کودکان را به انجام بازی خاص مرتبط با جنسیت محدود نکنید

محققان دریافتند، بازی با انواع اسباب‌بازی و بازی‌های مختلف دوران کودکی در شکل‌گیری شخصیت بزرگسالی افراد تاثیر زیادی دارد.

به نقل از نیوز، بر اساس تئوری رشد مرحله‌ای پیاژه، کودکان با تعامل با محیط، یاد می‌گیرند تا رشد کرده و مهارت برای بزرگسالی کسب کنند .نظریه رشد مرحله‌ای پیاژه، توانایی‌های کودکان در مراحل رشد را بررسی‌ کرده و تعاملات آنان با محیط را نیز در نظر می‌گیرد.

انواع بازی کودکان بر اساس ظاهر یا شخصیت بازی، بازی رقابتی یا مشارکتی، شرکت در بازی‌های انفرادی یا جمعی و یا بازی با جنس مخالف و یا جنس موافق می‌تواند در شکل‌گیری و رشد شخصیت آینده آنان تاثیر داشته باشد.

به‌طور خاص، اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های کودکانه می‌توانند در علاقه کودکان به مشاغل آینده نیز تاثیرگذار باشند.برای مثال اسباب‌بازی‌های دخترانه و پسرانه و سبک متفاوت بازی می‌تواند آنان را برای مراحل آینده زندگی آماده کند.

اسباب‌بازی‌های پسرانه و سبک‌های بازی متفاوت پسرانه مانند فوتبال، بیس‌بال، بازی‌های ویدیویی رزمی و اکشن که برای آنها ارائه می‌شود، موضوعاتی برای غلبه بر چالش‌های پیش رو، خطرات، آزمایش قدرت و مهارت، رقابت با سایر بازیکنان برای کنترل و موفقیت آنهاست و در پایان با پاداش موفقیت، پیروزی، شکست و تعیین قدرت مشخص می‌شود.

اما اسباب‌بازی‌های دخترانه و سبک‌های بازی آنان مانند خانه بازی، عروسک بازی و موارد دیگر می‌تواند برای انعطاف‌پذیری روابط و سازگاری آنان با نقش‌های مختلف در آینده ارائه شود.

بسیاری از بازی‌های دخترانه، پایان رسمی ندارند و هدف از آن، فرایند تعامل، برقراری ارتباط و حل مسأله است. البته برخی از آنها، به‌ویژه انواع خاصی از ورزش‌ها  شرکت در رقابت است.

محققان اظهار کردند: بازی‌های کودکان به‌عنوان تمرینی آگاهانه یا ناخودآگاه برای آماده شدن در بزرگسالی است.

در این راستا ، تنوع روش‌های بازی (برخلاف انتخاب بازی بر اساس جنس) می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان شکل‌گیری شخصیت کودکان داشته باشد.

مزایای بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های خنثی

انواع بازی‌هایی که مربوط به دختران یا پسران نیست، برای رشد و بلوغ کودکان بی‌نظیر هستند و شامل بازی‌هایی مانند شطرنج، بازی با انواع اسباب‌بازی‌های چرخ‌دار(مثلا دوچرخه) و سایر تجهیزات، سازهای موسیقی، بسته‌های علمی پزشکی رباتیک و فعالیت‌های آبی یا مربوط به طبیعت و یادگیری درباره حیوانات، تخیل و غیره است.

این بازی‌ها کودکان را محدود به نوع جنسیت نمی‌کند و طیف وسیع‌تری از یادگیری را به آنان نشان می‌دهد که منجر به عملکرد بهتر در مدرسه خواهد شد.

همچنین کودکان در معرض موضوعات و محیط‌های شناختی قرار می‌گیرند که می‌تواند منجر به علاقه در زمینه‌های شغلی آینده شود.

انجام این بازی‌ها می‌تواند در رشد نیمکره راست و چپ مغز موثر باشد. همچنین ارتباطات سالم و مشترک با همسالان را با تاثیرگذاری در روابط آینده در برداشته باشد.

محققان خاطرنشان کردند: استفاده از انواع اسباب‌بازی و بازی‌های کودکان در رشد و شخصیت بزرگسالی کودکان موثر هستند و نباید کودکان را محدود به انجام بازی‌های خاص مرتبط با جنسیت کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:چرا بازی کردن برای کودکان مهم است؟