کنکوری‌ها بخوانند؛ ۷ راه برای تمرکز بهتر

در دنیای امروزی که تنها با کلیک کردن می‌توانیم به تمام دنیا دسترسی داشته باشیم تمرکز کردن، امری نه چندان راحت برای ما است. حالا اگر تمرکز کردن ما بسته به کاری مهم باشد که در آینده ما اثر می‌گذارد باید برایش فکری اساسی بکنیم. در واقع تمرکز کردن برای یادگیری مسایل جدید، دستیابی به هدف و هنر حل کردن مشکلات در وصعیت‌های مختلف است. فرقی نمی‌کند در حال تکمیل گزارش کار خود باشید یا در حال دویدن در مسابقات ماراتن. به هر حال برای موفقیت باید بر آنچه می‌خواهید و انجام می‌دهید تمرکز کنید.

۱. قدم اول؛ با ارزیابی تمرکز ذهنی خود شروع کنید

بهتر است قبل از اینکه بالا بردن تمرکز خود کمک کنید، تمرکز اولیه ذهن خود را آزمایش کنید.

الف) اگر در این دسته قرار دارید تمرکز شما خوب است:

۱. با زنگ آلرت به راحتی بیدار می‌شوید.

۲. یرای خود برنامه ریزی می‌کنید و طبق برنامه عمل می‌کنید.

۳. بین کارها و درس‌هایتان به خود وقت استراحت کوتاه می‌دهید سپس دوباره به کار بر می‌گردید.

ب) اگر در این دسته قرار دارید تمرکز شما نیاز به بهتر شدن دارد:

۱. مرتب در فکر و خیال فرو می‌روید.

۲. قدرت تفکیک مسایل را ندارید و سریعا دچار استرس می‌شوید.

۳. بخشی از زمان را همیشه از دست می‌دهید.

اگر یخشی از خصوصیات گروه اول و گروه دوم را با هم دارید پس شاید نیاز باشد کمی روی بهتر شدن قدرت تمرکزتان کار کنید.

۲. قدم دوم: حاشیه‌ها و مواردی که باعث حواس پرتی‌تان می‌شود را حذف کنید

در هنگامی که می‌خواهید روی موضوعی تمرکز کنید هر چیزی که باعث حواس پرتی شما می‌شود را از خود دور کنید. اگر محیط برای تمرکز مناسب نیست به محیط دیگری بروید. گوشی و تبلت را از خود دور کنید و اگر فایل پی.دی.اف را نیاز دارید، اینترنت دستگاه را خاموش کنید. صداهای اضافی را از دور و بر خود حذف کنید. رادیو، تلویزیون و هر نویز دیگری را خاموش کنید. ممکن است فرزند، همسر یا خواهر و برادر شما موجب حواس پرتی شما شوند. در این صورت، به زمانی را انتخاب کنید که این عوامل کمتر مزاحمت ایجاد می‌کنند، مانند آخر شب یا صبح‌های زود. گاهی اوقات حواس پرتی از درون به وجود می‌آید مانند نگرانی، اضطراب، انگیزه کم.

۳. قدم سوم: در یک زمان بر روی یک موضوع تمرکز کنید

احساس کنید که در اتاقی هستید که تاریک است و تنها چیزی که می‌بینید سایه‌های روی دیوار بیرون است. شما نباید به موارد دیگری دقت کنید. بهتر است ذهن خود را بر داده‌هایی بگذارید که در اختیار دارید و حواس خود را بین وظایف مختلف تقسیم نکنید.

۴. قدم چهارم: در لحظه زندگی کنید

اگر شما بخواهید با افکار گذشته و آینده در حال زندگی کنید، کیفیت زندگی شما به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. پس در حال حاضر فقط به الان و در لحظه فکر کنید. مردم اغلب از سختی در لحظه زندگی کردن می‌گویند اما باور کنید که اگر با دور کردن حواس‌ پرتی‌ها مانند گوشی موبایل و دیگر دلایل فیزیکی، همچنین دلایل ذهنی مانند نکرانی درباره‌ آینده، می‌توانید آینده‌ای درخشان را برای خود بسازید.

۵. قدم پنجم: ذهن خالی را تمرین کنید

ذهن خالی برای هزاران سال است که در بین انسان‌ها تمرین می‌شود. این تمرین‌ برای سلامتی جسم و ذهن انسان فواید بسیاری دارد. برای این تمرین ذهن خالی، بهتر است از نفس‌های عمیق بکشید و یوگا شروع کنید. نفس‌های عمیق را می‌توانید در همه جا و در همه ساعت امتحان کنید. نفس‌های عمیق بکشید و تنها به کاری که باید انجام بدهید توجه و تمرکز کنید.

۶. قدم ششم: استراحت‌های کوچک بین کار به خود بدهید

در بین درس‌ خواندن و کار کردن بهتر است هر ۴۵ دقیقه به خودتان ۱۵ دقیقه استراحت بدهید. استراحت شما باید به گونه‌ای باشد که ذهن‌تان آرامش بگیرد و استراحت کند و برای تمرکز دوباره آماده شود. پس زمان استراحت خود را با شبکه‌های اجتماعی و اینترنت نگذرانید. سعی کنید مواد غذایی مقوی و سالم بخورید و از خوردن غذاهای چرب بپرهیزید.

۷. قدم هفتم: همه ۶ قدم قبل را دوباره و دوباره تکرار کنید

حتی ورزشکاران خبره و مهندسان کاربلد برای تقویت تمرکز خود ساعت‌ها وقت گذاشته‌اند تا اینکه به موفقیت رسیدند. بهتر است ۶ قدم قبلی را برای گسترش تمرکز خود وارد سبک زندگی خودتان کنید. در این صورت هر روز و هر ساعت دارید به پیشرفت و آینده‌ی بهتر خودتان کمک می‌کنید.

منبع: وری ول مایند