آموزش نظم به کودکان با چند تکنیک ساده

تربیت فرزندان امر بسیار مهمی است که والدین بیش از پیش باید به آن توجه داشته باشند.

کودکانتان را تشویق کنید تا اتاقشان را تمیز کنند و تمیز نگهدارند! با این مقاله همراه باشید. ما به شما خواهیم گفت: چطور نظم را به یک بازی مهیج و سرگرم کننده برای کودکان تبدیل کنید. حس مسئولیت پذیری را در آن‌ها بپرورانید.

آموزش نظم به کودکان با افزایش تعامل مثبت

برای بهبود رفتارهای کودک اولین قدم ایجاد رابطه مثبت با او است. بهتر است پیش از ایجاد پیامدهای رفتاری برای کودک روی ارتباط با او کار کنید. کودک پیش از هر چیز به تعامل فعال و مستمر با پدر و مادر نیاز دارد. بنابراین روزانه فعالیتی مثبت با کودک ترتیب دهید. می‌توانید بازی‌ها و فعالیت‌های مورد علاقه او و خود را شناسایی کنید. لیستی از بازی‌های دونفره ای که می‌توانید تهیه کنید و زمانی را در روز به آن اختصاص دهید. نکته مهم این است که بازی با کودک تعاملی و دو جانبه باشد.

کودک و هر دو در آن نقش فعالی داشته باشند. نکته دیگر این است که بازی برای تعامل مثبت انجام می‌شود، تا حد امکان آموزشی نبوده و بیشتر برای کودک و والد لذتبخش باشد. در واقع کودک به زمان‌هایی هر چند کوتاه نیاز دارد که با والدین فعالیتی مشترک و لذت‌بخش و تعاملی را تجربه کند، تا ارتباط عاطفی قوی‌تری با او ایجاد کند.

بگویید از آن‌ها چه می‌خواهید!

با فرزندانتان گنگ و مبهم صحبت نکنید! شما فقط به آن‌ها می‌گویید: اتاقت را تمیز کن! یا اتاقت را مرتب نگهدار! اما او چطور باید این کار‌ها را انجام دهد؟ کودکان نمی‌دانند برای داشتن یک اتاق تمیز و مرتب، به انجام چه کار‌هایی نیاز دارند. با توجه به سنشان کار‌ها را مستقیم از آن‌ها بخواهید. برای مثال بگویید: اسباب بازی هایت را درون سبدش بریز.

سن کودک مهم است!

متناسب با سنشان به آن‌ها مسئولیت محول کنید. توانایی‌های کودکان باهم متفاوت است. از کودکان انتظار بیش از حد نداشته باشید! به آن‌ها کار‌هایی را محول کنید که می‌توانند تا انتها انجام دهند. تمام کردن یک مسئولیت به آن‌ها عزت نفس می‌دهد. برعکس اگر کار را نیمه کاره رها کنند، بی خیال و بی مسئولیت بار می‌آیند.

حواستان به زمان باشد! مواظب باشید زمان زیادی را صرف تمیز کاری اتاقش نکنید. کودکان خسته می‌شوند. می‌توانید به آن‌ها دستکش گردگیری بدهید و بخواهید جا‌هایی که قدش می‌رسد را گردگیری کند.

در تمیزکاری به آن‌ها کمک کنید!

به فرزندانتان در تمیز کردن اتاقشان کمک کنید. نگذارید احساس کنند با این کار نا آشنا تنها هستند. البته می‌توانید روی فرزند نوجوانتان بیش‌تر حساب باز کنید. اما زیر سن نوجوانی حتما در زمان تمیز کاری، حضورتان در اتاق مهم و ضروری است.

برای نوجوانان چک لیست درست کنید!

همان طور که گفتیم روی کمک نوجوان‌ها بیش‌تر حساب می‌کنیم. فقط کافیست برای آن‌ها یک چک لیست تهیه کنید. در چک لیست کار‌ها را مرحله به مرحله برایشان بنویسبد. با این کار زمان تمام شدن هر وظیفه می‌توانند، جلویش تیک بزنند و از نظر روانی تشویق به ادامه دادن کار‌ها شوند.

آموزش نظم به کودکان با چند تکنیک ساده

تمیز کاری را به بازی تبدیل کنید!

شما به تمیز کاری به چشم یک فعالیت سرگرم کننده نگاه نمی‌کنید. این تفکر به راحتی می‌تواند به کودکانتان انتقال پیدا کند. شما با کمی تلاش و خلاقیت می‌توانید تمیز کاری را به یک بازی سرگرم کننده و هیجان انگیز تبدیل کنید. به طور مثال: بعد از تمام کردن هر کار، یک توپ داخل سبد بسکتبالشان بیاندازند یا برایشان آهنگ بگذارید و اجازه دهید با حرکات موزون به این طرف و آن طرف اتاق بروند.

از سبد‌ها استفاده کنید!

سبد‌ها از ارزان‌ترین وسایل نظم دهنده هستند که می‌توانید تهیه کنید. کودکان گاهی نمی‌دانند باید وسایل مختلفشان را کجا بگذارند! با خرید این سبد‌ها به آن‌ها اصول اولیه نظم را می‌آموزید. سبد‌ها را در رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوت بخرید و هرکدام را به گروهی از وسایلشان اختصاص دهید. بیش‌تر از دو یا سه سبد نخرید! گیج می‌شوند.

آموزش نظم به کودکان با استفاده از سیستم تقویت و پاداش

دادن پاداش و تشویق کودکان به رفتارهای مثبت تأثیر بسزایی در افزایش رفتار مطلوب و کاهش بدرفتاری کودک دارد. تاثیر مثبت آن به حدی است که پاداش به رفتارهای مثبت باید چند برابر پیامد منفی به بدرفتاری انجام شود. پاداش دارای چند نوع است، که هر کدام از آن‌ها باید هر چه بیشتر بسته به موقعیت به کار رود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تشویق کودکان کلیک کنید. انواع پاداش شامل موارد زیر است:

۱٫ پاداش غیرمادی

هر گونه تشویق کردن کودک برای رفتارهای مثبت و نظم به افزایش آن کمک می‌کند. توجه به رفتار مثبت با نگاه، لبخند زدن، در آغوش گرفتن کودک، نوازش کردن همه می‌تواند در تقویت آن موثر باشد. همچنین پاداش کلامی رفتار با توصیف رفتار «چه خوب لباساتو مرتب کردی» و تحسین کردن «آفرین که انقدر قشنگ سلام کردی» به شدت در تقویت رفتار مطلوب مؤثر است.

۲٫ پاداش مادی

می‌توانید در مقابل رفتارهای مثبت کودک جایزه‌هایی در نظر بگیرید. پاداش‌های مادی شامل خوراکی‌هایی که کودک دوست دارد، مثل آبنبات، شکلات، و پاستیل باشد. همچنین می‌توانید با دادن اسباب بازی‌های مورد علاقه کودک رفتار مثبت او را تقویت کنید.

۳٫ پاداش موقعیتی

این نوع پاداش شامل فراهم کردن فرصت‌هایی است که کودک دوست دارد. مثل پارک بردن، بازی کردن، گردش خانوادگی و رفتن به جایی که کودک علاقه دارد.

آسان گیر باشید!

بچه‌ها قرار است با این کار مسئولیت پذیری را بیاموزند. قرار نیست آن‌ها تبدیل به خدمه‌های کار بلد کنید! آسان بگیرید! اگر در یک روز توانسته اند نیمی از کار‌های چک لیست را انجام دهند، کار خیلی بزرگی انجام داده اند.