تمیز كردن اسباب‌بازی های كودكان

نوزادان و كودكان عاشق اسباب‌بازی و وسایل‌شان هستند و اصلا فكرش را نمی‌كنند كه ممكن است چه خطراتی از این طریق آنها را تهدید كند. فقط در صورتی كه وسایل و اسباب‌بازی كودكان تمیز و پاك شوند، برای آنها بی‌خطر هستند اما بهتر است قبل از آنكه در مورد نحوه تمیز كردن وسایل و اسباب‌بازی‌های كودكان بدانیم، به چند نكته نیز توجه كنیم:

هیچگاه وسایل بازی كودك یا نوزاد خود را با سایر نوزادان قسمت نكنید، چرا كه معمولا آنها عادت دارند اسباب‌بازی‌های خود را به سمت دهان ببرند و یا حتی ممكن است دست‌ها و دهانشان عفونی شده باشد حتی به هنگام خرید اسباب‌بازی برای كودكتان نیز باید به این نكته اهمیت دهید و سعی كنید آنهایی را انتخاب كنید كه قابل شست‌وشو هستند.

وقتی كه نوزاد یا كودك‌تان بازی با اسباب‌بازی‌اش را تمام كرد آن وسیله را با سایر وسایل استفاده نشده در یكجا قرار ندهید، بلكه جدا كنید تا در وقت معین تمیز و پاكیزه شوند. قبل از اقدام به شست‌وشوی وسایل كودكتان به برچسب روی محصول توجه كنید.

 اسباب‌بازی‌های پولیشی (مخمل و مودار)

اغلب اسباب‌بازی‌های پولیشی حاوی برچسب مراقبتی هستند، به این معنی كه مراقبت و تمیزی آنها كمی ویژه است. بیشتر متخصصان می‌گویند كه اسباب‌بازی‌های پولیشی را فقط باید با دست بشوئید. اگر نیازی به شست‌وشو ندارند می‌توانید گرد و غبار نشسته روی آنها را پاك كنید.

شما می‌توانید از جاروبرقی استفاده كنید و با آن تمام گردوخاك روی سطح عروسك و یا اسباب‌بازی را تمیز كنید. معمولا به هنگام شست‌وشوی این اسباب‌بازی‌ها از فرچه و یا برس استفاده می‌شود. این وسایل در مورد عروسك‌هایی كه بافت پولیشی آنها به صورت زیگزاگی یا ضربدری است به كار برده نمی‌شوند چرا كه باعث وز شدن رشته‌های نازك نخ و به هم ریختن شكل طبیعی و عادی اسباب‌بازی می‌شوند.

اگر اسباب‌بازی عروسكی كودك شما باطری خور نیست یا اینكه شیء شكننده‌ای در ساختار آن بكار نرفته است و اگر از چسب برای قسمت‌های مختلف‌اش استفاده نشده است می‌توانید آنها را داخل ماشین لباسشویی بریزید تا شسته شوند. برای شست‌وشو در ماشین لباسشویی، مواد شوینده معمولی و انواع بی‌‌بوتر محصولات شوینده مناسب‌تر هستند.

می‌توانید یك كیسه مناسب تهیه كنید و اسباب بازی‌ها را داخل كیسه قرار دهید و كیسه را داخل ماشین لباسشویی بگذارید. شست‌وشو با آب سرد و یا ولرم بهتر است. از آب گرم استفاده نكنید. بعد از تمام شدن دوره شست‌وشو، اسباب‌بازی‌ها را خارج كنید و با یك مسواك سطح آنها را برس بكشید تا موها مرتب شوند.

تمیز كردن اسباب‌بازی ‌های كودكان

 

شست‌وشوی دستی

در مورد اسباب‌بازی‌هایی كه حتما باید با دست شسته شوند نیز لازم است از محصولات شوینده بی‌بو استفاده كنید. برای اطمینان خاطر می‌توانید از پودر صابون و آب استفاده كنید و یا اینكه حتی شامپو بچه را با آب تركیب كنید و با این محلول اسباب‌بازی‌ها را بشوئید.

محلول موردنظر را به آرامی روی سطح اسباب‌بازی بمالید و با حركات چرخشی دست آن را تمیز كنید. سپس آنرا آب بكشید و بگذارید در جریان معمولی هوا خشك شود.

اسباب‌بازی‌های پلاستیكی، سیلیكونی و لاستیكی بدون باطری

اسباب‌بازی‌های پلاستیكی و لاستیكی نرم به راحتی تمیز می‌شوند می‌توانید آنها را داخل سینك ظرفشویی بریزید و با اسكاچ و یا ابر شروع به تمیز كردن آنها كنید و یا اینكه حتی آنها را داخل ماشین ظرفشویی بریزید تا شسته شوند. برای شستن این نوع از اسباب‌بازی اصلا از آب داغ استفاده نكنید و بهتر است از آب ولرم استفاده كنید.

با یك تكه پارچه و یا ابر نرم و كمی مایع ظرفشویی و یا شامپو بچه آنها را تمیز و ضد عفونی كنید. برای آنكه كاملا ضد عفونی شوند مقداری الكل روی سطح آنها بمالید و بگذارید ۵ دقیقه در همان حالت بمانند. سپس دوباره آنها را آب‌كشی كنید و بگذارید خشك شوند.

اسباب‌بازی‌های پلاستیكی سفت و محكم

اسباب‌بازی‌هایی مثل لگو، جغجغه و… را می‌توانید داخل یك كیسه بیندازید و بعد كیسه را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید تا به خوبی شسته شوند. اسباب‌بازی‌های سیلیكونی را نیز می‌توانید داخل ماشین ظرفشویی بریزید تا شسته شوند (در ردیف بالا) و یا اینكه در یك ظرف مناسب آب بریزید و بگذارید روی اجاق تا داغ شود و جوش بیاید. سپس اسبا‌ب‌بازی‌های سیلیكونی را داخل آن بیندازید تا كاملا تمیز و استریلیزه شوند.

اسباب‌بازی‌های پلاستیكی و سیلیكونی كه باطری هم دارند

برای هر اسباب‌بازی از این نوع به خاطر داشته باشید كه اصلا نباید داخل آب فرو برده شوند. به جای آن می‌توانید مقداری آب صابون درست كنید و با دستمال به آرامی قسمت‌های خارجی اسباب‌بازی را تمیز كنید (دستمال را در محلول فرو برده و روی سطح اسباب‌بازی بكشید).

دقت كنید كه اطراف جعبه باطری را زیاد مرطوب نكنید (قبلا باطری‌ها را نیز خارج نمایید) و مطمئن شوید كه فضاهای خالی قسمت‌های حركتی اسباب‌بازی نیز رطوبت اضافی را جذب نمی‌كنند. برای ضدعفونی كردن می‌توانید مقداری الكل (پنجاه/پنجاه) را با آب تركیب كنید و دستمال‌تان را به محلول فوق آغشته نمایید و به خوبی روی سطح اسباب‌بازی بكشید.

تمیز كردن اسباب‌بازی های كودكان

عروسك‌هایی كه مو دارند

باربی‌ها و سایر عروسك‌های مشابه را می‌توانید مطابق روش بالا تمیز كنید و یا اگر باطری ندارند آنها را داخل ظرف آب‌جوش بیندازید تا تمیز و ضدعفونی شوند. برای شستن موهای باربی و یا عروسك موردنظر می‌توانید از چند قطره شامپو استفاده كنید و به خوبی موها را با آن پاكیزه كنید (در صورتی كه موها به كف سر عروسك دوخته شده باشند).

اگر موها با چسب به كف سر عروسك چسبانده شده باشند اینكار را انجام ندهید چرا كه باعث می‌شود به راحتی جدا شوند. موهای شسته شده عروسك را آب بگیرید تا شامپوها پاك شوند و بعد بگذارید خشك شود. اگر موها بسیار گره خرده و نامرتب بودند از كمی نرم كننده موی سر استفاده كنید نرم‌كننده را با آب تركیب كنید و بگذارید سر عروسك، یك شب در محلول مورد نظر بماند تا موها نرم شوند.

سپس آنها را بشوئید و به آرامی شانه بزنید تا گره‌ها باز شوند (از سشوار نیز برای خشك كردن موهای عروسك استفاده نكنید). برای تمیز كردن قسمت بدن عروسك‌هایی كه از پلاستیك سخت درست شده‌اند مقداری خمیر دندان را با روغن و جوش شیرین تركیب كنید و با یك تكه پنبه آن را روی بخش‌های موردنظر با حركات چرخشی دست بكشید.

سپس با یك پارچه یا دستمال تمیز و مرطوب شروع به پاك كردن نقاط موردنظر كنید. اگر روی سطح بدن و پوست عروسك اثر خودكار، جوهر و یا هر رنگ دیگری افتاده است و با اینكار از بین نرفت می‌توانید از لاك‌پاك كن استفاده كنید و بعد قسمت موردنظر را آب بگیرید و یا با دستمال مرطوب تمیز كنید. به طور كلی برای ضد عفونی كردن اسباب بازی‌ها باید از محلول آب و الكل (۵۰/۵۰) استفاده كنید.

تمیز كردن اسباب‌بازی های كودكان

اسباب‌بازی‌های چوبی

چوب دارای مواد ضد باكتریایی است ولی برای آنكه خیالتان راحت باشد می‌توانید مقداری سركه سفید را داخل ظرفی بریزید و با دستمال روی سطح اسباب‌بازی مورد نظر بمالید. سركه آن را هم تمیز و هم ضد عفونی می‌كند. به خاطر داشته باشید كه سرماخوردگی و آنفلوانزا فقط از طریق هوای سرد منتقل نمی‌شوند.

ویروس‌های عفونی عامل اصلی انواع عفونت‌های تنفسی و غیره هستند. وقتی‌كه كودكی به این ویروس‌‌ها دچار می‌شود لازم است برای افزایش ایمنی سایر كودكان به نظافت و بهداشت وسایل و چیزهایی كه با آنها تماس نزدیك دارد، اهمیت داده شود و در این زمینه نظافت و استریلیزه كردن اسباب‌بازی‌ها، اهمیت ویژه‌ای دارد.

مرتبط:اسباب بازی هایی که باعث افزایش هوش فرزندتان میشود