تاثیر متفاوت کووید-۱۹ بر بدن کودکان و بزرگسالان

پژوهشگران چینی در مطالعه اخیرشان دریافته‌اند علائم اولیه کووید-۱۹ مانند تب، استفراغ و اسهال در کودکان مبتلا به بیماری نسبت به بزرگسالان بیشتر است و معمولاً سه تا چهار روز پس از درمان بهبود می‌یابند.

به نقل از هلث لاین، تحقیقات چندانی در مورد کودکان مبتلا به بیماری کووید-۱۹ انجام نشده است اما مطالعه جدید پژوهشگران چینی چشم انداز تازه‌ای از تشخیص زودتر و کنترل بیماری کووید-۱۹ در کودکان ارائه داده و می‌تواند به پزشکان در تشخیص زودتر این بیماری در کودکان کمک کند.

این مطالعه توسط گروهی از پژوهشگران چینی به سرپرستی “زیهویی ژو”(Xihui Zhou) از بیمارستان دانشگاه “شیان جیائوتونگ”(Xi’an Jiaotong University) انجام شد و طی آن محققان چینی داده‌های بالینی ۳۴ کودک بیمار مبتلا به کووید-۱۹ بین ۲۷ ژانویه و ۲۳ فوریه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. سن این بیماران یک ماه تا ۱۲ سال بود و در چهار بیمارستان در چین بستری بودند. خصوصیات بالینی و اپیدمیولوژیکی بیماران براساس داده‌های جمعیت شناسی، تاریخچه پزشکی، آزمایش‌های انجام شده، یافته‌های رادیولوژی و اطلاعات درمانی مورد بررسی قرار گرفت. از بین بیمارانی که مورد مطالعه قرار گرفتند، ۱۴ نفر پسر و ۲۰ نفر دختر بودند. در این بین، ۱۸ درصد از بیماران دارای علائم خفیف کووید-۱۹ و ۸۲ درصد دیگر دارای علائم متوسط این بیماری بودند. برخلاف بیماران بالغ، تب و سرفه شایع‌ترین علائم اولیه در کودکان مبتلا به این بیماری بود و بیماران معمولاً طی ۳ تا ۴ روز پس از درمان بهبود یافته بودند.

محققان دریافتند “کدورت شیشه مات” در  بیمار بزرگسالان شایع است. اما این کدورت در کوکان بیمار نادر بود. در رادیولوژی، نمای گراند گلاس یا کدورت شیشه مات(Ground-glass opacity) یک یافته غیراختصاصی در سی‌تی اسکن است که به شکل یک کدورت مه‌آلود خود را نشان می‌دهد و ساختارهای زیرین خود، برونش‌ها و عروق ریوی، را نامشخص نمی‌سازد. این نما نشان‌دهنده پرشدگی قسمتی از فضاهای هوایی ریه‌ها توسط اگزودا یا ترانسودا است، همچنین می‌تواند به‌ دنبال ضخیم‌شدگی بینابینی ریه‌ها یا بر روی هم خوابیدن بخشی از کیسه‌های هوایی ریه نیز ایجاد گردد. علاوه بر این کودکان بیمار اغلب برای مدت زمان نسبتاً کوتاهی در بیمارستان بستری بودند. همه این کودکان بیمار پس از مدت کوتاهی بستری در بیمارستان، مرخص شدند و تنها در برخی موارد کودکان تنها ۱۰ روز در بیمارستان بستری بودند و پس از آن مرخص شدند.

محققان هیچ مدرکی در مورد انتقال این بیماری از کودکان به بزرگسالان پیدا نکردند. اما آنها هشدار دادند که سیاستگذاران باید خطر انتقال خوشه‌ای این بیماری در خانواده‌هایی که کودکان آنها مبتلا به این ویروس هستند را در نظر داشته باشند و تصمیم‌هایی برای جلوگیری و کنترل اپیدمی اتخاذ کنند.

دکتر “دیمیتار مارینوف”(Dimitar Marinov) استادیار گروه بهداشت و اپیدمیولوژی “دانشگاه پزشکی وارنا”(Medical University in Varna, Bulgaria) در بلغارستان گفت: شایع ترین علائم در کودکان مبتلا به این بیماری همانند بزرگسالان همچنان تب است اما علائم دیگر مانند سرفه مرطوب، استفراغ و اسهال در کودکان مبتلا بسیار بیشتر از بزرگسالان است. سرفه در بزرگسالان مبتلا به این بیماری معمولاً خشک است و بزرگسالان به ندرت دچار استفراغ می‌شوند. این مطالعه یک بار دیگر غیرقابل پیش بینی بودن این بیماری را نشان داد.

دکتر “تینا چوپرا”(Teena Chopra) استاد بیماری‌های عفونی “دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی وین”(Wayne State University’s School of Medicine) افزود: مطالعه جدید این واقعیت را نشان می‌دهد که نکات زیادی در مورد پاتوژن موجود در این بیماری وجود دارد که ناشناخته است و نکات بسیاری وجود دارند که می‌بایست مورد بررسی قرار گیرند. آنچه جالب است این است که کودکان [بررسی شده در این مطالعه] بر خلاف بزرگسالان مبتلا به این بیماری علائم شدید این بیماری را نداشتند و بیشتر آنها علائم خفیف یا متوسط داشتند.

یافته‌های این مطالعه در مجله ” PLOS Medicine” منتشر شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دنیای کودکان را با کرونا تلخ نکنیم