذب آن برای معده شیرخوار سخت بوده و در واقع ترکیبات شیر انسان و شیر گاو متناسب با نیاز و ساختار بدن آنها ایجاد شده است.

نوری با بیان اینکه کربوهیدرات ترکیب بعدی شیر مادر است، اضافه کرد: لاکتوز عمده ترکیبات کربوهیدراتی است که در شیر مادر وجود دارد و باعث کاهش فلور باکتری های بیماری زا در مدفوع می شود.

وی با بیان اینکه اسیدهای چرب ضروری و منحصربفردی در شیرمادر وجود دارد که ترکیب آنها با اسیدهای چرب موجود در شیر مصنوعی متفاوت است، تصریح کرد: بالا رفتن ضریب هوشی و تکاملی کودکان در هنگام استفاده از شیر مادر به علت وجود همین اسیدهای چرب ضروری است که به تکامل بینایی و سیستم عصبی کودک نیز بسیار کمک می کند.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بیان کرد: بیشترین تنوع و تغییر پذیری در محتوای چربی شیر مادر است به طوریکه در زمان های مختلف شیردهی تغییر کرده و در یک وعده شیردهی از شیر پیشین به شیر پسین درصد چربی افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه ترکیبات معدنی و عناصر کمیابی مانند کلسیم، فسفر، روی و مس در شیر مادر، وجود دارند که به عنوان مواد ریزمغذی برای رشد و تکامل کودکان لازم هستند، گفت: در شیر مادر اجزای تغذیه ای برای سیرکردن و رشد و تکامل کودک و اجزای غیرتغذیه ای برای ایمنی زایی، فعالیت ضدمیکروبی و از بین بردن باکتری ها و ویروس ها وجود دارد.

نوری با بیان اینکه ایمونو گلوبولین موجود در شیر مادر به سرعت در نوزاد ایجاد ایمنی می کند، خاطرنشان کرد: استفاده از هر ماده غذایی کمکی در شش ماه اول به علت تداخل پروتئین های شیر گاو در فعالیت واسطه های ایمنی زایی باعث کاهش ایمنی زایی و اثربخشی شیرمادر می شود بنابراین نوزادان در شش ماه اول فقط باید از شیر مادر تغذیه کنند.

وی وجود سلول های زنده مانند ماکروفاژ، نوتروفیل و لنفویست ها را از اجزای دیگر شیر مادر برشمرد و گفت: این سلول ها در از بین بردن و کشتن باکتری ها نقش مهمی برعهده دارند همچنین هورمون ها و فاکتورهای رشد موجود در شیرمادر می توانند محافظ فرد در برابر ابتلا به بیماری های مزمن و غیر واگیر مانند دیابت و و سرطان ها باشند.

نوری با بیان اینکه شیر مادر می تواند یک عمر سلامتی را تضمین کند، افزود: بسیاری از بیماری های حاد تنفسی، عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های سیستمی با تغذیه از شیر مادر، کاهش پیدا می کند همچنین بیماری های مزمن دوره کودکی شامل دیابت، چاقی، آسم و آلرژی در شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، کمتر دیده شده است.

وی با بیان اینکه تکامل شیرخورانی که از شیر مادر، استفاده می کنند در مقایسه شیرخوارانی که از شیر مصنوعی تغذیه می کنند بهتر است، اظهار کرد: مطالعات نشان داده هوش و تکامل های شناختی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، بالاتر است.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا کنترل خونریزی رحمی، کاهش وزن بعد از زایمان، کاهش استرس مادر و پیشگیری و کاهش ابتلا به بعضی از سرطان ها مانند سرطان سینه را از فواید شیردهی برای مادران برشمرد و اعلام کرد: تغذیه از شیر مادر، اثرات اقتصادی نیز داشته چراکه یک منبع غذایی در دسترس،رایگان است و نیاز به آماده سازی ندارد.

وی با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۶ مردادماه هفته شیر مادر است، گفت: «سیاره سالم با حمایت از تغذیه با شیرمادر» به عنوان شعار این هفته انتخاب شده است که به مزایای زیست محیطی تغذیه با شیر مادر که کمتر به آن توجه شده، اشاره می کند.

وی با بیان اینکه سلامت کره زمین و ساکنان آن با شیرمادر می تواند حمایت شود و آسیب های زیست محیطی آن کمتر است، خاطرنشان کرد: شیر مادر، یک بسته سبز در اختیار شیرخوار قرار می دهد که احتیاج به بسته بندی مصنوعی ندارد اما برای جمع کردن و بسته بندی شیرخشک در کارخانه ها به منابع بیشتری نیاز است و این کارخانه ها محیط زیست را آلوده می کنند.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر، نمونه بارزی از ارتباط عمیق بین سلامت انسان و اکوسیستم های طبیعت است، ادامه داد: تغذیه با شیر مادر، غذای تجدید پذیر طبیعی بوده و از نظر محیط زیست ایمن و سبز است و بدون آلودگی، تولید زباله و بسته بندی در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

نوری تأکید کرد: در حال حاضر و با توجه به شیوع کروناویروس شیر مادر می تواند ایمنی زایی کرده و ایمنی کودکان را در برابر ابتلا به ویروس و شدت بیماری افزایش می دهد بنابراین توصیه می شود شیرخواران با شیر مادر تغذیه شوند.

وی با بیان اینکه انتقال کرونا از طریق شیر مادر، تاکنون ثابت نشده است، گفت: براساس آخرین دستورالعمل های وزارت بهداشت مادران مبتلا به کرونا می توانند به شیردهی ادامه دهند و بااستفاده از ماسک در هنگام شیر دادن از نوزادان خود محافظت کنند.

مرتبط:

شیر مادر دیوار دفاعی کودکان در برابر کرونا را تقویت می کند

حقایقی که ثابت می‌کند شیر مادر یک ابَرقدرت است