ده روش برای افزایش طول عمر باطری لپتاپ

باطری لپتاپ  شاید تنها نکته منفی استفاده از آن‌ها باشد. این باطری‌ها که معمولا قدرت زیادی ندارند پس از استفاده طولانی مدت ضعیف می‌شوند اما راه‌هایی برای محافظت و افزایش طول عمر آن‌ها نیز وجود دارد.

بسیاری از مردم با کمک لپتاپ‌های شخصی و کاری خود زندگی می‌کنند؛ گروهی با لپتاپ‌هایشان به تدوین ویدیوها، ویرایش عکس‌ها و نوشتن درباره موضوعات گوناگون می‌پردازند و گروهی هم از لپتاپ برای تماشای فیلم و سریال، گوش‌دادن به موسیقی و خواندن مطالب موردعلاقه‌شان استفاده می‌کنند. با این حال بسیاری از کاربران لپتاپ‌های ارزان‌قیمت و حتی گران‌قیمت از باطری محصولات محبوب خود شکایت دارند. اگرچه باطری بیشتر لپتاپ‌ها برای استفاده طولانی چندان مناسب نیست اما عادت‌ها و رفتارهای نادرست کاربران هم تضعیف بیشتر این باطری‌ها نقش مهمی دارد.

استفاده از باطری لپتاپ، اصول و قواعد خاصی را می‌طلبد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم اما پیش از هر چیزی لازم است بدانید که این قواعد به معنای افزایش عملکرد باطری لپ تاپ شما نیست و تنها طول عمر فعلی آن را افزایش می‌دهد.

از تخلیه کامل باطری لپتاپ جلوگیری کنید

یک باور قدیمی می‌گوید بهتر است برای مراقبت از باطری گجت‌های خود آن‌ها را به صورت کامل شارژ کنید و در ادامه اجازه دهید تا به صورت کامل هم شارژ خود را از دست دهند. متاسفانه این تصور بیش از حد اشتباه است. این حالت به باطری لپ تاپ شوک زیادی وارد می‌کند و حتی ممکن است آسیب شدیدی به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است به‌جای رهاکردن باطری تا تخلیه کامل و سپس شارژکردن کامل آن، پس از رسیدن به ۲۰ یا ۳۰ درصد از ظرفیت باطری لپ تاپ آن را شارژ کنید و پیش از آن که برای مدتی حتی کوتاه روی ۱۰۰ درصد ظرفیت بماند، از برق جدا کنید.

 

از حافظه SSD استفاده کنید

استفاده از درایو حافظه SSD برای لپتاپ به شما کمک می‌کند تا مصرف انرژی لپتاپ خود را به شدت کاهش دهید. نسل جدید حافظه‌های درایوی که با نام SSD شناخته می‌شوند، از فناوری‌های جدید یاری می‌گیرند تا سرعت بیشتر و البته انرژی مصرفی کم‌تری داشته باشند. به همین دلیل شاید بهتر باشد از هارددیسک‌های جدید استفاده کنید. با این حال فراموش نکنید که حافظه‌های SSD قیمت بسیار زیادی دارند.

از شارژکردن سایر گجت‌ها با لپتاپ بپرهیزید

پورت USB لپتاپ برای بسیاری از افراد چیزی فراتر از اتصال حافظه‌های جانبی است. آن‌ها باور دارند که شارژکردن تلفن هوشمند، پاوربانک، هدفون بلوتوث یا سایر گجت‌های همراهشان در شرایطی که پریز برق دیگری وجود ندارد، چندان هم غیرمنطقی نیست. متاسفانه این تصور به شکل عجیبی نادرست و خطرناک است. شارژکردن تلفن هوشمند و سایر گجت‌ها با لپتاپ‌ نه تنها به باطری و سخت‌افزاری این محصولات آسیب‌های جبران ناپذیری وارد می‌کند بلکه انرژی بیشتری از لپتاپ شما می‌گیرد. ضمن این که فراموش نکنید اتصال اسپیکر و ماوس به لپتاپ هم نتیجه مشابهی به دنبال دارد.

هنگام استفاده از شارژر، باطری را از لپتاپ جدا کنید

اتصال دائمی لپتاپ به برق پرسشی است که بسیاری از کاربران لپتاپ‌ها دارند. پاسخ آن اما بستگی به شرایط شما دارد. بسیاری از لپتاپ‌های مدرن و جدید توانایی جدایی باطری را ندارند. بنابراین شما نمی‌توانید درباره اتصال باطری به بدنه لپتاپ یا جداکردن آن تصمیم خاصی بگیرید. با این حال لپتاپ‌هایی هم هستند که باطری آن‌ها جدا می‌شود. اگر مسئولیتی که از لپتاپ خود می‌خواهید فراتر از قدرت معمولی آن است شاید بهتر باشد باطری لپتاپ، را از آن جدا کنید. چون وقتی لپتاپ شما به دلیل فشار به سخت‌افزارش داغ شود، می‌تواند آسیب بسیار زیادی به باطری خود وارد کند. اصلا بهتر است بدانید بزرگترین دشمن باطری لپتاپ‌های امروزی گرما و فشار ناشی از آن است که قدرت باطری را به مرور زمان کاش می‌دهد.

باطری لپتاپ ها

 

اگر در شرایط استاندارد از لپتاپ استفاده نمی‌کنید، باطری را جدا کنید

پیش‌تر به این حقیقت اشاره کردیم که اگر فشاری که به لپتاپ خود وارد می‌کنید باعث افزایش دمای آن می‌شود، باطری لپتاپ را جدا کنید. شاید تصور کنید اگر فشار چندانی به لپتاپ خود وارد نمی‌کنید، جدایی باطری شما تاثیر خاصی هم نداشته باشد. متاسفانه اشتباه فکر می‌کنید. لپتاپ‌ها محصولات همراهی هستند که بسیاری از ما بدون کمک وسایل جانبی مانند خنک‌کننده از آن‌ها استفاده می‌کنیم. استفاده از لپتاپ در چنین شرایطی که معمولا استاندارد هم نیست دمای لپتاپ را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر نیازی به جابجایی لپتاپ خود ندارید، باطری آن را جدا کنید.

حافظه موقت (رم) لپتاپ را افزایش دهید

با افزایش رم لپتاپ نیز می‌توانید طول عمر باطری لپتاپ، خود را بیشتر کنید. از آن‌جایی که افزایش رم باعث می‌شود به جای اینکه سیستم مرتب از حافظه مجازی استفاده کند، پردازش‌ها را با کمک حافظه موقت انجام دهد می‌توانید انرژی کمتری از باطری لپتاپ، برای تامین انرژی آن دریافت کنید که در درازمدت به بهره‌وری بیشتر باطری لپ تاپ شما کمک می‌کند.

باورهای قدیمی را فراموش کنید

برخلاف یک باور عمومی، باطری لپ تاپ‌های جدید مشکلی با شارژشدن طولانی‌مدت ندارند. در حقیقت پس از تکمیل انرژی باطری، لپتاپ ورود انرژی الکتریسیته را متوقف می‌کند. آن‌چه عمر یک باطری لپتاپ را کاهش می‌دهد نه اتصال دائمی آن به برق بلکه افزایش دمای لپتاپ است. بنابراین بهتر است بیشتر از آن که نگران میزان شارژدهی باطری لپتاپ خود باشید به کاهش دمای آن مشغول شوید. چون در هر صورت این دمای بالای است که باطری لپتاپ را ضعیف می‌کند.

 

نور صفحه نمایش را مدیریت کنید

کاهش نور صفحه نمایش لپتاپ به معنای کاهش انرژی مصرفی آن است و همین برای کافی فشار وارده به لپتاپ کافی به نظر می‌رسد. شاید به همین دلیل لپتاپ‌های با صفحه نمایش براق بیشتر از هم‌تایان با صفحه نمایش مات خود شارژ باطری را می‌بلعند.

تنظیمات ذخیره انرژی را فراموش نکنید

همه لپتاپ‌ها با کمک تنظیمات ذخیره انرژی سیستم عامل نصبی خود به کاربرشان این اجازه را می‌دهند تا میزان انرژی مصرفی لپتاپ را مدیریت کند. با استفاده از تنظیمات ذخیره انرژی می‌توانید مدت بیشتری از لپتاپ خود استفاده کنید و در عین حال فشار کم‌تری به سخت افزار آن وارد می‌شود. هر چه این تنظیمات را سخت‌گیرانه‌تر کنید، باطری لپتاپ، شما هم مدت بیشتری دوام می‌آورد و در نهایت برای طول عمر آن نیز مناسب است.

باطری لپتاپ را کالیبره کنید

متاسفانه با هر تصمیم و هر شرایطی باطری لپ تاپ ها در طول زمان ضعیف‌تر می شود و عملکرد نامناسبی را نمایش می‌دهند. به همین دلیل هم به تدریج زمان باطری‌سنج لپتاپ قادر به تشخیص دقیق میزان باقی‌مانده باطری نخواهد بود. بنابراین نباید اهمیت کالیبره‌کردن باطری را فراموش کنید. به هر حال واقعیت این است که با کالیبره‌کردن، طول عمر باتری لپتاپ شما افزایش پیدا نمی‌کند. این روش تنها به باطری‌سنج لپتاپ شما کمک می‌کند تا دقیق‌تر از قبل میزان باقی‌مانده باطری لپ تاپ را نشان دهد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

۸ مکانی که نباید موبایل خود را به شارژ بزنید