میوه بهتر است یا آب میوه ؟

اغلب افراد معمولا مصرف آب میوه های طبیعی را به عنوان جایگزین بسیار مناسب برای میوه ها می دانند، اما آیا مصرف آب میوه ها هم به اندازه میوه برای بدن مفید است ؟

خاصیت میوه بیشتر است یا آبمیوه ؟

بطور کلی میوه سالم تر از آبمیوه است، حتی اگر آب میوه تازه و طبیعی نیز باشد، باز هم میوه سالم تر خواهد بود. ممکن است تصور کنید از آن جایی که آبمیوه مستقیما از میوه گرفته می شود پس از لحاظ غذایی معادل با میوه خواهد بود، اما چنین تصوری بنا بر دو دلیل که  به آن پرداخته ایم اشتباه است :

میوه یا آب میوه
دلایل سالم تر بودن میوه از آبمیوه

۱:پالپ و پوست میوه در آن باقی مانده است که از لحاظ فیبر دارای مقادیر بالایی می باشد. فیبر در رژیم غذایی نقش مهمی در ترویج حرکات منظم روده دارد. هنگامی که میوه کاملی می خورید فیبر موجود در پالپ آن در دستگاه گوارش به قند طبیعی میوه متصل شده و این عمل باعث می شود تا بدن این قند را سخت تر کرده و مدت زمان بیشتری را برای جذب سپری کند. در نتیجه اگر کل میوه را بخورید در مقایسه با آبمیوه قند میوه در خون با سرعت کم و کندتری تجمع میابد . این روند به بدن اجازه می دهد تا از قند به عنوان منبع انرژی مستقیم استفاده کند.

با حذف فیبر در تبدیل میوه به آب میوه، فروکتوز با سرعت بیشتری جذب می شود. جهش ناگهانی در قند خون، منجر به تولید انسولین توسط غده ی پانکراس انسولین می شود تا میزان قند دوباره به یک سطح ثابت برسد. به تدریج این سیستم طبیعی دچار استهلاک می شود، بنابراین ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش پیدا می کند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف آب میوه با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباط است زیرا مایعات مسیر معده تا روده را سریع تر از مواد غذایی جامد طی می کنند و بدن را متمایل می کند تا به سرعت انسولین آزاد کند که منجر به تبدیل قند موجود در خون به چربی و گلیکوژن خواهد شد. همچنین آب میوه موجب تغییرات زیاد و سریع تری در سطوح گلوکز و انسولین بدن می شود، حتی اگر محتویات غذایی آب میوه کاملا شبیه میوه باشد.

یکی از عوامل ارتباط مصرف آب میوه با دیابت نوع۲، نبود برخی از اجزای میوه ی کامل مانند فیبر در آب میوه ها می باشد. البته برخی از آب میوه های دارای عصاره سبزیجات، می توانند علاوه بر تامین مواد غذایی بیشتر در بدن، حاوی قند کمتری نسبت به آب میوه های معمولی داشته باشند، اما باید توجه داشت که این نوع آب میوه ها، هنوز فاقد فیبرهای باارزش هستند.

رژیم های غذایی دارای فیبر بالا، خطر بیماری هایی مانند قلبی و عروقی، سکته، فشارخون بالا و دیابت را کاهش می دهند. به همین دلیل مصرف روزانه ۳۰ گرم فیبر به افراد بزرگسال توصیه می شود.

افرادی که به خصوص به میزان قند خون حساس هستند حتی ممکن است پس از نوشیدن آبمیوه دچار سردرد، ضعف و تحریک پذیری شوند، در حالی که با خوردن میوه کامل این علائم را ندارند. بر اساس یک مطالعه، افراد سالم که وعده های غذایی معادل مانند پرتقال و آب پرتقال، انگور و آب انگور می خوردند احساس سیری آن ها پس از خوردن میوه کامل، بیشتر بود.

براساس مطالعه ای دیگر، کودکانی که در معرض چاقی و اضافه وزن قرار داشتند، مصرف آبمیوه با چاقی بیش از حد آن ها همراه بود، در حالی که والدین در مورد مصرف میوه کامل چنین نظری را داشتند.

۲:پالپ و پوست بسیاری از میوه ها شامل مقدار زیادی ویتامین و سایر مواد مغذی می باشد که در تهیه آبمیوه بسیاری از مواد مغذی از بین می روند. به عنوان مثال پرتقال منبع غنی فلاونوئیدها است اما بسیاری از فلاونوئیدها در پالپ ذخیره می شوند نه در آبمیوه. از این جهت، وجود فیبر در رژیم غذایی و سایر مواد مغذی در پوست و پالپ میوه باعث می شود تا بطور قابل توجهی نسبت به آبمیوه سالم تر باشد.

درحالی که نوشیدن آبمیوه ای صد در صد طییعی سالم تر از نوشیدن نوشابه و نوشیدنی هایی دارای شیرین کننده های مصنوعی است اما هیچ چیز نمی تواند جای فنجانی آب و میوه کاملی را بگیرد.

تحقیقات نشان میدهد که مصرف آب میوه علاوه بر ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲، در صورتی که منجر به افزایش کالری شود، مضر خواهد بود.

آبمیوه

برای رفع عطش نباید آب میوه طبیعی را در مقدار زیاد مصرف نمود

مصرف میوه ی کامل بهتر از آب میوه است؛ اما در صورتی که مایل به مصرف آب میوه به عنوان مکمل میوه و سبزیجات هستید، مشکلی ایجاد نخواهد شد. اما باید توجه داشت که نباید آبمیوه را برای رفع عطش و در مقدار زیاد مصرف کنید.

روشی سالم برای مصرف آب میوه

تحقیقات نشان داده است که راهی سالم تر برای مصرف آبمیوه ها به وجود آمده است. این تحقیقات استفاده از مخلوط کن های غذاساز را پیشنهاد می دهد که بر خلاف دستگاه های آبمیوه گیری سنتی، عصاره ی میوه ها شامل دانه ها و پوست آن ها را هم شامل می شود.

روش دیگر برای استفاده حداکثری از اثرات مثبت آبمیوه برای سلامتی، مصرف میوه های کاملا رسیده است؛ در این صورت می توانیم مطمئن شویم بیشترین بهره را از این مواد غذایی خواهیم برد.

همچنین دانستن این موضوع که از کدام روش آب گیری برای هر نوع میوه استفاده کنیم بسیار اهمیت دارد. به طور مثال بیشتر مواد مغذی انگور در دانه های آن یافت می شوند و میزان این گونه مواد در پالپ آن کمتر است. در پرتقال نیز بیشتر ترکیبات مفید فنولیک و فلانوئید در پوست آن تمرکز دارند که در روش آبمیوه گیری های سنتی، این ترکیبات مفید کنار گذاشته می شوند.

منبع:نمناک

مرتبط:

با پاکت آبمیوه کاردستی بسازید

فریز کردن صحیح و اصولی غذای کودک