کوچ ناگهانی آموزش و پرورش به فضای مجازی

کوچ ناگهانی آموزش و پرورش به فضای مجازی، چند ماهی است که با حاشیه های فراوان روبروست؛ از هزینه های سرسام آور خرید تلفن های همراه هوشمند برای حضور در کلاس های آنلاین گرفته تا کُندی سرعت و هزینه بالای اینترنت و بی علاقگی دانش آموزان به نشستن سر کلاس های مجازی.

مسئولان آموزش و پرورش استان اصفهان، این کوچ مجازی را یک رخداد مهم آموزشی می دانند و بر این باورند که چنین اتفاقی آموزش و پرورش را چندین سال به جلو پرتاب کرده که به مرور باید مشکلات آن را حل کرد.

خانم ایروانی که مادر یک دختر کلاس ششمی است درباره مشکلات استفاده از اپلیکیشن شاد، می گوید: من خانه‌دارم و تلفن همراه ندارم، از وقتی مدارس تعطیل شده مجبور شدیم از گوشی همسرم برای آموزش آنلاین استفاده کنیم و برای او یک گوشی تلفن معمولی خریداری کنیم، هزینه های اینترنت هم که سرسام آور است و مرتب باید چند گیگ اینترنت شارژ کنیم.

آقای رنج کش که دو فرزند ۱۳ و ۹ ساله دارد، با اشاره به دشواری های رسیدگی همزمان به دروس آنها، می گوید: از وقتی مدرسه استفاده از اپلیکیشن شاد را اجباری کرد مجبور شدیم ارزان ترین گوشی هوشمند موجود در بازار را برای آموزش بچه ها بخریم، اما از صبح که هر دو کلاس با هم شروع می شود، این دردسر را داریم که به درس کدام بچه برسیم و تا بعد از ظهر درگیر دانلود کردن کلیپ ها و بارگذاری تکالیف انجام شده هستیم که کاری پرزحمت و وقت گیری است.

به گزارش ایسنا، خانم منصوری که مادر یک دانش آموز کلاس دومی است نیز مهمترین ایراد آموزش های آنلاین را وادار کردن خانواده ها به خرید تجهیزاتی مثل مودم و گوشی هوشمند و یا کامپیوتر می داند و می افزاید: ما در خانه نیازی به اینترنت ثابت نداشتیم، اما مجبور شدیم یک مودم و رایانه دست دوم بخریم. به نظر من ویدئوها یا فایل های صوتی که معلم در اینترنت بارگذاری می کند برای یادگیری بچه ها کافی نیست و فقط خوشحالم که پایه تحصیلی فرزندم بالا نیست و می توانم خودم در آموزش مطالب به فرزندم کمک کنم.

 یک سوم دانش آموزان اصفهانی به نرم افزار شاد دسترسی ندارند

شهین جوانی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شروع کار اپلیکیشن جدید شاد از روز ۲۳ فروردین ماه، توضیح می دهد: هنوز هم با نقاط ضعف و مشکلاتی روبرو هستیم، در بعضی نقاط، همکارانمان می گویند که سرعت اینترنت پایین است و نتوانسته اند فیلم ها را دانلود یا ارسال کنند، چون این یک کار نوپا و تازه و با مشکلاتی همراه است که قطعا به مرور این مشکلات حل خواهد شد و امیدواریم در آینده بتوانیم در تمام مسایل مربوط به آموزش و پرورش کودکانمان از این اپلیکیشن به نحو احسن استفاده کنیم.

وی برآورد می کند که نزدیک به ۳۰ درصد دانش آموزان اصفهانی به سامانه آموزش شاد دسترسی ندارند، البته این آمار دقیق نیست و درحال رصد آمار هستیم تا بتوانیم پاسخ درستی به این سوال دهیم.

جوانی، برگزاری کلاس های آنلاین را رخداد مهم آموزشی می داند و توضیح می دهد: آنچه مهم است از دید من یک رخداد مهم آموزشی و یک کوچ مجازی اتفاق افتاده و ناخواسته چندین سال به جلو پرتاب شدیم، این پرتاب شدن خود باعث ایجاد ابهاماتی برای ما شده که به مرور باید این مشکلات را حل کنیم.

وی درباره مشکلات شبکه شاد، ادامه می دهد: بسیاری از همکاران ما در حال آموزش هستند که با کُندی سرعت اینترنت روبرو می شوند و ممکن است آموزش را به مخاطره بیندازد، یعنی معلم نتواند فیلم هایش را بارگذاری کند گاهی چنین اتفاقی می افتد و همکاران موارد را به ما انعکاس می دهند، ما هم به سرعت وزارتخانه را مطلع می کنیم و امیدواریم این مشکلات به مرور حل شود.

مشکل اساسی ما اینترنت است

جوانی در پاسخ به اینکه در ماه های گذشته، کارایی اپلیکیشن شاد چگونه بوده است، می گوید: مشکل اساسی ما اینترنت است، یعنی اگر اینترنت سرعت بالایی داشته باشد همکاران ما خیلی خوب توانسته اند آموزش دهند، اما هرکجا سرعت اینترنت مقداری پایین است با مشکل روبرو می شوند، اما در کل از خود شبکه ابراز رضایت می کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تعطیلی مدارس را برای کاهش خطر انتقال ویروس یک امر اجتناب ناپذیر می داند و ادامه می دهد: براساس تجربیات موثری که در دیگر کشورهای دنیا در کنترل ویروس کووید ۱۹ وجود دارد، تمام کشورها نخستین مکانی که تعطیل و آخرین مکانی که باز می کنند، مدارس است، ما هم با ورود این ویروس سعی کردیم در زمینه آموزش برنامه ریزی داشته باشیم تا این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

چاره ای جز فضای مجازی برای آموزش نداشتیم

وی تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا را ایجادکننده یک شرایط استرس زا برای دانش آموزان و اولیا می داند و می گوید: در پیام های متعددی که به اولیا، همکاران خودمان و دانش آموزان دادیم از آنها خواستیم که فرهنگ گفتگو را در خانواده حاکم کنند، کتاب و داستان بیشتر بخوانند، اولیا بیشتر با کودکانشان بازی کنند و سعی کنند آرامش و سلامت روان و شادی و نشاطی که باید در خانواده حاکم باشد، همچنین از دانش آموزان خواستیم از رفت و آمدهای غیرضروری بپرهیزند و برای آموزش هم چاره ای نداشتیم جز اینکه سراغ فضاهای مجازی و آنلاین برویم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به برخی اقدامات انجام شده برای ارائه آموزش های آنلاین، ادامه می دهد: از معلمان ابتدایی، سرگروه های آموزشی استان، مربیان پیش دبستانی دعوت کردیم که محتواهای آموزشی را در محل استودیوی مرکز تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش ضبط و تولید و تدوین کنند، سپس مطالب در یک سامانه استانی به نام ERP بارگذاری شد، هرچند اعتقاد داریم که آموزش در فضای مجازی جای تعامل دو جانبه بین معلم و شاگرد ارتباط عاطفی بین آنها را پر نمی کند، اما در مجموع سعی کردیم از این شرایط هم بتوانیم در آموزش بچه ها استفاده کنیم.

خانه را تبدیل به مدرسه کردیم

جوانی یادآور می شود: هرچند مدارس تعطیل شد، اما نگذاشتیم آموزرش بچه ها کامل تعطیل شود و مدرسه را به خانه بردیم و خانه را تبدیل به مدرسه کردیم. پس از آنکه وقتی فیلم ها بارگذاری شد، تکالیف مهارت محور به بچه ها داده شد که بتوانند آنها را به شکل پروژه محور انجام و به معلمان ارائه دهند، همچنین مدیران اولیا و دانش آموزان در فضای مجازی با یکدیگر ارتباط داشتند.

وی درباره وضعیت دانش آموزانی که به اینترنت دسترسی ندارند نیز می گوید: در مناطقی که دانش آموزان به اینترنت دسترسی نداشتند، سعی کردیم معلمان را برای توزیع درسنامه های و محتواهای مکتوب به در خانه‌ها بفرستیم تا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله فیزیکی با دانش آموزان صحبت کرده و به آنها آموزش ضمنی دهند، هفته بعد نیز برای جمع آوری این درسنامه ها و محتوای مکتوب مراجعه کنند، این کار برای ادامه آموزش، رصد و ارزیابی آن انجام شد.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان از تهیه و توزیع مجله الکترونیکی به نام قصه های شهر من در راستای توسعه سواد خواندن خبر می دهد و می افزاید: این مجله ها با داستان ها و تصاویر جذاب برای پایه اول با همکاری کانون فکری کودکان و نوجوانان منطبق با کتاب های درسی آماده شد و از طریق فضای مجازی در اختیار همکاران قرار گرفت و آنها نیز برای استفاده در اختیار اولیا گذاشتند. کتابخانه تعاملی یا نرم افزار همراه مهربان نیز که برای افزایش شادی و نشاط و پرکردن اوقات فراغت بچه ها آماده شد که با پویانمایی های مهارت های زندگی ۴۰۰ جلد کتاب داستان، زندگینامه دانشمندان بزرگ، آموزش های مختلف درباره مبارزه و شکست کرونا بارگذاری مجلات رشد، مطالب آموزش داده شده در رسانه ملی، همچنین بازی های خانگی و آپارتمانی، قصه های ظهر جمعه، ارائه شد که بچه ها به فراخور علاقه خود می توانند از بازی ها، قصه‌ها، فایل های صوتی و ویدئویی آن استفاده کنند و این آموزش را ببینند.

نسخه جدید شاد برای رفع دغدغه معلمان

جوانی، نسخه جدید اپلیکیشن شاد را پاسخگوی دغدغه و نگرانی معلمان در زمینه های گوناگون مانند زیرساخت های فناوری، حفظ امنیت و داده های تولیدی و اختصاصی بودن فضا برای دانش آموز و معلم می داند و ادامه می دهد: در نسخه جدید، قابلیت های اپلیکیشن افزایش یافته، محتواهای درسی ساده و سریع تر قابل نصب و بارگذاری است، همچنین فضای ایزوله و امنیت بالاتری دارد و جایگزین شبکه شاد قبلی شده و امیدواریم در یک فضای امن و شبکه داخلی بتوانیم آموزش نظام مندتری برای دانش آموزان داشته باشیم.

وی یکی از خواسته های فرهنگیان را فراهم شدن بستر اینترنت رایگان برای دانش آموزان و معلمان عنوان می کند و می گوید: اعتقاد داریم آموزش باید رایگان انجام شود، می طلبد که دیگر دستگاه های مرتبط کمک کنند تا این اتفاق خوشایند در این زمینه بیفتد.

ساعت های شناور برای کلاس های دوراه ابتدایی

جوانی از تعیین محدوده زمانی شناور برای تشکیل کلاس ها در دوره ابتدایی خبر می دهد و می گوید: زمان تشکیل کلاس در این پایه، بستگی به نظر معلم و مدرسه دارد، محدوده زمانی در نظر گرفته شده از ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر است که در پیش دبستانی از ۴۵ تا ۶۰ دقیقه، پایه اول و دوم ۷۵ تا ۹۰ دقیقه در ۴ زنگ تعیین شده، هر زنگ ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و زمان استراحت بین هر زنگ هم ۱۵ تا ۱۰ دقیقه پیش بینی شده، برای پایه سوم تا چهارم نیز از ۱۰۰ تا ۱۲۹ دقیقه و برای پایه های پنجم و ششم از ۱۲۰ تا ۱۵۰ دقیقه و برای هر دو مورد ۴ زنگ در نظر گرفته شده، زمان استراحت بین آنها هم ۵ تا ۱۰ دقیقه است.

وی با اشاره به نقش متفاوت مدیران، معلمان، خانواده ها و همچنین دانش آموزان در برگزاری کلاس های آنلاین، ادامه می دهد: با توجه به دستورالعملی که برای هر گروه فرستاده شده، انتظار داریم نقش های خود را ایفا کنند تا بتوانیم آموزش مطلوبی را رقم بزنیم، به ویژه معلمان که باید در زمان تدریس و در برنامه آموزشی خود، عناصر اصلی آموزش و ایجاد ارتباط را انگیزه بخشی را مدیریت کلاس و ارائه بازخورد و ارزشیابی را اجرا کنند.

اولیا گوشی تلفن همراه را برای خود دغدغه نکنند

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان، این شبکه مجازی را یک رخداد آموزشی می داند و می گوید: همانگونه که می دانید مدارس قبلا به شکل حضوری دایر بود و در نظام آموزشی ما به فضای حقیقی و مهم مدرسه اهمیت می دهیم و قبول داریم که هیچ چیز جای آن را نخواهد گرفت، اما می توانیم در زمان پساکرونا هم از اپلیکیشن شاد و فضاهای مجازی برای فعالیت های مکمل دانش آموزی بهره مند شویم.

وی بر این اساس از اولیا خواست به هیچ عنوان خرید گوشی های تلفن همراه هوشمند را برای خود دغدغه نکنند و یادآور می شود: آموزش بچه ها، مسئولیت و رسالتی است که به دوش یکایک ما گذاشته شده که باید تدبیر کنیم برای عزیزانی که به دلایل مختلف دسترسی به اینترنت یا آموزش مجازی ندارند، یا گروهی که گوشی هوشمند در اختیار و یا به دلایل مختلف دسترسی به آموزش مجازی ندارند شرایطی مهیا کنیم که بچه ها بتوانند از آموزش لازم برخوردار باشند.

جوانی اطمینان می دهد: از حجم کتاب های درسی، چیزی کم نشده و همه محتواهای درسی باید در زمانی که مقرر شده بچه ها آموزش ببینند ارزیابی صورت گیرد و در دوره ابتدایی ارزشیابی به شکل توصیفی مثل سال های قبل انجام شود، برای پایه ششم نیز منتظر جوابیه شورای عالی آموزش و پرورش هستیم، چون قبلا پایه ششم به صورت آزمون هماهنگ برگزاری می شد، اما اکنون پیشنهادهایی برای برگزاری مدرسه ای آزمون ها ارائه شده است.

وی همچنین به والدین توصیه می کند: در شرایط موجود و استرس و نگرانی به دلیل شیوه ویروس کووید ۱۹، محیط خانه را شاد نگه دارند و آموزش انجام خواهد شد، اما باید بیشتر فکر سلامتی بچه ها به ویژه شرایط روحی و روانی آنها باشیم.

مشکل اینترنت ممکن است حل نشود

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا در اپلیکیشن جدید، مشکل اینترنت دانش آموزان حل شده است؟ می گوید: اپلیکیشن جدید شاد، نیازی به گوشی تلفن همراه ندارد و اگر دانش آموزان تلفن همراه نداشته باشند، در خانه یا معلم ما در مدرسه می تواند از رایانه استفاده کند، به طوری که اپلیکیشن را روی رایانه نصب و استفاده کند، اما مشکل اینترنت ممکن است حل نشود.

جوانی همچنین درباره کارایی اپلیکیشن جدید شاد نیز توضیح می دهد: همکارانی که در این فضا حضور یافته اند همچنان مشکل اساسی را اینترنت می دانند، یعنی اگر اینترنت سرعت بالایی داشته باشد همکاران ما خیلی خوب توانسته اند آموزش دهند و هرجا سرعت نت مقداری کم بوده با مشکل روبرو بوده اند، ولی به طور کلی از شبکه شاد ابراز رضایت می کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:راه‌کارهایی برای رایگان شدن اینترنت «شاد»