پنج دیپلم افتخار مسابقه نقاشی رومانی، سهم کودکان ایرانی شد

پنج عضو مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سومین مسابقه بین‌المللی نقاشی کشور رومانی در سال ۲۰۱۹ دیپلم افتخار دریافت کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این دوره از مسابقه که با موضوع «شهر و محل زندگی شما و گل‌ها» برگزار شد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ۱۲ اثر شرکت کرد و نقاشی‌های ایلیا چراغی و ستاره شاه‌ویسی هر دو عضو ۸ ساله مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۱۰ کانون کرمانشاه و علی‌اکبر اسدی ۱۱ ساله و معصومه رهسپار ۱۶ ساله هر دو عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۶ کانون تهران موفق به دریافت دیپلم افتخار شدند.

 

هم‌چنین، مهدی جعفری ۱۵ ساله عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۲۵ کانون تهران نیز دیپلم افتخار این رویداد هنری را به‌دست آورد و یک دیپلم افتخار هم به امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خاطر مشارکت فعال اهدا شد.

 

۲۸۰۰ اثر از ۳۰ کشور جهان به سومین مسابقه بین‌المللی نقاشی کشور رومانی ارسال شده بود.

جشنواره‌ سرخ‌نگاران از رمان «تپش» تقدیر کرد

در آیین پایانی نخستین جشنواره بین‌المللی کتاب ایثار و شهادت سرخ‌نگاران، رمان تپش اثر رفیع افتخار، از تولیدات کانون پرورش فکری شایسته تقدیر شناخته شد.

در این مراسم  که روز ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ به همت معاونت بنیاد شهید و امور ایثارگران در چند بخش به صورت مجازی برگزار شد، کتاب‌های پل جغاتو از انتشارات به نشر تالیف مجید محبوبی و سبز، سرخ، سفید، نوشته حسین شکربیگی از انتشارات سوره‌های عشق به عنوان برگزیده بخش کودک و نوجوان معرفی شدند.

هیات داوران در همین بخش از کتاب تپش که پیش‌تر جایزه‌ دومین دوره‌ کتاب سال سبک زندگی کودک و نوجوان را نیز از آن خود کرده بود، تقدیر کردند.

اثر خواندنی رفیع افتخار داستان پسری است که تمام خانواده‌اش را در جنگ از دست می‌دهد. او همراه با مادربزرگ خود مجبور به مهاجرت می‌شود و در این تغییرات چالش‌های جدیدی پیش روی او قرار می‌گیرد. مبارزه‌ی این قهرمان با مشکلات، در کنار تصویری از  زشتی‌های جنگ و دلاورمردی رزمندگان و مردم شجاع ایران موضوع‌هایی است که نویسنده در اثر خود به آن پرداخته است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «روز بعد، دوباره از اول صبح می‌رود دنبال کارهایش و من را در خیاط‌خانه تنها می‌گذارد. شاگردها دوست ندارند زیاد توی دست و پایشان بپلکم، اما من از رو نمی‌روم. به سوزن نخ‌کردن و دوختن دقت می‌کنم و به بقیه‌ی ریزه‌کاری‌های خیاطی. گاهی هم با اصرار، مشتری‌ها را راه می‌اندازم و اندازه‌هایشان را در دفتری قدیمی و کهنه یادداشت می‌کنم. آن روز، آقا رضا تا شب من را تنها می‌گذارد و وقتی برمی‌گردد، خسته‌تر از آن است که بیرون برویم. می‌گوید به چند جا سر زده و به دیدن چند نفر از دوستانش رفته و برای همین دیر کرده است. بعد یواشکی با شاگردها پچ پچ می‌کند.»

این اثر در قالب طرح رمان نوجوان امروز از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از تمامی فروشگاه‌های محصولات فرهنگی، شهر کتاب‌ها و فروشگاه‌های کانون در سراسر کشور تهیه کنند.

منبع:ایرنا

مرتبط:

درخشش کودکان ایرانی در مسابقه نقاشی بلغارستان