خطرات استفاده از كوله‌پشتی ‌هاي نامناسب

كمردرد فقط بزرگسالان را دچار خود نمی‌كند، كودكان نیز از سنین پائین می‌توانند آن را تجربه كنند. استفاده از كوله‌پشتی ‌های سنگین از علل اصلی ابتلا به كمردرد در كودكان است. بنابراین وقتی كه كودك دبستانی شما از كمردرد، گردن درد و درد كتف و شانه‌ها شكایت می‌كند، حرف‌های او را جدی بگیرید. با نزدیك شدن به فصل بازگشایی مدارس، كودكان همراه والدین خود به سمت مراكز خرید می‌روند تا خرید وسایل مدرسه‌شان را انجام دهند. مسلماً كودكان ترجیح می‌‌دهند تا كوله‌پشتی‌هایی با طرح‌های مورد علاقه‌شان را خریداری كنند اما والدین وظیفه دارند كه به آنها گوشزد كنند یك كوله‌پشتی مناسب و سالم چه ویژگی‌‌هایی دارد. این روزها كمردرد تبدیل به یك درد بسیار شایع در میان مردم شده است. استفاده ناصحیح از كوله‌پشتی‌ها باعث عدم تعادل عضلات می‌شود و به كمردرد و گردن درد مزمن در آینده تبدیل می‌شود.

كوله‌پشتی‌های كودكان؛ یك خطر كاملاً جدی

وقتی كه كوله‌پشتی باعث خم شدن كودكان به سمت پایین می‌شود می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به همراه داشته باشد. پدر و مادرهای زیادی به پزشك‌ها مراجعه می‌كنند و از كج شدن ستون فقرات كودكانشان در اثر استفاده از كوله‌پشتی‌های بزرگ شكایت می‌كنند. كودكی كه ۴۰ كیلوگرم وزن دارد و یك كیف ۲۰ كیلوگرمی به دوشش گرفته است ممكن است در حین راه رفتن بارها به زمین بخورد، چرا كه حفظ كردن تعادل بدن در چنین شرایطی كار دشواری است. در اثر زمین خوردن پاها و دست‌ها (زانو و مچ دست) نیز آسیب می‌بینند.

كوله‌پشتی مناسب

كوله‌پشتی‌هـــای كودكـان در مارك‌هــای مختــلف در فروشگاه‌ها و مراكز خرید عرضه می‌شود. وقتی كه می‌‌‌خواهید برای سال جدید تحصیلی فرزند خود، كوله‌پشتی جدید خریداری كنید، این نكات را به خاطر داشته باشید:

به كودك خود سفارش كنید كه حتماً از دو بند كوله‌پشتی‌اش استفاده كند و آنها را روی شانه‌هایش بیندازد. به این ترتیب وزن وارد شده بر پشت كودك در این قسمت پخش می‌شود و شانه‌ها و گردن او كمتر دچار درد و آسیب‌دیدگی می‌شود. بسیاری از كودكان ترجیح می‌دهند كه از كوله‌پشتی‌هایشان به صورت یك بندی استفاده كنند. انجام این كار در مسیرهای طولانی و برای مدت زمان بیشتر، باعث می‌شود كه عضلات شانه صدمه ببینند و ستون فقرات انحراف پیدا كند.

بندهای كوله‌پشتی باید پهن باشد و پد هم داشته باشد. بندهای پهن و پددار باعث می‌شود كه فشار كمتری روی شانه باشد. بندهای نازك و بدون پد باعث احساس ناراحتی بیشتر روی شانه‌ها می‌شود.  برای كودكان خردسال از كوله‌پشتی‌های چرخ‌دار استفاده كنید.  حمل كوله‌‌پشتی‌های چرخ‌دار بسیار آسان‌تر است، اما همین كوله‌پشتی‌ها نیز كاملاً بی‌عیب نیستند زیرا در روزهای برفی و همچنین در پله‌ها و سربالایی‌ها، حمل آنها دشوارتر می‌شود. بنابراین قبل از خرید شرایط كودك خود را در نظر بگیرید مثلاً اگر چنانچه كودك‌تان با سرویس ایاب و ذهاب به مدرسه رفت و آمد می‌كند و یا اینكه برای ورود به كلاس از پله‌ای بالا نمی‌رود، می‌توانید از این كوله‌پشتی‌ها استفاده كنید.  كوله‌پشتی باید در وسط كمر قرار بگیرد و پایین‌تر از دور كمر او نباشد.  كودك شما هر چه قوی‌تر و سالم‌تر باشد، كمتر دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. لذا تغذیه مناسب و ورزش را به طور منظم حتماً در برنامه همیشگی‌ او بگنجانید. در ضمن كودكان قوی‌تر توانایی بیشتری در حفظ تعادل فیزیكی‌شان دارند.

كوله‌پشتی ‌هاي نامناسب

چند نكته برای خرید كوله‌پشتی

كوله‌پشتی كودك شما باید سبك و ضدآب باشد.

از هر دو بند كوله‌ استفاده شود.

بندها و كوله‌ روی كمر و شانه‌ها بنشیند.

اگر با كوله‌پشتی كمرتان كمی خم می‌شود، بند آن را سفت نبندید.

آن را به طور مرتب تمیز كنید.

فقط آنچه را كه نیاز دارید داخل كوله قرار دهید.

كیف‌هایی را برای كودك خود انتخاب كنید كه بیشتر از یك جیب دارند تا مجبور نباشید همه‌چیز را در یك جا بگذارید. زیرا بیرون كشیدن هر كدام دردسری دارد.

وزن كوله‌پشتی‌

یك كوله‌پشتی پر از دفتر و كتاب و مواد خوراكی برای كودك حتماً سنگین و حمل آن بسیار دشوار است. یك كوله‌پشتی استاندارد، با تمام محتویاتش نباید بیشتر از ۱۵ درصد از وزن كودك باشد. به این ترتیب كودك كمتر در معرض خطر افتادن و زمین خوردن قرار می‌گیرد. در هر صورت باید وزن كودك با سنگینی كوله‌پشتی‌اش تناسب داشته باشد:

یك كودك ۲۵ كیلوگرمی باید وزن كوله‌پشتی‌اش نیز ۵/۲ كیلوگرم باشد.  كودك ۳۵ كیلوگرمی، كوله‌پشتی‌اش ۵/۳ كیلوگرمی باشد.  كودك ۵۰ كیلوگرمی، كوله‌پشتی‌اش ۵ كیلوگرمی باشد.  كودك ۶۲ كیلوگرمی، كوله‌پشتی‌اش ۶ كیلوگرمی باشد.  كودك ۷۵ كیلوگرمی، كوله‌پشتیش ۵/۷ كیلوگرمی باید باشد.

بنابراین با توجه به توضیحات بالا، می‌دانید كه چه نوع كوله‌پشتی‌ای باید برای فرزند خود خریداری كنید و اینكه وزن كوله‌پشتی‌اش باید چقدر باشد. اما فقط خریداری یك كوله‌پشتی مناسب، كافی نیست، زیرا استفاده صحیح از آن نیز اهمیت زیادی دارد.

عوارض استفاده نادرست از كوله‌پشتی  عدم تعادل فیزیكی  خمیدگی كمر در حالت ایستاده  فشار به ستون فقرات  فشار روی عضلات و خستگی آنها

كوله‌پشتی و كمردرد

عوامل زیادی در بروز كمردرد در كودكان و نوجوانان موثر هستند مثل حالت نامناسب نشستن، عدم فعالیت فیزیكی برای مدت زمانی طولانی و در این میان استفاده از كوله‌پشتی‌های سنگین و نامناسب یكی دیگر از عوامل بروز كمردرد است. برای آنكه از تأثیر كوله‌پشتی‌های سنگین روی كمر كودكان آگاه شوید باید از عملكرد ستون فقرات مطلع باشید. ستون فقرات ما انسان‌ها از ۳۳ استخوان به نام مهره تشكیل شده است. بین مهره‌ها، دیسك است. وقتی كه یك كیف سنگین كه پر از كتاب است به طرز نادرستی روی شانه‌ها قرار می‌گیرد، سنگینی آن كودك را به سمت پایین می‌كشاند و باعث ‌شود كه ستون فقرات او شكل خمیده به خود بگیرد. وقتی كه كودك كوله‌پشتی‌اش را یك بندی استفاده می‌كند، شاید كه احساس راحتی بیشتری كند اما كم‌‌كم بدنش به یك سمت فرم می‌گیرد و خمیده می‌شود. دخترها و كودكان خردسال بیشتر از پسرها در معرض آسیب‌های ناشی از كوله‌پشتی‌های نامناسب هستند این كوله‌پشتی‌ها حتی روی شكل و حالت راه رفتن كودكان نیز اثر می‌گذارند.

مرتبط:

چگونه چمدان کودک را ببندیم؟