کودکان را به ورزش تشویق كنید

فعالیت بدنی در سنین کودکی باعث افزایش مقاومت بدن در دوران بزرگسالی می‌شود. کودکی که ورزش می‌کند در آینده کمتر دچار انواع بیماری‌ها می‌شود.

در گذشته کودکان به طور طبیعی در طول روز فعالیت بدنی زیادی داشتند. دویدن و بازی کردن در محیط بیرون از خانه و بروز شیطنت‌های کودکانه باعث می‌شد بدن آنها در اوج سلامتی باقی بماند. اما در دو دهه اخیر، شرایط تغییر کرده است. بازی‌های رایانه ای و سایر سرگرمی‌های مشابه موجب سکونت کودک در یکجا و مانع فعالیت او شده‌اند.

دیگر کودکان مانند گذشته برای بازی، بازی‌های سنتی و پر تحرک را ترجیح نمی دهند و بیشتر وقت خود را در خانه و در اتاق خود سپری می‌کنند، بدون کوچک‌ترین فعالیت بدنی. از طرف دیگر، تحولات اجتماعی و افزایش خطرات گوناگون در محیط بیرون از خانه و افزایش مشغله والدین باعث شده است والدین رغبت کمتری به بازی فرزندشان در بیرون از خانه نشان دهند.

به همین خاطر والدین باید فرصت‌های دیگری را برای افزایش فعالیت فیزیکی فرزندانشان فراهم کنند. خصوصا اگر فرزند آنها جزء آن دسته از کودکانی است که غذاهای شیرین و پرچرب زیادی مصرف می‌کند.

فعالیت بدنی در سنین کودکی باعث افزایش مقاومت بدن در دوران بزرگسالی می‌شود. کودکی که ورزش می‌کند در آینده کمتر دچار انواع بیماری‌ها می‌شود. در کل می‌توان گفت فعالیت بدنی کودکان آثار و فواید متعددی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

خواب بهتر: کودکانی که ورزش می‌کنند و فعالیت بدنی زیادی دارند بهتر و راحت‌تر از سایر کودکان می‌خوابند. یکی از علل اصلی این موضوع، افزایش سلامت روانی کودک و بالا رفتن اعتماد به نفس اوست.

کاهش وزن: در بیست سال گذشته، چاقی و اضافه وزن یکی از مشکلات شایع میان کودکان بوده است که میزان شیوع آن روز به روز در حال افزایش است. همه کودکان، حتی کودکانی که دارای وضعیت جسمانی خاصی هستند، به فعالیت فیزیکی نیاز دارند. این فعالیت نه تنها به کاهش وزن آنها کمک می‌کند، بلکه سلامت روانی آنها را نیز افزایش می‌دهد.

ایجاد عادات خوب: فردی که از دوران کودکی ورزش می‌کند، به این کار عادت می‌کند و حتی در دوران بزرگسالی نیز به این روند ادامه خواهد داد. چنین فردی می‌تواند در آینده برای فرزندان خود نیز الگوی خوبی باشد همانطور که شما باید برای فرزندتان الگو سازی کنید.

اصلاح رفتار: تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که به طور مرتب ورزش می‌کنند و فعالیت بدنی زیادی دارند، رفتارهای بهتر و متعادل‌تری دارند. بازی کردن در محیط بیرون و تماس داشتن با طبیعت نه تنها به تخلیه انرژی کودک کمک می‌کند، بلکه استرس او را نیز کاهش می‌دهد. این موضوع برای کودکان بیش فعال از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مبارزه با بیماری‌ها: ورزش و فعالیت بدنی فشار خون را کاهش، کلسترول خوب (HDL) را افزایش و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت و سرطان را نیز کاهش می‌دهد. سپری کردن ساعاتی از روز در بیرون از خانه باعث می‌شود کودکان ویتامین D بیشتری دریافت کنند و استخوان‌های آنها تقویت شود.

با وجود همه فوایدی که برای ورزش و فعالیت بدنی کودکان ذکر شد، برخی کودکان دوست ندارند زیاد از خانه خارج شوند یا ورزشی را به طور تخصصی دنبال کنند. اما آیا این بدین معناست که چنین کودکانی نباید از فعالیت بدنی بهره‌مند شوند و به دلیل شخصیت خاصشان باید همیشه در خانه باشند؟ خیر! شما به عنوان پدر یا مادر می‌توانید نقش زیادی در تشویق فرزندتان به فعالیت داشته باشید.

همچنین می‌توانید با استفاده از راهکارهایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، به سلامت بدنی و روانی فرزندتان کمک کنید.

 

به دنبال فعالیت‌های متفاوت و جذاب باشید

همه کودکان دوست ندارند عضو باشگاه فوتبال، بسکتبال یا والیبال باشند. اما این بدین معنا نیست که آنها از فعالیت‌های دیگر لذت نخواهند برد. به دنبال ورزشی باشید که علاوه بر افزایش تحرک، به شادی و نشاط فرزندتان نیز کمک کند و برای او جذاب باشد. شنا، کوهنوردی و ورزش‌های رزمی نمونه‌هایی از این ورزش‌ها هستند.

توجه داشته باشید که مهمترین نکته در این رابطه علاقه‌ای است که فرزند شما به هر یک از این ورزش‌ها نشان می‌دهد. شاید شما ورزشی را برای فرزندتان مناسب بدانید اما او از آن خوشش نیاید و از آن لذت نبرد. پس باید به حرف او توجه کنید و از القای نظر خود به او بپرهیزید. همچنین زود خسته نشوید.

اجازه دهید فرزندتان فعالیت‌های مختلف را امتحان کند. شاید مدتی طول بکشد تا فرزندتان بتواند به یک نتیجه کلی برسد. به او زمان کافی برای آزمون و خطا و انتخاب بدهید.

با او همبازی شوید

کودکان دوست دارند پدر یا مادرشان در بازی آنها شرکت کند. در واقع آنها از بازی کردن با والدین لذت می‌برند. پس بهتر است برای تشویق فرزندتان به افزایش فعالیت بدنی، با او همراه شوید. فرزندتان را به کوه ببرید و با هم کوهنوردی کنید. با هم دوچرخه سواری کنید یا در حیاط خانه لی لی بازی کنید.

لازم نیست برای ورزش کردن ابزار و تجهیزات خاص و پیشرفته در اختیار داشته باشید. کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید. می‌توانید بازی‌های سنتی و بازی‌هایی که خودتان در زمان کودکی دوست داشتید را به فرزندتان آموزش دهید و خودتان نیز با او همبازی شوید.

تماشای تلویزیون را محدود کنید

متخصصان معتقدند کودکان نباید در طول روز بیش از یک الی دو ساعت از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون، بازی با رایانه یا سایر کارهای مشابه کنند. اما متاسفانه امروزه بسیاری از کودکان بیش از چهار الی پنج ساعت از زمان خود را صرف این فعالیت‌های منفعلانه می‌کنند.

والدین در کاهش این زمان نقش مهمی دارند. فرزندتان را تشویق کنید در حیاط خانه یا محیط مناسب دیگری بازی کند و برای او وقت بگذارید. تلویزیون یا رایانه را از اتاق شخصی کودک خارج کرده و در قسمت مشترک خانه قرار دهید تا بتوانید نظارت کافی بر کودک داشته باشید.

 

دوستان فرزندتان را دعوت کنید

کودکان عاشق بازی با دوستان و هم سن و سالان خودشان هستند. یک یا چند نفر از دوستان فرزندتان را به خانه خود دعوت کنید و اجازه دهید با فرزندتان بازی کند. حتی می‌توانید با اجازه والدین کودکان یا حتی با همراهی آنها، کودکان را به پارک یا یک زمین بازی ببرید.

برخی کودکان عضویت در باشگاه‌های ورزشی را دوست ندارند اما اگر بدانند دوستشان آنها را همراهی خواهد کرد، نه تنها از این پیشنهاد بدشان نمی آید، بلکه از آن استقبال هم می‌کنند. پس به دنبال دوستی با شرایط مشابه فرزندتان باشید تا بتوانید بدین وسیله او را به افزایش فعالیت بدنی و ورزش ترغیب کنید.

ورزش مناسب

مثبت و مشوق باشید

اگر فرزندتان اهل فعالیت و ورزش نیست، اما در انجام حرکات ورزشی خاصی استعداد دارد، او را تشویق کنید، حتی اگر آن حرکت معمولی و غیر مهم به نظر بیاید. کودکانی که ورزش نمی‌کنند حس خوبی راجع به خودشان و توانایی‌های بدنی شان ندارند. به همین دلیل هم نیازمند تشویق دیگران، خصوصا والدین خود هستند.

با اینکار، اعتماد به نفس کودک بالا می‌رود و به تدریج جرات پیدا می‌کند سایر فعالیت‌های ورزشی را نیز امتحان کند و از آنها لذت ببرد. غر زدن و نظرات منفی نه تنها به افزایش فعالیت آنها کمکی نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود کودک از خودش و شرایط فیزیکی اش متنفر شود و اعتماد به نفسش کاهش یابد.

یک برنامه منظم و دائم تنظیم کنید

ورزش کردن نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز ضروری است. همه اعضای خانواده باید در طول روز فعالیت فیزیکی داشته باشند و ورزش کنند. پس برای ورزش یک برنامه منظم و همیشگی تنظیم کنید. ورزش کردن باید مثل رفتن به مدرسه، رفتن به محل کار، خرید روزانه، تمیز کردن خانه، میل کردن غذا و بسیاری فعالیت‌های همیشگی دیگر به صورت روزانه باشد.

نوع نگاه شما نیز به عنوان بزرگترین الگوی فرزندتان به ورزش و فعالیت بدنی بسیار مهم است. به فرزندتان نشان دهید که ورزش کردن یک فعالیت اضافی و خارج از برنامه نیست، بلکه جزء جدایی ناپذیر زندگی است که باید در اولویت قرار گیرد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

مرتبط:

ورزش‌های مفید برای افزایش قد کودکان