همه چیز درباره دندان های شیری کودک و نکاتی مهم در مورد آن 

دندانی که ابتدا در می آید زودتر می افتد دندان های شیری کودکان باعث می شوند تا کودک بتواند بهتر صحبت کند و غذاهایش را بجود.

دندان های اول کودک به عنوان دندان های شیری شناخته می شود، از ۶ سالگی تا حدود دوازده سالگی شروع به افتادن می کند این دوره می تواند کمی برای والدین جدید ترسناک باشد زمانی که سلول های استئوکلاست ها بافت های ریشه را از بین می برند، دندان ها شروع به شل شدن می کنند به طوری که دندان های دائمی می توانند بیرون بیایند وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است برخی از دندان ها به طور طبیعی بیفتند اما اگر دندان لقی نیفتد چه کاری می توانید انجام دهید؟

دندان شیری کودکان

در این بخش چند نکته مفید برای مقابله با آن آورده شده است که دانستن این نکات به شما والدین کمک می کند تا از بروز مشکلات احتمالی در این مورد جلوگیری کنید.

چیزهایی که در مورد دندان های شیری کودک خود بدانید

۱٫ بدانید چرا دندان لق می شود :

اگر فرزند شما بین ۶ تا دوازده سال سن دارد، احتمال این است که دندان به طور طبیعی لق شود چون سلول های بافت های استئوکلاست ها ریشه را از بین می برند تا دندان دائمی بین بیایند در این حالت دندان می تواند به تنهایی بیفتد موارد دیگری نیز وجود دارند که در لق شدن آن ها تاثیر می گذارد مثلا در صورتی که کودک زمین می خورد یا چیزی به آن ها برخورد می کند زمانی که چنین حادثه ای رخ می دهد، بهتر است از دندان پزشک خود دیدن کنید تا از عفونت جلوگیری کنید که می تواند به دندان آسیب بزند.

۲٫ سعی نکنید آن را فشار دهید:

اگر دندان به طور طبیعی لق شود به طور طبیعی دندان می افتد این فرآیند، برخلاف زمانی که سعی می کنید دندان را به زور بیرون بکشید، آسان و بی درد سر خواهد بود. اگر خیلی طول می کشد تا دندان فرو بیفتد نگران نباشید، چون هر کودک منحصر به فرد است. زمانی که زمان فرا می رسد، کودک شما ممکن است آن را به تنهایی تکان دهد.

۳٫ کمی خون ریزی عادی است:

بسیار خوب است که وقتی دندان لق به طور طبیعی می افتد کمی خون ریزی کند از کودک بخواهید دهان خود را با آب تمیز شستشو دهد ممکن است خونریزی بیشتری داشته باشد اگر دندان آسیب دیده یا با تصادف بیفتد.

۴٫دندانی که ابتدا در می آید زودتر می افتد:

در بیشتر موارد، دندان های کودک به ترتیبی که در می آیند می افتد این به این معنی است که اولین دندان های جلو می افتد ریشه های آن ها به طور طبیعی فرو می پاشد و باعث می شود که آن ها به راحتی خارج شوند. تلاش برای حرکت دادن یک دندان لق باعث درد و رنج کودک به خاطر کشیدن و آسیب ریشه های حساس می شود.

نمناک توصیه می کنید در این شرایط بهتر است با یک دندان پزشک مشورت کنید اگر یک دندان لق سخت به نظر می رسد یا خیلی طول می کشد تا بیفتد.

دندان های شیری

وظایف دندان های شیری:

۱٫ گاز گرفتن و جویدن

مشخص ترین ویژگی دندان شیری این است که به کودک در جویدن و گاز گرفتن غذا کمک می کند.

۲٫ تغذیه

کودکان به تنوع مواد غذایی برای رشد کامل نیاز دارند و برای این کار، باید انواعی از مواد غذایی را مصرف کنند اگر دندان شیری نادرست و یا محدود باشد، ممکن است کودک مقداری از غذاها را رد کند دندان های شیری به هضم درست غذا کمک می کنند که هضم و جذب مواد مغذی ضروری را آسان می کند.

۳٫ صحبت کردن

صحبت کردن برای رشد شخصیت کودک بسیار مهم است دندان های شیری هنگام قرار دادن به روش مناسب، بیان صداهای مختلف را تسهیل می کنند این روش به آن ها کمک می کند تا گفتار واضح و تلفظ صحیح را شکل دهند.

۴٫ توسعه ماهیچه های صورت و آرواره 

دندان ها برای توسعه ماهیچه های صورت و آرواره مهم هستند از طریق جویدن، ماهیچه های صورت ورزش و این کار به نوبه خود به رشد کمک می کند.

۵٫ سلامت دهان

اگر دندان های شیری در معرض پوسیدگی قرار بگیرند، می تواند موجب بیماری شوند که به علت آن فرسایش رباط ها، زبان و در نهایت استخوان ها ممکن است رخ دهد ریشه کن شدن زودرس دندان شیری باعث ایجاد مشکلات فضایی و سلامتی برای دندان های دائمی ورودی خواهد شد. کودک خود را در مورد مراقبت های درمانی روزانه آموزش دهید به آرامی لثه نوزاد را با یک پارچه نرم، مرطوب و تمیز بعد از غذا بمالید.

واقعیاتی در مورد دندان های شیری:

در حالت عادی، یک کودک ۲۰ دندان شیری دارد زمانیکه بین ۶ ماه و ۱ سال سن دارد آن ها تا ۳ یا ۴ سالگی به رشد خود ادامه می دهند زمانی که دندان های دائمی آماده بیرون می آید دندان های شیری با افتادن راه را برای آن ها باز می کنند. افتادن دندان در سن ۶ سالگی با دو دندان جلو شروع می شود. در سن ۱۰ تا ۱۳ سالگی، کودک همه دندان های آسیاب خود را از دست می دهد.

اولین بازدید دندان پزشکی کودکان باید فورا با افتادن اولین دندان شیری یا قبل از تولد سال اول انجام شود. مهم است که به کودک در مورد بهداشت دهان آموزش دهید و هرچه زودتر یاد بگیرد، بهتر است.

زمانی که دندان های شیری ریشه کن می شود، کودک آبریزش آب دهان، درد لثه و کاهش اشتها و خواب آشفته را تجربه می کند. برای تسکین، آن ها سعی خواهند کرد که انگشت خود یا اسباب بازی را بجوند.

با این حال، مراقب باشید زیرا جویدن اشیا آلوده، بیماری هایی مانند اسهال و تب را ایجاد می کند هر چه زودتر کودک را تمیز کنید. تا سال اول، از یک پارچه نرم و تمیز استفاده کنید تا به آرامی روی لثه بمالید بعد از آن، معرفی مسواک نرم ایده خوبی خواهد بود.

با یک خمیر دندان فلورید آغاز کنید، اگر در منطقه ای زندگی کنید که فلورید طبیعی کمتری در آب باشد. گاهی وقتی نوزاد میخوابد در حالی که شیر می خورد، این شیر روی دندان ها باقی می ماند و باعث پوسیدگی می شود.

دندان های تازه ممکن است بزرگ تر به نظر برسند، به خصوص آن چند مورد اول علتش این است که دندان های بزرگسالی رنگ سفید کمتری نسبت به دندان های بچه دارند و برآمدگی دارند چون برای گاز گرفتن و جویدن به کار می رود.

در موارد نادر، دندانهای جدید قبل از افتادن دندان های شیری بیرون می آیند و دو ردیف دندان سفید مروارید را ایجاد می کنند این یک مرحله موقتی است که گاهی به آن دندان های کوسه می گویند.

اگر ۶ یا ۷ ساله باشید از درد در پشت دهان شکایت دارید، احتمالا اولین دندان آسیاب دائمی است که بیرون می آید. (هیچ دندان کودکی ندارد که اول بیافتد). ایپروپرفن یا استامینوفن نیز می توانند درد را تسکین دهند اما بعید به نظر می رسد که طول بکشد.

مسواک زدن اکنون از همیشه مهم تر است. احتمالا باید بر این روند نظارت داشته باشید تا زمانی که کودک حدود ۸ سال داشته باشد. انجمن دندان پزشکی آمریکا استفاده از خمیر دندان فلورید را برای کودکان کوچک تر از ۲و بزرگ تر توصیه می کند.

مسواک را هر سه یا چهار ماه یک بار تعویض کنید (زودتر از این که موها کهنه شوند)تا باکتری های مضر را کاهش دهند و آن ها را به بهترین شکل نگه دارید و مطمئن شوید که کودک دو بار در سال با دندان پزشک ملاقات می کند.

ارتودنسی دندان کودکان

چگونه دندان شیری لق کودک را بکشیم

اگر احساس می کنید که دندان های لق کودکتان آماده است تا بیفتد ، در اینجا چند قدم ساده برای دنبال کردن این کار وجود دارد که روند خارج کردن دندان لق بدون درد و یا حتی یک تجربه سرگرم کننده برای کودک خود را انجام دهید. با کمی راهنمایی، کودک می تواند این کار را خودش انجام دهد!

دست هایتان را به طور کامل بشویید؛ عاقلانه است که کودکان دستان خود را به خوبی بشویند تا آن ها بتوانند در این فرآیند دست داشته باشند. لمس کنید دندان لق چگونه است، ممکن است به حرکت آرام و جلو و عقب کشیدن نیاز داشته باشد.

از گاز پانسمان تمیز یا پنبه برای اعمال فشار استفاده کنید کودک می تواند در این مورد نیز کمک کند. خونریزی در عرض چند دقیقه باید متوقف شود.

نکته بعدی بررسی این ناحیه است تا اطمینان حاصل شود که هیچ گونه دندان شیری در ریشه دندان وجود ندارد. در غیر این صورت موضع باید تمیز شود و برای تاج دائمی دندان آماده شود اگر به یک قطعه یا چیزی که درست به نظر نمی رسد، توجه کنید، فورا با دندان پزشک مشورت کنید تا از مشکلات بیشتر دوری کنید.

برای خاطره سازی آن برای کودک می توانید دندان را دفن کنید یا آن را زیر بالش قرار دهید.

به بررسی چند روزه آن ادامه دهید تا مطمئن شوید که به درستی درمان می شود. اگر نشانه ای از ورم یا قرمزی دیده باشید با دندان پزشک مشورت کنید.

دندانپزشکی کودکان

چگونه با درد ناشی از افتادگی دندان مقابله کنیم :

کمپرس آب سرد :

از کمپرس سرد برای بی حس کردن درد استفاده کنید یک تکه یخ را روی یک تکه پارچه تمیز بگذارید و آن را بیرون دهان در ناحیه شکاف نگه دارید اگر آماده باشند می توانید از کودک کمک بگیرید. یخ را مستقیما روی شکاف قرار ندهید زیرا ممکن است پوست ظریف را تحریک کند.

داروهای ضد التهابی:

می توانید از داروهای ضد التهاب برای تورم مثل ایبوپروفن استفاده کنید، اما فقط با راهنمایی پزشک خود مطمئن شوید که مقدار توصیه شده را دنبال می کنید مراقب این شکاف و هر گونه تغییرات قابل توجه باشید که ممکن است به توجه پزشکی نیاز داشته باشد.

توصیه هایی برای داشتن دندان های سالم در بزرگسالی به کودک:

زمانی که دندان لق کشیده می شود و دندان های دائمی نمایان می شوند، ضروری است که به کودک برای دندان جدید کمک کنید بهداشت درست دندان برای دندان های سالم ضروری است.

دقت کنید که کودکان هر روز دندان خود را مسواک بزنند تا از انباشته شدن پلاک که می تواند باعث کرم خوردگی و بیماری های لثه شود خودداری کنند. از مسواک نرم استفاده کنید که مناسب سن آنها است و خمیر دندانی که برای کودکان توصیه می شود سعی کنید دندان های آن ها را دو بار در روز مسواک بزنید و هر بار با مقدار زیادی آب بشویید.

اگر احساس می کنید که برای آن آماده هستند، می توانید به آن ها نشان دهید چطور هر بار نخ دندان بزنند.

رژیم غذایی مناسب برای دندان های سالم قوی و ضروری است مراقب غذاهای شیرین باشید و مطمئن شوید که بیش از حد آن را نخورید. فرزند خود را از نوشیدن بیش از اندازه نوشیدنی های کربناته حفظ کنید.

مطمئن شوید که برخی عادت های ویژه از قبیل مکیدن انگشت را کنار بگذارید.

منبع:نمناک

مرتبط:

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی، آری یا خیر؟!

سن طلایی برای ارتودنسی دندان کودک