برگزاری کلاس‌های آموزشی تئاتر برای کودکان

مریم کاظمی که به طور مستمر در زمینه تولیدات نمایش‌هایی ویژه کودکان و نوجوانان فعال است، به‌زودی کلاس‌های آموزشی تئاتر ویژه گروه سنی کودک و نوجوان را به صورت آنلاین آغاز می‌کند.

این هنرمند تئاتر بهمن و اسفندماه سال گذشته مشغول اجرای نمایش «کلوچه دارچینی» در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا، از اول اسفندماه از ادامه اجرای این اثر بازماند.

او که در کنار اجرای نمایش در آموزش تئاتر به گروه‌های سنی کودک و نوجوان نیز فعال است، در گفت‌وگو با ایسنا هم درباره دوره‌های آموزشی تازه خود سخن گفت و هم نکاتی را درباره ضبط و پخش فیلم نمایش‌ها بیان کرد.

کاظمی یادآور شد: سال گذشته که با شیوع ویروس کرونا روبه‌رو شدیم، مدتی منتظر تغییر شرایط  ماندیم. شخصا پیش‌بینی نمی‌کردم شرایط به اپیدمی تبدیل شود و مدت طولانی همه را درگیر کند بلکه تصور می‌کردم بعد از تعطیلات نوروز همه چیز به روال عادی بازمی‌گردد و ما هم اجرای نمایش‌مان را از سر می‌گیریم.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: اجرای نمایش ما نیمه‌کاره مانده و هنوز دکورمان در سالن سینما تئاتر کانون هست و همچنان منتظر عادی شدن شرایط هستیم ولی احتمال می‌دهیم تئاتر به دلیل شرایط خاص خود، آخرین کسب و کاری باشد که دوباره راه می‌افتد، چراکه در اجرای تئاتر، مساله فقط فاصله‌گذاری بین تماشاگران نیست بلکه حضور عوامل روی صحنه و پشت صحنه، وضعیت گریم، اتاق‌های فرمان، میزانسن‌های روی صحنه و … هیچ یک به ما اجازه نمی‌دهد تا عادی شدن واقعی شرایط، به فکر اجرای نمایش بیفتیم.

او با اشاره به هزینه‌های بسیاری که برای اجرای نمایش «کلوچه دارچینی» متقبل شده است، اضافه کرد: درآمدمان با توجه به تعداد اجراهای محدودی که داشتیم، کفاف هزینه‌های تولید نمایش را نداد به همین دلیل برای دریافت کمک در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت نام کردم. ضمن این‌که از کانون خواستم  درصدی را که از گیشه اجرای نمایش‌ها دریافت می‌کنند، بر ما ببخشند.


کاظمی اضافه کرد: درکنار درخواست‌های صنفی و گروهی خانواده تئاتر سعی کردم کوشش‌های حقیقی هم داشته باشم و متمرکز برای دریافت کمک از ارگان‌هایی که به نوعی متولی حمایت از هنر تئاتر هستند فعالیت کنم؛ ارگان‌هایی که همواره ما برای آن‌ها کار می‌کنیم. این حق ماست که در شرایط بحران ناخواسته‌ای که پیش آمده، متقاضی حمایت‌هایی باشیم که همه نهادهای دولتی باید صندوق ذخیره داشته باشند درست مثل صندوق ذخیره ملی. مثل صندوق ذخیره‌ای که هر خانواده کوچکی باید برای روز مبادا داشته باشد چنان‌چه درآمد و هزینه‌ها تابع شرایط طبیعی باشد که می‌دانیم این‌طور نیست. لذا به عنوان نمونه به آقای آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی هم نامه‌ای برای حمایت از گروه‌ و آموزشگاه تئاترمستقل نوشته‌ام ولی هنوز هیچ یک از این پیگیری‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است.

این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: وقتی تولیدی روی صحنه نیاید، به نظر من خوب است که بودجه تولید نمایش‌ها  صرف کمک به گروه‌های نمایشی در قالب تعاریف پیش‌بینی‌شده باشد که یک نمونه آن ضبط تصویری کارهای اجراشده به صورت باکیفیت است.

کاظمی درباره ضبط نمایش‌هایش نیز توضیح داد: می‌دانم پخش اینترنتی فیلم تئاترها فعلا در آمد چندانی ندارد زیرا نوپا و ناشناخته است و نمی‌دانیم چه واکنشی از طرف مخاطبان خواهیم دید ولی می‌توانیم فیلم نمایش‌های‌مان را از طریق اینترنت پخش کنیم البته مالک دو تا از فیلم تئاترهای گروه ما ( خاله مرجان و خروس و کلوچه دارچینی) کانون پرورش فکری است. «خاله مرجان و خروس» در زمان مدیریت آقای حسین موذن به صورت لوح فشرده منتشر شده  است. در دوره مدیریت آقای کریمی صارمی در کانون پرورش فکری، «کلوچه دارچینی» در استودیو ضبط شده است ولی هنوز از سوی کانون، برای تکثیر و انتشارش اقدامی صورت نگرفته است. خب چنان‌چه ارگان‌های دولتی در تبلیغ فیلم تئاترها هم کمک کنند، همان‌طور که مخاطبان هزینه خرید یک  سی‌دی را برای دیدن می‌دهند برای دیدن فیلم‌های تئاتری در سایت‌های اینترنتی هم هزینه‌ای می‌پردازند.

سرپرست گروه تئاتر «مستقل» درباره ضبط و پخش نمایش‌هایی که در تالار هنر روی صحنه برده است، نیز گفت: اگر امکانش باشد می‌توانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمایش‌های «غول بزرگ مهربان»، «شاهزاده خانم بدترکیب» و «ساعت ۸ در کشتی» را در خود تالار هنر ضبط و برای پخش آماده کنیم و به همین ترتیب بقیه گروه‌ها هم می‌توانند کارهای خودشان را برای ضبط تصویری آماده کنند. بدین ترتیب چند زمینه شغلی به طور کند و آهسته ولی قطعی می‌توانند وارد کار شوند.

این کارگردان و بازیگر تئاتر که همکاری‌های گوناگونی با زنده‌یاد حسین محب‌اهری داشته است، یادآور شد:  بسیاری از نمایش‌های کودک و نوجوان و عروسکی و همچنین نمایش‌های گروه ما شامل «آدم بلا، گرگ ناقلا» و «قصر یک بچه موش» به همت آقای قاضی‌نظام، مدیر پیشین تئاتر  سازمان فرهنگی هنری شهرداری و با کمک مالی موسسه توسعه هنرهای معاصر  در قالب «تئاتر در خانه » ضبط شده بود که علی‌رغم تبلیغات رسمی برای شروع یک کار اساسی و ادامه‌دار، متاسفانه متوقف و بی‌سرانجام ماند. این هم از مواردی بود که به فکرم رسید  طی نامه‌ای به آقای افضلی ، مدیر بنیاد رودکی و همین‌طور مدیر توسعه هنرهای معاصر  درخواستی برای امکان تکثیر و پخش فیلم تئاترهایی که من در آن‌جا ضبط کرده بودم ارسال کنم تا بتوانم در صورت امکان این نمایش‌ها را به صورت آنلاین پخش کنم. خوشبختانه این موسسه تنها جایی است که به‌سرعت جواب داد و کارها در مسیر اجرایی قرار دارد.

او از پخش اینترنتی نمایش «خسیس» در نمایش‌نت هم خبر داد و افزود: فیلم تئاتر «خسیس» را در زمان اجرای اول این نمایش در پردیس تئاتر تهران تا جایی که امکان داشت به صورت حرفه‌ای و به هزینه گروه تئاتر مستقل ضبط کرده بودیم. از آن‌جایی که این نمایش با یاد و خاطره حسین محب‌اهری عجین شده و دیگر امکان اجرای مجدد آن را نخواهم داشت، تصمیم گرفتم این فیلم تئاتر اولین حضور ما در زمینه پخش اینترنتی باشد. به این منظور سایت نمایش‌نت را به عنوان نمونه انتخاب کردم زیرا تنها سایتی است که فقط در زمینه تئاتر و فیلم تئاتر فعالیت می‌کند. پخش این نمایش از جمعه گذشته آغاز شده و در دسترس است. بلیت آن هشت‌هزار تومان تعریف شده و مخاطبان در صورت تمایل به دیدن نمایش می‌توانند با خرید بلیط از ۱۰ ساعت فرصت دیدن این نمایش بهره‌مند شوند.

کلاس‌های آموزشی تئاتر برای کودکان
کاظمی که مدتی است دوره‌های کلاس‌های آموزشی تئاتر را برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان برگزار می‌کند، درباره وضعیت کلاس‌های آموزشی خود گفت:  به هنرجویان آموزشگاه تئاتر مستقل که یا در مکان خودمان و یا در سایر آموزشگاه‌ها فعال بودند،  اطلاع داده‌ام ترم جدید را به صورت آنلاین و احتمالا از اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد آغاز می‌کنم. تعدادی از آن‌ها متمایل به گذراندن این دوره به صورت آنلاین با من هستند. البته آموزش آنلاین دشواری‌های خودش را  دارد بویژه که تصمیم گرفتم از نرم‌افزارهای رایگان استفاده نکنم چراکه می‌خواهم زیرساخت‌های کلاس مجازی ما درست و قانونمند و فکرشده باشد. این شرایط جدید برای همه ما آزمونی تازه است . من هم در کنار هنرجویانم می‌آموزم که خودم را با شرایط جدید وفق بدهم و چه بسا مدت‌ها بعد در زمان عادی شدن شرایط پاندمیک هم بتوانیم شبکه مجازی آموزشی را فعال نگه داریم.

کارگردان نمایش«شاهزاده خانم بدترکیب» با اشاره به تعطیلی‌های متعددی که در برگزاری کلاس‌های آموزشی کودک و نوجوان رخ می‌دهد، افزود: در دوره‌های آموزشی کودک و نوجوان  و همین‌طور تئاترهای این رده سنی، مدام با تعطیلات فراوان مناسبتی، آلودگی هوا، برنامه‌های تفریحی خانواده‌ها در پایان هفته یا وصل کردن مناسبت‌های تعطیل  به ایام تعطیلات  آخر هفته و … روبه‌رو می‌شویم. به همین دلیل می‌توان از کلاس آنلاین به عنوان جایگزینی برای این تعطیلات استفاده کرد. با این نگاه تصمیم گرفتم کلاس‌های آنلاینم فارغ از شرایط دوره کرونا، چارچوب درست و دقیقی داشته باشد و شتاب‌زده نباشد تا بتوانم در صورت امکان آن را ادامه دهم .

کاظمی که تصمیم دارد دوره‌های کلاس‌های آموزشی تئاتر آنلاین را ابتدا برای هنرجویانی برگزار کند که پیش‌تر دوره‌های مقدماتی را گذرانده‌اند، در این زمینه توضیح داد: این گروه از هنرجویان پیش از این مرا از نزدیک دیده‌اند و به لحاظ عاطفی و نوازش کلامی و رفتاری، با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌ایم. آنان با لحن من آشنا هستند  و مرا می‌شناسند. لذا بعد از انتشار فراخوان، تعدادی از آنان تمایل داشتند در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند. در مرحله بعدی هم برای هنرجویان تازه که دوره‌ای نگذرانده‌اند، کلاس آنلاین برگزار خواهم کرد ولی اول باید به جمع‌بندی لازم در این زمینه برسم و راه ارتباط درست با هنرجویان رده سنی کودک و نوجوان را از طریق مجازی کشف کنم.

او در پایان خاطرنشان کرد: شهریه کلاس‌های آموزشی تئاتر آنلاین را به یک‌سوم کلاس‌های حضوری کاهش داده‌ام، هرچند در دستورالعمل وزارت ارشاد اعلام شده بود که شهریه کلاس‌های آنلاین ۲۰ درصد کمتر از کلاس‌های حضوری باشد ولی به این موضوع فکر کردم کسب و کار  بسیاری از خانواده‌ها بعد از کرونا دچار رکود شده وممکن است خیلی از آن‌ها توانایی سابق را نداشته باشند. مبلغ به نظرم باید مقدور و ممکن باشد. ضمن این‌که همواره چه در کلاس‌های حضوری و چه اکنون در کلاس‌های مجازی به حضور بچه‌ها توجه دارم. مشکلات خانواده‌ها را چنان‌چه با من درمیان بگذارند، درک می‌کنم و اجازه نمی‌دهم اگر کسی مایل باشد در کلاس‌ها شرکت کند، عدم تمکن مناسب و کافی تصمیمش را عوض کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:تئاتر راهی برای تخلیه روانی کودکان و نوجوانان