وظایف پلیس در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان چیست

وظایف پلیس در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان چیست

 

وظایف پلیس در قانون

معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و همچنین وظایف پلیس که در این قانون در نظر گرفته شده است را تشریح کرد.
سرگرد وحید سلطانی پاجی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۹۹ به تایید شورای نگهبان رسید و هم اکنون لازم الاجرا است.

وی افزود: این قانون نقطه عطفی در حمایت از اطفال و نوجوانان محسوب می شود. در ماده ۶ این قانون، قانون گذار وظایف دستگاه ها را مشخص کرده است و در بند ب تکالیفی را بر عهده نیروی انتظامی گذاشته است که این تکالیف سه مورد است.

سلطانی ادامه دهد: مورد اول شناسایی اطفال و نوجوانان که در وضعیت مخاطره آمیز هستند، مورد دوم پشتیبانی و حمایت از مددکارهای اجتماعی که در این قانون انجام وظیفه می کنند (تامین نظم و امنیت ماموریت آنها بر عهده نیروی انتظامی است) و مورد سوم ارائه گزارش وضعیت مخاطره آمیز کودکان و نوجوانان به مراجع ذی صلاح که مراجع قضائی و سازمان بهزیستی هستند، است.

معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت با اشاره به وظایف پلیس در خصوص شناسایی وضعیت مخاطره آمیز، بزه دیدگی و بزهکاری اطفال و نوجوانان گفت: موارد بزه دیدگی کودکان و نوجوانان که علیه آنها جرم واقع می گردد و بزهکاری اطفال و نوجوانان که خود مرتکب جرم شده اند، توسط کارشناسان دایره مشاوره و مددکاری کلانتری ها که خانم هایی با تحصیلات تکمیلی روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و حقوق می باشند تحت تعلیمات مقام محترم قضائی به تحقیقات مقدماتی می پردازند.

سلطانی یادآور شد: نکته ای که حائز اهمیت این است که فرمانده انتظامی تهران بزرگ یک حساسیت خاصی نسبت به این دایره دارد و هر زمانی که در کلانتری ها حضور می آوردند این دغدغه ها را دارند که رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان به چه شکلی صورت می گیرد و گزارش را از مسئولین اخذ می کنند.

وی گفت: در بحث اینکه اگر مددکاران سازمان بهزیستی به کلانتری ها مراجعه کنند قطعا حسب قانون همکاری دارند و اگر آنها بخواهند مراحل اجرایی را انجام دهند ضابطین در کلانتری ها وظیفه تامین امنیت آنها را برعهده دارند که در حال حاضر انجام می شود.

سلطانی خاطرنشان کرد: قطعا این قانون با هم افزایی بین سازمان های مختلف که وظایف آنان در این قانون تعریف شده است می تواند یک بازدارندگی خوبی در بزه دیدگی اطفال و نوجوانان داشته باشد.

معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت بیان کرد: پلیس پیشگیری پایتخت با تمام ظرفیت هایی که در کلانتری ها وجود دارد و کارشناسان زبده و خبره ای که در دوایر مشاوره و مددکاری حضور دارند، به صورت ۲۴ ساعته از طریق پلیس ۱۱۰ و یا مراجعه حضوری به کلانتری ها آماده دریافت گزارشات در خصوص جرایم علیه اطفال و نوجوانان هستند.

وی در پایان گفت: در تلاش هستیم تا بتوانیم در زمینه پیشگیری از این مسئله موفق عمل کنیم. اعتقاد ما این است که به هر میزان که در پیشگیری از وقوع جرایم اطفال و نوجوانان موفق عمل کنیم قطعا در پیشگیری از جرم در آینده جامعه موثر خواهیم بود.

 

منبع:  خبرگزاری مهر

مرتبط:

۱۲ نکته برای امنیت در شبکه‌های اجتماعی

کودک‌آزاری‌ در خیابان را به تلفن ۱۲۳ اطلاع دهید

رفتارهای غلط و مخرب والدین با کودکان