اضطراب امتحان با چاشنی پروتکل‌های بهداشتی

اضطراب؛ نوعی ترس آسیب‌زا است که به دلیل وجود یک مسئله در انسان رخ می‌دهد. در زندگی روزمره هرکسی ممکن است چندین بار دچار اضطراب شود وجود استرس و اضطراب تاحدی قابل قبول است اما تکرار و شدت آن  باعث بروز مشکلات متعدد از جمله ،عدم تمرکز؛ عرق صورت و کف دست؛ لرزش صدا و دستها؛ رنگ پریدگی؛ خشکی دهان؛ بی‌اشتهایی یا در برخی موارد پرخوری و تپش قلب در فرد می‌شود.

اضطراب امتحان به دلیل ارتباط تنگاتنگ با نمره آزمون از ابتدا بین دانش آموزان بوده و هست چرا که بیشتر مواقع باوجود اینکه دانش آموز کاملا به کتاب و موارد درسی مسلط است بدلیل شدت اضطراب و بی دقتی نتیجه قابل قبولی نمی‌گیرد؛ به بیان دیگر دانش آموز  نسبت به توانایی داشته هایش دچار تردید  می‌شود.

با توجه به تصمیم کمیته ملی کرونا و وزارت محترم آموزش و پرورش مبنی بر برگزاری حضوری امتحانات نهایی و سرنوشت ساز دانش آموزان  پایه نهم و دوازدهم و بارعایت فاصله گذاری  اجتماعی مدارس ملزم به برگزاری حضوری شدند.

اضطراب دانش آموزان به دلیل کسب نمره مطلوب و استرس دوچندان خانواده ها مزید برعلت شد که به چند مورد در این مقاله اشاره می‌شود تا خدایی نکرده شاهد سونامی تلخ این ویروس منحوس نباشیم.

مدیران مدارس موظف هستند تلاش خود را در حفظ آرامش روحی اولیا و دانش آموزان داشته باشند. همکاری جدی و مستمر ارگان های مرتبط از جمله  آموزش و پرورش،شهرداری، مراکز بهداشت، اداره برق، هلال احمر، اولیا و مدیریت صحیح کادر مدرسه در جهت عدم سرایت ویروس کشنده کرونا به حوزه های امتحانات صورت پذیرد.

با توجه به اینکه  اغلب مبتلایان به ویروس کرونا فاقد علائم بیماری هستند که همین امر خود زنگ خطر جدی برای دانش آموزان است، ضرورت فاصله گذاری به اندازه یک متر احساس می‌شود.

ایجاد خط کشی های منظم با فواصل مشخص، ارائه دست کش و ماسک به دانش آموزان  در حین آزمون چرا که بسیاری از والدین توان تعویض  و خرید ماسک همه روزه فرزندانشان را ندارند.

نحوه سوالات آزمون با توجه به اینکه دانش آموزان ترم آخر را بدون حضور  دبیر طی کردند به نظر  می رسد کمی از جدییت آن کاسته شود از جمله اینکه  چند سوال اختیاری در ورقه آزمون قرار دهند که حق دانش آموز ضایع نگردد.

رعایت حفظ فاصله گذاری مناسب بین امتحانات، ضدعفونی کردن همه روزه کلاس هاو حیاط و اطراف مدرسه توسط ارگان های مرتبط، تب سنجی و ضد عفونی کردن دستهای از دانش آموزان به محض ورود به حیاط مدرسه، استفاده تمام کارکنان مدارس از ماسک و دستکش و الزام آن تا انتهای آزمون، روشن کردن کولر و یا پنجره کلاس‌ها در طی آزمون و همچنین از تجمع  اولیا ودانش آموزان جلوگیری شود.

متاسفانه در برخی مدارس بدلیل عدم مدیریت صحیح نوعی شتاب زدگی درنحوه برگزاری امتحانات دیده شده که همین امر باعث هجوم دانش آموزان  به کلاس‌ها می‌شود تصور می گردد در این زمینه باید تدابیر بهتری اندیشیده شود.

در نهایت توجه داشته باشیم مهار کرونا درحال حاضر فقط با رعایت نکات بهداشتی قابل پیشگیری است. امیدواریم دانش آموزان و اولیای عزیز با حفظ آرامش و رعایت کامل  پروتکل‌های بهداشتی این برحه از زمان را به خوبی  طی کنند.

منبع:ایرنا

مرتبط:

اضطراب امتحان و مقابله با آن

اختلال اضطراب و ۵ نوع مختلف آن