سلام بر وحی   اثری برای کودکان از پدر ادبیات آیینی

سلام بر وحی   اثری برای کودکان از پدر ادبیات آیینی

 

سلام بر وحی

 

«سلام بر وحی» عنوان کتابی است به قلم سیدمهدی شجاعی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان که داستان بخشش و کرم خاندان رسول الله (ع) را روایت می‌کند.

سیدمهدی شجاعی را باید بی شک پدر ادبیات آیینی دانست، او هم به جهت تقدم در این گونه و هم به جهت گستردگی مخاطب و قالب های متفاوت در این ژانر از سرآمدان نویسندگان چهل سال اخیر است.

شجاعی برای همه گروه های سنی و در فرم های داستان کوتاه، داستان کودک و نوجوان، داستان بلند، رمان، نمایشنامه، فیلمنامه،ترجمه و شرح ادعیه و متون شیعی و بازآفرینی نقاط عطف تاریخ تشیع قلم زده است.

سلام بر وحی هم در همین مسیر برای گروه سنی نوجوان تالیف شده است. داستانی از شان نزول آیات ابتدایی سوره انسان و ایثار و بخشش اهل بیت پیامبر (ع) و مقام و منزلت ایشان، در این اثر نویسنده با شناخت دقیق و درست از مخاطب روایت با بیانی ساده و روان و استفاده از تصاویر روایی و جملات مالوف برای گروه سنی هدف این واقعه را بازآفرینی می کند و او را برابر قصه ای لطیف و آسمانی می نشاند.

داستانی که متن آن بازنویسی ساده‌ای از یک داستان مشهور در صدر اسلام است. داستان سه روز روزه‌داری خانواده حضرت‌علی (ع) و بخشیدن افطار به نیازمندان که در نهایت و در سومین روز با همراهی رسول خدا و پذیرایی بهشتی از این خاندان گرانقدر همراه می‌شود.

مدینه در سکوتی سرد و سنگین فرو رفته است، اهالی مدینه، خسته از یک روز کار و تلاش به خانه های خود رفته اند و آرام گرفته اند. ستاره ها آسمان را زینت داده اند، زمین از نور ملایم و کم رنگ ماه که مثل حریری نازک بر روی خانه های کوچک و گلی مدینه پهن شده روشنی گرفته است.

مدینه خاموش و ساکت است و تنها صدایی که در این وقت شب به مدینه زندگی می بخشد طنین گام های استوار پیامبر است. او کم کم به خانه علی نزدیک تر می شود. پیامبر را دو نفر از یارانش همراهی می کنند، آنان نیز در اندیشه نگرانی پیامبر هستند…

این نویسنده در آثار جدید خود سعی کرده تا با تلفیق نوشتار ساده شیوا و داستانی خود با هنر تصویرگران برجسته بر پویایی اثر خلق شده توسط خود افزوده و کتاب حاصل از این همکاری را نه به عنوان یک اثر نوشتاری محض، که به عنوان یک اثر هنری چند منظوره ارائه کند.

این کتاب در نثر خود داستانی که شاید پیش از این در قالب‌های متنوع شنیده شده باشد را متفاوت و شیوا روایت کرده است به گونه ای که مخاطب ناخودآگاه با آهنگ جاری در متن آن همراه می‌شود و دل به متن می‌سپارد. کتاب در کنار این متن با تصویرگری فرهاد جمشیدی نیز همراه شده است.

فرهاد جمشیدی تاکنون بیش از ۴۰۰ کتاب را تصویرگری کرده است. او در این کتاب با استفاده از هنر تصویرگری مستند تاریخی سعی کرده است تا به رهیافتی تازه در نمایش پوشش‌ها، بناها، لباس و فضای صدر اسلام و شهر مدینه بپردازد.

هنر او در این کتاب آمیخته‌ای است از تخیل و پایبندی به تاریخ. او در این کار مرزی لطیف میان خیال و استناد به تاریخ را طی کرده است؛ به گونه‌ای که هیچ کدام از این دو عرصه نتواند بر دیگری پیشی بگیرد و هر دو در طرازی مشابه، زیبایی قابل توجهی برای مخاطب به ارمغان بیاورد.

سلام بر وحی با چنین نگاهی یکی از متفاوت‌ترین و خواندنی‌ترین آثار ادبی برای مخاطبان کودک و نوجوان در ژانر داستان دینی در ۲۸ صفحه  منتشر شده است

 

منبع: https://www.ghatreh.com

مرتبط:

داستان‌های خردمندانه‌ی پارسی

آبشار اندیشه _راهنمای نوجوانان برای تفکر دربارۀ جهان خلقت

انتشار چهار کتاب کودک و نوجوان کانون به چینی