برای کودکان سوسیس خانگی درست کنید

پلی فسفات، نیترات و نیتریت، شیرخشک و آسکوربات، ترکیباتی هستند که در این نوع فرآورده‌های گوشتی جهت جلوگیری از فساد مواد غذایی استفاده می‌شوند که می تواند این ماده در سوسیس خانگی نباشد.

براساس تحقیقات صورت گرفته توسط سازمان جهانی بهداشت، مصرف فست فود با توجه به افزایش روز افزون شهر نشینی و توسعه تکنولوژی در کشورهای در حال توسعه، گستردگی بسیار زیادی یافته است.

در آمریکا، شهروندان این کشور حدود پنجاه میلیون دلار به صورت سالیانه برای مصرف فست فودها هزینه می‌پردازند. در حقیقت فست فودها، درصد کالری و چربی بالایی نسبت به غذاهای طبخ شده در خانه دارند. علاوه بر کالری بالا، یکی از دلایلی که فست فود را دشمن سلامتی می‌کند، وجود سوسیس و کالباس در این نوع غذاها می‌باشد.

پلی فسفات، نیترات و نیتریت، شیرخشک و آسکوربات، ترکیباتی هستند که در این نوع فرآورده‌های گوشتی جهت جلوگیری از فساد مواد غذایی، ایجاد پایداری و حفظ ارزش غذایی استفاده می‌شوند.

این مواد غذایی حاوی آمین می‌باشند که با توجه به افزوده شدن نیترات و نیتریت افزوده شده به سوسیس و کالباس، منجر به تشکیل ترکیبات فرار نیتروزآمین می‌شوند.

نیتروزآمین ها قادرند از طریق خون به کبد راه یافته و سریعاً متابولیزه شوند و اثرات سرطان‌زایی خود را از طریق آسیب به DNA ظاهر سازند.

راه مقابله با افزایش مصرف سوسیس و کالباس

با توجه به استقبال مردم از این نوع مواد غذایی و از طرف دیگر مضر بودن آن می‌توان به دنبال راهکار دیگری گشت تا بتوانیم حداقل مصرف سوسیس و کالباس صنعتی را دربین مردم کاهش داده و محصولی با همان شکل و شمایل، میزان خوشمزگی بالا، پخت آسان و سریع اما با اجزای سالمتر و عاری از مواد افزودنی تهیه نماییم. ضمن اینکه عواقبی که سوسیس و کالباس صنعتی در پی دارند، به تبع طرزتهیه، این نوع از سوسیس و کالباس‌های خانگی در پی نخواهند داشت و می‌توانند به سالم‌تر شدن سفره مردم کشور کمک ویژه‌ای کنند و همچنین برای کسانی که مشغولیت کار بالایی دارند نیز بسیار کاربردی هستند.

سوسیس خانگی
حال با توجه به به توضیحاتی که داده شد، می‌خواهیم طرز تهیه سوسیس خانگی را باهم مرور کنیم:

این طرز تهیه سوسیس خانگی برای مقدار نه کیلوگرم است:

مرغ چرخ کرده  ۹ کیلوگرم

شکر  ۱۲ قاشق چایخوری

تخم مرغ  ۱۲ عدد

نمک  ۳۶ قاشق چایخوری

آب سرد  یک لیتر

آویشن  ۶ قاشق چایخوری

آرد ۲۴۰ گرم

پودر خردل  ۱ قاشق چایخوری

فلفل سفید ۴ قاشق غذاخوری

فلفل قرمز ۶ قاشق چایخوری

زنجبیل  ۲/۱ قاشق چایخوری

هل ۲/۱  قاشق چایخوری

تخم گشنیز آسیاب کرده ۱ قاشق چایخوی روغن ۶۰۰ گرم

پودر سیر  ۷۵ گرم

بعد از تهیه سوسیس خانگی، آن‌ها را در فریزر و با روش انجماد سازی نگهداری نموده و در طول زمان مصرف نمایید. جهت پخت این نوع سوسیس خانگی، آن هارا پنج تا ده دقیقه قبل، از فریزر بیرون آورده، مقداری که از حالت انجماد درآمد، آن را ریز کرده و به روش‌های مختلف طبخ غذا با توجه سلیقه فرد، آن را تهیه و میل نمایید.

معضل مصرف بی رویه غذاهای آماده

با توجه به گرایش فراوان مردم به فرآورده‌های گوشتی مورد نظر و با وجود مضر بودن آن که در متن بالا ذکر گردید، می‌توان اذعان نمود که در برابر صنعت پول‌ساز سوسیس و کالباس نمی‌توان مقاومت کرد و توصیه مصرف نکردن این مواد غذایی به طور جدی در کاهش مصرف این مواد غذایی در جامعه جوابگو نیست، هرچند بعلت دغدغه‌های زیاد مردم و درگیر بودن آنان با مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی، متاسفانه وقت زیادی برای تهیه غذای خانگی نبوده و مصرف این نوع از غذاها به دلیل پخت آسان و سریع و خوشمزه بودن آن باعث افزایش گرایش زیاد مردم به آنها شده است.

دکتر مینا عبدالهی؛ متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران

مصطفی بادلی؛ کارشناس ارشد علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران

مرتبط:توصیه های تغذیه ای برای روزه اولی ها