بینندگان خردسال کودک و نوجوان سیما در بهاری که با کرونا گذشت

بینندگان خردسال  کودک و نوجوان سیما در بهاری که با کرونا گذشت

 

بینندگان خردسال

بینندگان خردسال روابط عمومی صداوسیما یافته‌های نظرسنجیهای بهار ۱۳۹۹ را منتشر کرد. این اقدام قابل تقدیر، هدیه خوبی برای کارشناسان است تا با تحلیل یافته‌ها، به شبکه کودک کمک کنند بهتر از قبل شود.

بینندگان خردسال  محمد سرشار نویسنده و مدیر شبکه کودک سیما در پیج اینستاگرامی خود نوشت: روابط عمومی صداوسیما یافته‌های نظرسنجی‌های بهار ۱۳۹۹ را منتشر کرد. این اقدام قابل تقدیر، هدیه خوبی برای کارشناسان است تا با تحلیل یافته‌ها، به شبکه کودک کمک کنند بهتر از قبل شود.

نمودار اول نشان می‌دهد در فصل بهار ۱۳۹۹، کانالهای پویا و نهال «انتخاب اول» خردسالان، کودکان و نوجوانان بوده است. هر چند در سه سال اخیر، این «انتخاب اول» بودن برای شبکه کودک تثبیت شده اما در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵، وضعیت اینگونه نبود و برنامه‌ریزی شبکه کودک توانست آن را به این جایگاه برساند.

نمودار اول گزارش می‌دهد ۷۵% خردسالان و ۷۳% کودکان بیننده شبکه کودک بوده‌اند و با اینکه شبکه کودک برنامه‌های مناسب زیر ۱۲ سال را پخش می‌کند اما ۴۲% نوجوانان هم برنامه‌های شبکه کودک را تماشا کرده‌اند.

از سوی دیگر، ۴% خردسالان و کودکان شبکه کودک را تماشا نمی‌کنند که احتمالاً علت آن، دارا بودن تلویزیون آنالوگ است. (شبکه کودک برخلاف شبکه‌های دو، پنج، آموزش و قرآن، فقط پخش دیجیتال دارد).

به بیان دیگر با افزوده‌شدن پخش آنالوگ شبکه کودک، احتمالاً مخاطب شبکه به مرز ۸۰% خواهد رسید و وارد مرحله «اشباع مخاطب» خواهد شد. (در مرحله اشباع مخاطب، کمیت مخاطب یک شبکه به حداکثر ممکن رسیده و دیگر باید تمرکز بر ارتقای کیفیت برنامه‌های شبکه باشد).

در نمودار دوم، تفکیک هر رده سنی نمایش داده شده است. این یافته‌ها نشان می‌دهد بیشترین مخاطب شبکه کودک در رده سنی ۶ و ۷ سال هستند و ۸۳% کودکان سالهای اول و دوم دبستان، شبکه کودک را تماشا می‌کنند.

جالب است که ۵۸% نوجوانان ۱۲ و ۱۳ ساله (یعنی پایه‌های هفتم و هشتم) هم بیننده شبکه کودک هستند و برنامه‌های پایین‌تر از سن خودشان را می‌بینند.

یکی از کارهای ما در شبکه کودک، تحلیل دقیق این یافته‌ها و تطبیق آن با دیگر داده‌ها و تحلیلهاست تا بتوانیم برنامه‌ریزی بهتری برای فصل آینده داشته باشیم.

 

 

منبع خبر : خبرگزاری مهر

مرتبط:

تدارک ویژه تلویزیون برای کودکان و نوجوانان

مهارت های زندگی که کودکان باید بیاموزند

فرصت و تهدید فضای مجازی برای دانش‌آموزان